در دو گروه مهم پتروشیمی و معدنی – فلزی آزاد‌سازی دیر‌هنگام قیمت محصولات در بورس کالا و اصرار وزارت صنعت، معدن و تجارت بر ارز ۴هزار و ۲۰۰تومانی در مدت قابل ملاحظه‌ای از دوره ۶ماهه نخست سال جاری، باعث شد انتظارات بازار لمس نشود. در این میان گزارش‌های شرکت‌های گروه خودرویی و بانکی نیز نگران‌کننده بوده و باعث شد تا نمادهای این دو گروه با کاهش قیمت شدید مواجه شوند. عدم اظهار نظر در مورد موضوع حساس تسعیر ارز در گروه بانکی و عدم تغییر قیمت خودرو با وجود افزایش هزینه‌های تولید دست به دست هم داد تا دو گروه خودرویی و بانکی با ریزش شدید قیمتی در هفته گذشته مواجه شوند.

از دیدگاه کارشناسان با وجود گزارش‌های نه چندان دلچسب شش‌ماهه به دلیل احتساب ارز نیمایی در مهرماه بازار در انتظار گزارش‌های بهتر ماهانه (در مهر‌ماه) شرکت‌های صادراتی و شرکت‌های فروشنده کالا به قیمت بازار جهانی است. در همین حال بازار امیدوار است انتخاب قریب‌الوقوع دو وزیر اقتصاد و صنعت نیز بتواند شرایط گروه‌های بانکی و خودرویی را بهبود بخشد. سهامداران همچنین امیدوارند وزیر جدید صمت با درک تغییر قابل ملاحظه هزینه تولید و زیان‌دهی شدید عملیات خودرو‌سازی موضوع تغییر قیمت خودرو را در دستور کار خود قرار دهد.

در این شرایط روز چهارشنبه نیز بازار ضعیفی رقم خورد و با وجود بازگشایی مثبت نماد هلدینگ خلیج فارس پس از افزایش سرمایه و تقسیم سود نقدی در نهایت شاخص کل به میزان ۴هزار و ۲۵۸واحد معادل ۳/ ۲ درصد عقب‌نشینی کرد و به رقم ۱۸۱ هزار و ۶۰واحد رسید. روز چهارشنبه نمادهای پالایشگاه‌های تهران و اصفهان و همچنین نمادهای فولاد مبارکه، ملی مس و سرمایه‌گذاری‌های امید و هلدینگ نفت و گاز تامین، بیشترین سهم را در افت شاخص داشتند. در همین روز اکثر نمادهای پالایشگاهی نیز تحت‌تاثیر گزارش‌های کمتر از حد انتظار آنها در شش ماهه و مساله کاهش قیمت نفت شاهد افت قیمت بودند. در روز چهارشنبه بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال به ۷۶دلار و ۴۳سنت رسید. در همین روز شاخص کل قیمت هموزن نیز با افت ۲ درصدی همراه شد. در بازار سهام مهم‌ترین تحول پیش روی بازار موضوع رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزرای پیشنهای است که انتظار می‌رود هفته جاری معامله‌گران شاهد ارائه برنامه‌های بیشتر وزرا و مباحث مربوط به رای اعتماد آنها باشند.

در گروه پتروشیمی مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان می‌گویند در تلاش هستند برخی شرکت‌های زیرمجموعه خود را بورسی کنند. مدیرعامل این مجموعه اعلام کرده تا دو ماه دیگر پتروشیمی مروارید در بورس اوراق بهادار تهران عرضه می‌شود. مهدی نیک‌دل در نمایشگاه بورس کیش، گفت: ما با بورسی شدن چند هدف را دنبال می‌کنیم؛ اول اینکه با بورسی شدن قدرت نقد شوندگی و شفافیت بالا می‌رود. همچنین مشخص شدن ارزش دارایی‌ها برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در گروه پتروشیمی هم یکی از زیرمجموعه‌های تاپیکو برنامه افزایش ۵۵۰ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را در پیش دارد. بنابر اعلام «شپترو» در گزارش تفسیری و کنفرانس خبری منتشره در کدال، با توجه به ضرورت اصلاح ساختار مالی ترازنامه و افزایش نسبت مالکانه، اقدام به کارشناسی ارزش عرصه اموال غیرمنقول شامل ۳۶ زمین شده و علاوه بر ارزیابی زمین‌های منطقه آزاد اروند و زمین بردسیر کرمان و سبحان تالش، مبلغ اندوخته بیش از ۳۴۷ میلیارد تومان است.

در این گروه مارون نیز افزایش سرمایه‌ای ۱۰۰درصد از محل سود انباشته می‌دهد. گزارش توجیهی هیات‌مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۴هزار میلیارد ریال به مبلغ ۸ هزار میلیارد ریال از محل سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی در جهت جبران مخارج انجام شده در پروژه‌های سرمایه‌گذاری که در تاریخ دوم آبان ۹۷ به تصویب هیات‌مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است. در گروه خودرویی، با اعلام گزارش ۶ ماهه ایران خودرو و سایپا مشخص شد این دو غول خودروساز زیان‌ده شده‌اند که ناشی از ۳ دلیل اصلی بوده و راهکار خروج از این وضعیت آزاد‌سازی قیمت‌ها و استفاده از افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی است.

ایران خودرو ۱۵۳۰ میلیارد تومانی، در نیمه اول سال قبل قادر به تحقق سود ۴۳ ریالی هر سهم شد اما در سال جاری برای هر سهم ۱۶۷۸ ریال زیان محقق کرده که عمدتا ناشی از کاهش ۱۵ درصدی فروش و از طرفی افزایش ۲۹ درصدی هزینه‌های مالی است. سایپا هم ۴۳۷ ریال زیان محقق کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲۰ درصد افزایش زیان نشان می‌دهد که ناشی از رشد ۱۹ درصدی بهای تمام شده فروش و افزایش ۴۷ درصدی هزینه‌های مالی و افزایش ۷/ ۳۵۳ میلیارد تومانی سایر هزینه‌های غیرعملیاتی (اقلام متفرقه) است.

این درحالی است که به‌رغم افزایش دو سه برابری قیمت قطعات و مواد اولیه و همچنین دلار و یورو، قیمت فروش خودروها تغییر چندانی نداشته و همچنان با روش‌های گذشته صورت می‌گیرد و دولت با تاکید بر حفظ قیمت‌ها، مانع از واقعی شدن قیمت فروش محصولات شده است. به‌طوری‌که در برابر دلار ۳۸۰۰ تومانی سال گذشته، قیمت ارز مورد‌نیاز قطعه‌سازان و خودرو‌سازان با ارز نیما حدود ۸۵۰۰ تا ۸۹۰۰ تومان تامین می‌شود.  به عبارت دیگر در حالی متوسط ارزبری خودرو‌های ساخت داخل ۲۵۰۰ دلار است که متوسط قیمت سال گذشته دلار ۳ هزار و ۳۳۰ تومان و در پنج ماهه سال‌جاری ۴۳۰۰ تومان و از ۱۴ مرداد به این‌سو با حداقل قیمت ۸۵۰۰ تومانی بوده که در صورت ضرب در ۲۵۰۰ دلار متوسط ارزبری هر خودرو، عدد ۵/ ۹ میلیون تومان به بیش از ۵/ ۲۱ میلیون تومان افزایش یافته است.

در این گروه زامیاد با تولید اولین وانت پیکاپ‌ریچ اعلام کرد نسل جدید این محصول تا پایان سال عرضه می‌شود. محمد زارع پوراشکذری مدیرعامل زامیاد در جریان تولید اولین وانت‌ریچ گفت: در مدت کمتر از سه ماه، ضمن استقرار خط تولید وانت‌ریچ، ظرفیت اولیه تولید این محصول به ۲۰ دستگاه در روز رسیده و قرار است به ظرفیت ۴۰ دستگاه در روز رسانده شود.

در گروه تصفیه نفت، سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از مصوبه مثبت برای افزایش ظرفیت و عرضه سهام پالایشگاه‌ها خبر داد. محمد‌مهدی مفتح با اشاره به نشست کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات به خانه ملت گفت: رسیدگی به طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی در دستور کار قرار گرفت و کلیات آن با موافقت اعضا رو‌به‌رو شد. بر اساس این طرح سهام پالایشگاه‌ها در بورس عرضه می‌شود تا مردم ۵۱ درصد سهام آنها را خریداری کنند. وزیر نفت گزارشی درباره وضعیت میزان تولید و صادرات ارائه کرد اما از آنجا که این گزارش محرمانه بود نمی‌توان جزئیات آن را مطرح کرد.  در گروه مخابرات، بنیاد تعاون سپاه اعلام کرد سهام شرکت توسعه اعتماد‌مبین مالک اصلی شرکت‌های مخابرات و همراه اول را واگذار کرده است. بنیاد تعاون سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در راستای تدابیر ستاد‌کل نیروهای مسلح، بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با واگذاری سهام خود، از شرکت توسعه اعتماد مبین ( مربوط به سهامداری شرکت‌های مخابرات ایران و همراه اول) خارج شد.  البته در این اطلاعیه مشخص نشده این واگذاری شامل چند درصد بوده و با چه شرایطی به چه شرکت یا گروهی واگذار شده است.

در گروه تجهیزات، ماشین‌سازی اراک دو هفته بعد از اعلام تفاهم‌نامه همکاری و مشارکت با یک شرکت بین‌المللی در ترکیه، خبر داد. فاراک درباره خبر ۱۸ مهر که در سایت منتشر شده، اعلام کرد تفاهم‌نامه همکاری و مشارکت با شرکت UBC ترکیه صرفا یک قرارداد مشارکت (Joint Venture Agreement) بوده و فاقد مبلغ و هرگونه آثار سود و زیانی است.  در گروه لوازم خانگی پیام از فروش شرکت پر حاشیه زیر مجموعه خود خبر داده است. براساس اعلام بیانیه عرضه یکجای سهام غیر‌مدیریتی شرکت کارخانه‌های صنعتی آزمایش (سهامی عام) در فرابورس ایران منتشر شده است.

در گروه فولادی طبق گزارش انجمن فولاد جهان (ورلد استیل)، تولید فولاد خام ۶۴ کشور عضو این گروه در سپتامبر سال ۲۰۱۸ به ۷/ ۱۵۱ میلیون تن رسید که ۴/ ۴ درصد در مقایسه با سپتامبر سال ۲۰۱۷ بالاتر بود. تولید فولاد خام ایران در سپتامبر سال ۲۰۱۸ با ۳/ ۴ درصد افزایش نسبت به سپتامبر سال ۲۰۱۷، به ۲ میلیون تن رسید. تولید ایران در ۹ ماه نخست سال میلادی جاری ۵۲۰/ ۱۸ میلیون تن بود که در مقایسه با ۴۳۱/ ۱۵ میلیون تن در مدت مشابه سال ۲۰۱۷، به میزان ۲۰ درصد افزایش نشان داد.   در گروه واسطه گری مالی نیز گزارش توجیهی افزایش سرمایه ۶۰درصدی سرمایه‌گذاری مس سرچشمه راهی بازار شده است و بر این اساس سرمایه شرکت از مبلغ ۲,۸۰۰میلیارد ریال به مبلغ ۴,۴۸۰ میلیارد ریال از محل سود انباشته به منظور بهبود وضعیت ساختار مالی، جبران مشارکت صورت‌گرفته در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر، حفظ و افزایش عملیات جاری و جلوگیری از خروج وجوه نقد که در تاریخ ۲۸ مهر ۹۷ به تصویب هیات‌مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است. در مجمو ع بازار روز چهارشنبه بازاری ضعیف و با افت شدید شاخص بود که در آن ارزش معاملات در بورس (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به ۶۵۱میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۸۰میلیارد تومان رسید.