برخی کارشناسان بازار سرمایه با توجه به کاهش قیمت‌ها در انتظار بازگشت نرخ‌ها به محدوده‌های قبلی هستند. اما کاهش نقدینگی فعال در بازار و همچنین نگرانی از وضعیت اقتصادی در آستانه شروع تحریم‌های جدید ایالات متحده سبب شده تا خریداران نیز در لاک دفاعی قرار گیرند.

در این شرایط نگاه‌ها به تحولات آتی به ویژه جلسه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزیر اقتصاد دوخته شده تا بتوان پس از آن به اتخاذ یک سیاست روشن اقتصادی در قبال شرایط بازار سرمایه امیدوار بود. در این وضعیت روز گذشته شاخص کل بورس با افت ۲هزار و ۲۱۸واحدی معادل ۲۳/ ۱ درصد به رقم ۱۷۸هزار و ۸۴۱واحد رسید. در این راستا نمادهای پتروشیمی پارس، «تاپیکو»، «پارسان» و پالایشگاه‌های بندرعباس، اصفهان و تهران بیشترین سهم را در افت شاخص داشتند. در این میان دیروز شاخص کل هم ‌وزن نیز با کاهش ۳۷۱ واحدی عدد ۲۷ هزار و ۳۸۱ واحد را به نمایش گذاشت.

در خبرهای مهم برای بازار دیروز، رئیس‌جمهور در جلسه بررسی صلاحیت وزرا در مجلس گفت: بازار سرمایه برای ما بسیار مهم است و موفقیت ما در این بازار یکی از افتخارات اقتصادی است.

وی خاطر‌نشان کرد: ما وظیفه داریم کشور را اداره کنیم. مردم باید موقعیت کشور را به خوبی بدانند. با صراحت می‌گویم ما با وحدت و با استقامت و ایستادگی ملت بی‌تردید نه در زمان چندان طولانی، که در زمانی کوتاه از مشکلات عبور می‌کنیم. در بازار دیروز ۵۴۰ میلیون سهم معادل ۸/ ۹ درصد از سهام شرکت گروه‌ سرمایه‌گذاری مسکن از طرف شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی به‌صورت یکجا و نقد به قیمت پایه هر سهم ۱۳۵ تومان روانه میز فروش بورس تهران شد که به صورت درون خانوادگی معامله شد. همچنین ۲۳/ ۷ درصد از کل سهام شرکت لابراتوارهای رازک از سوی سرمایه‌گذاری توسعه ملی به قیمت پایه هر سهم ۱۳۵۰ تومان در بازار معاملات بلوکی بازار تهران واگذار شد. ارزش تقریبی این بلوک ۵۸میلیارد تومان بود.

در بازار دیروز نماد سایپا اقدام به انتشار اصلاحیه‌ای درخصوص اطلاعات مالی ۶ماهه خود کرد. در صورت‌های مالی سایپا نرخ فروش ۵ هزار و ۳۲۴ دستگاه آریو به قیمت ۴۳ میلیارد و ۸۹۵ میلیون تومان تا پایان عملکرد۶ ماهه منتهی به پایان شهریور امسال درج شده در حالی که در عملکرد سال مالی منتهی به پایان اسفند ۹۶ تعداد فروش بیش از ۸ هزار دستگاه آریو به مبلغ ۴۶ میلیارد و ۲۷۱ میلیون و ۵۶۶ هزار تومان اعلام شده بود که با پیگیری سازمان بورس اصلاح این صورت‌های مالی در دستور کار قرار گرفت.

در همین حال در گروه خودرویی رنو فرانسه دست به توقف فروش محصولات در ایران زد؛ شرکت رنو فرانسه با پیروی از تحریم‌های آمریکا علیه صنعت خودروی ایران، فروش محصولات در سپتامبر ۲۰۱۸ را به صفر رساند. به گزارش بورس پرس، جدیدترین آمار منتشر شده از سوی شرکت رنو نشان می‌دهد با پیروی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران فروش محصولات به این کشور را به‌طور کامل متوقف کرده است. این شرکت فرانسوی در گزارش فروش محصولات در ماه سپتامبر اعلام کرد: طی این ماه هیچ فروشی در بازار ایران نداشته در حالی که طی سپتامبر سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۱۰ هزار و ۹۳۲ دستگاه از محصولات را روانه بازار ایران کرده بود. رنو در اوت ۲۰۱۸ یعنی نخستین ماه بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیز فروش در این بازار را به نصف کاهش داده و به ۷ هزار و ۶۲۶ دستگاه رسانده بود.

بر این اساس، مجموع فروش رنو به ایران در ۹ ماه ۲۰۱۸ نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل افت ۱۳ درصدی داشته و به ۹۶ هزار دستگاه رسیده است. رنو در ۹ ماه سال قبل ۱۱۰ هزار و ۵۴۹ دستگاه خودرو روانه بازار ایران کرده بود. در همین راستا در گروه خودرویی در پی صدور مجوز افزایش سرمایه ۶۰ درصدی فنرسازی زر از سوی سازمان بورس، نماد این زیرمجموعه سایپا بسته شد.

در گروه غذایی، شرکت نوش پونه که با وجود شفاف‌سازی درخصوص دریافت مجوز تغییر بیش از ۱۰ درصدی قیمت فروش محصولات با توقف نماد روبه‌رو‌ است، درباره دلایل تاخیر در اجرای نرخ جدید توضیحاتی داد. براساس اعلام شرکت صنایع غذایی که شامل اقلام اساسی خانوار است، در مواقع اعلام افزایش نرخ طبق مصوبات دولتی به دلیل معلوم نبودن زمان دقیق آن برای شرکت امکان تغییر آنی قیمت فروش وجود ندارد. همچنین به دلیل وجود موجودی‌های انبار با نرخ‌های درج شده روی محصولات طبق مصوبات قبلی ابتدا باید محصولات موجود در انبار با نرخ قبل به فروش برسد و سپس تولیدات با نرخ‌های مصوب جدید به بازار عرضه شود.

در گروه بانکی، رئیس کانون بانک‌های خصوصی از تمدید سپرده‌های ۲۰ درصدی در شهریور سال جاری با همان نرخ قبلی برای دوره یکساله خبر داد. کوروش پرویزیان درباره سپرده‌های یکساله ۲۰‌درصدی که مهلت آنها به اتمام رسیده به پژوهشکده پولی و بانکی اظهار کرد: بر‌اساس مجوز بانک مرکزی، سپرده‌های بلندمدتی که در شهریور سال گذشته افتتاح شده‌اند، با همان نرخ سود قبلی تمدید شدند. وی درباره اینکه در ماه‌های گذشته بازدهی سود در بازارهای مشابه بسیار بیشتر از سود بلندمدت بانکی بوده، افزود: افرادی که اقدام به سپرده‌گذاری بلندمدت در بانک‌ها می‌کنند، تنها دوره کوتاه مدت بازارهای مختلف را در نظر نمی‌گیرند، بلکه این موضوع یک روند است. نباید به سپرده‌گذاری بلندمدت در بانک‌ها نگاه مقطعی داشت و این سپرده‌گذاری تابع شرایط بلندمدت است.

در گروه فولادی، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام کرد: برپایه آمار منتشره انجمن جهانی فولاد، میزان تولید فولاد خام ایران در ۹ ماه سال ۲۰۱۸ میلادی، ۲۰ درصد افرایش یافت. به گزارش ایمیدرو، جمهوری اسلامی ایران از آغاز ژانویه ۲۰۱۸ (۱۱ دی ماه ۹۶) تا پایان سپتامبر ۲۰۱۸ (هشتم مهرماه ۹۷)، ۱۸ میلیون و ۵۲۰ هزار تن فولاد خام تولید کرد؛ این رقم در مدت مشابه سال گذشته میلادی، ۱۵ میلیون و ۴۳۱ هزار تن بود. برپایه این گزارش، میزان تولید فولاد خام ایران در ماه سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی (شهریور- مهر) ۲ میلیون تن بود که در مقایسه با میزان تولید مدت مشابه سال ۲۰۱۷ میلادی (یک میلیون و ۹۱۸ هزار تن)، ۳/ ۴ درصد رشد نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش ۶۴ کشور فولادساز جهان در ۹ ماه سال ۲۰۱۸ میلادی، یک میلیارد و ۳۴۶ میلیون و ۹۸۷ هزار تن فولاد خام تولید کردند که نسبت به میزان تولید مدت مشابه سال گذشته میلادی (یک میلیارد و ۲۵۳ میلیون و ۷۳۹ هزار تن)، ۴/ ۷ درصد رشد نشان می‌دهد. در گروه پتروشیمی،مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افق پیش روی صنعت متانول را در ایران روشن خواند و بر ضرورت ایجاد کنسرسیوم واحد در حوزه متانول تاکید کرد. سید رضا نوروززاده با اشاره به راه‌اندازی واحدهای جدید متانول در کشور، حمایت همه جانبه خود را از جنبه تامین خوراک این مجتمع‌ها با توجه به منابع گازی غنی موجود اعلام کرد. وی با اشاره تحریم‌های پیش رو، ایجاد کنسرسیوم واحد در حوزه متانول را ضروری خواند و لزوم تاسیس کنسرسیوم‌های مشابهی را برای دیگر محصولات پتروشیمی و به‌صورت تخصصی لازم دانست. در گروه معدنی، سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد وارداتی در چین هفته گذشته صعودی بوده است. قیمت تا ۷ درصد رشد داشته ۷۷ دلار هر تن سی اف آر چین شد. قیمت سنگ‌آهن وارداتی در چین نسبت به یک ماه قبل نیز تا ۸ دلار هر تن رشد داشته است. قیمت‌ها به اوج ۸ ماه اخیر نزدیک شده چرا که آخرین بار چنین قیمت‌هایی اوایل ماه مارس سال جاری مشاهده شده بود.

در مجموع بازار دیروز بازاری منفی و ضعیف بود که ارزش معاملات در بورس (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به ۷۹۶میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۷۳میلیارد تومان رسید.