مدیر گروه آمار و تحلیل ریسک سازمان بورس و اوراق بهادار با اظهار این مطلب، گفت: در حال حاضر بالغ بر ۱۹۰ صندوق سرمایه‌گذاری تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کنند. وجود ویژگی‌هایی چون تنوع بالای سبد سرمایه‌گذاری صندوق‌ها و همچنین میزان سرمایه بالای تحت مدیریت آنها که هزینه سرمایه‌گذاری هر سرمایه‌گذار را کاهش می‌دهد، سبب می‌شود تا ریسک این نوع سرمایه‌گذاری به مراتب از سایر سرمایه‌گذاری‌ها کمتر باشد.

زانیار احمدی در ادامه افزود: در ماه‌های اخیر شاهد تلاطم‌های بسیاری در بازارهای مختلف کشور بوده‌ایم. تلاطم‌هایی که هم اقتصاد کشور و هم وضعیت اقتصادی مردم را دچار تغییراتی کرده است. به‌طور مثال نرخ دلار و یورو در برابر ریال در بازار ارز از ابتدای سال ۹۷ تا اواسط شهریور ۹۷ به بیش از سه برابر رسید و تا امروز نیز شاهد تلاطم‌های روزانه در این موارد هستیم.

وی ادامه داد: در این مواقع افراد به منظور حفظ ارزش سرمایه خود و از طریق سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف، نقدینگی خود را به سمت کالاها یا اوراق بهاداری روانه می‌کنند که در مدت زمانی کوتاه، برای آنها خلق ارزش کند. فارغ از اینکه عوامل تحریک بازارها در این دوره چه مواردی می‌توانند باشند، در زمان سرمایه‌گذاری باید به ریسک‌های موجود در آن توجه کرد.

احمدی اولین موضوع در این زمینه را محل سرمایه‌گذاری دانست و گفت: با توجه به چشم‌انداز مبهم نسبت به تولید در بنگاه‌ها و سیاست‌های محدودکننده قانونی و دولتی که منجر به رکود در بازار کالاهای تولیدی، وارداتی و صادراتی شده است، سرمایه‌گذاری در بازارهای طلا، ارز، مسکن، بازار سرمایه و بانک، می‌تواند مقاصد سرمایه‌گذاری متفاوتی برای خلق ارزش باشند.

به گفته احمدی، در شرایطی که اقتصاد دچار شوک شده است، باتوجه به نرخ تورم، بانک‌ها سود واقعی کمتری نسبت به سایر بازارها عاید سرمایه‌گذاران می‌کنند و به همین دلیل گرایش افراد به سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر برای کسب عایدی بالاتر بیشتر می‌شود که متناظر آن نیز ریسک آنها افزایش پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: نبود سیستم شفاف و کارآمد، عدم تقارن اطلاعاتی، عدم وجود رقابت و عدم وجود ناظر به‌صورت سیستمی، از عوامل ایجاد تلاطم غیرعادی قیمت‌ها در بازارهایی مانند طلا و ارز هستند و سرمایه‌گذاران را با ریسک بالایی مواجه می‌کنند. در این میان، بازار سرمایه با وجود بازارهای سهام، اوراق بهادار اسلامی، اوراق مشتقه و همچنین نهادهای مالی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سایر ویژگی‌های خود می‌تواند جایگزین مناسبی برای بازارهای کالایی مانند نفت، طلا، ارز و مسکن باشد.