طی ماه‌های گذشته جنگ تجاری میان چین و آمریکا منجر به وضع تعرفه‌های جدید برای برخی کالاهای وارداتی دو کشور شده است. امری که به نوسانات بازارهای جهانی و کامودیتی‌ها دامن می‌زد و سهام مرتبط را دستخوش تغییرات همسو با خود ‌کرد. اما انتشار خبر پنج‌شنبه شب هفته گذشته که ترامپ ازگفت‌وگوی خود با رئیس‌جمهور چین نسبت به مذاکرات ۲۰ اقتصاد برتر روز یکشنبه ۱۳ آبان ابراز امیدواری ‌کرد، انعکاس خوبی در بازار کالایی داشت که اثر آن به بازارهای سهام نیز تسری یافت. همزمان، در حالی که تنها دو روز به موعد اجرای تحریم‌های خزانه‌داری آمریکا علیه فروش نفت ایران زمان باقی مانده بود، خبرگزاری بلومبرگ خبر از تصمیم دولت ترامپ برای اعطای معافیت از تحریم به ۸ کشور خبر داد. تصمیمی که بیشتر برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت اتخاذ شده است. البته این معافیت موقتی است و گفته‌شده کشورهای معاف شده باید به تدریج نفت وارداتی خود از ایران را جایگزین کنند. فرصتی که محدود است اما باید در نظر داشت که از فشار حداکثری حاصل از تحریم‌ها کاسته خواهد شد.

 در این میان، امیدواری نسبت به مکانیزم جدید مالی اروپا با ایران، نیز وجود دارد. تصمیم نهایی در رابطه با لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم اوایل هفته بعدی گرفته خواهد شد. با این حال، اثرات روانی تحریم‌ها همچنان پابرجا هستند.

 مروری بر معاملات بازار اول و دوم

در جریان معاملات روز شنبه، افزون بر ۲۴۹ سهم به ارزش نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومانی در بازار اول و دوم دست به دست شد. مقدار نقدینگی کسب شده نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته افت بالغ بر ۲۵ درصدی را تجربه کرد. از مجموع ۲۵ صنعت فرابورس، ۹ صنعت در مدار مثبت قرار گرفتند و ۱۵ صنعت با افت شاخص مواجه شدند. زیرمجموعه بانک نیز با تداوم توقف بانک دی به روزهای بی‌نوسان خود ادامه داد. در میان صنایع رشد یافته دیروز که غالبا کوچک‌ترهای بازار بودند، صنعت سیمان صدرنشین شد. با وجود اینکه ارزبری صنعت سیمان زیاد نیست اما بالا رفتن نرخ ارز از ابتدای امسال باعث شده هزینه تامین مصالح، قطعات و پیمانکاری افزایش چشمگیری داشته باشد. از این رو ممکن است قیمت سیمان با افزایش منطقی همراه شود. همان‌طور که تک‌نماد سیمان، «سبزوا» در چهار روز معاملاتی متوالی اخیر روند افزایشی قیمت خود را حفظ کرده است. در ادامه زیرگروه رایانه و همچنین اطلاعات و ارتباطات از پربازده‌ترین صنایع دیگر بازار شمرده شدند. در این میان، سهام فلزات اساسی، تنها سهام کالایی بود که با رشد ناچیز شاخص خود، در رده مثبت قرار می‌گرفت. محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی هرکدام با افت کمتر از یک درصد در جمع صنایع زیانده جای گرفتند. عنوان زیانده‌ترین زیرمجموعه دیروز نیز به هتل و رستوران اختصاص پیدا کرد.

بیش از ۵۶ درصد نقدینگی گردش یافته در بازار اول و دوم در جریان معاملات فلزات اساسی، هتل و محصولات شیمیایی رقم خورد. حدود یک سوم معاملات در میان فلزات انجام شد. به‌طور جزئی‌تر پرمعامله‌ترین نماد این صنعت و بازار به نام سهامی ذوب آهن اصفهان ثبت شد. «ذوب» که پس از ارائه گزارش‌های عملکردی خود، تحت اصلاح سنگین ۵ روزه‌ای قرار گرفته بود، هم‌اکنون با نزدیک شدن به کف قیمتی توجه سهامداران را مجددا به خود جلب کرده و روزهای پررونقی را می‌گذراند. بیش از ۹۰ درصد این سهام در میان سهامداران حقیقی معامله شد. از سویی دیگر، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی که دومین نماد پرمعامله دیروز شناخته شد طی معاملات هفته اخیر به سطوح بالای قیمتی دست یافت و هفته جاری را تحت شرایط شناسایی سود و غلبه عرضه بر تقاضا آغاز کرد و در نهایت بیشترین افت قیمتی دیروز را رقم زد.

 بازیگران فرابورس

روز گذشته، غالب نمادهای نفتی به همراه نماد بزرگ فلزات، سهامی ذوب آهن اصفهان، و سایر نمادهای کوچک‌تر بازار به مالکیت سهامداران حقیقی درآمدند. بیشترین توجه این دسته از سهامداران به نماد رایانه‌ای «اپرداز» معطوف شد. سهامی ذوب آهن اصفهان و سرمایه‌گذاری سرچشمه از دیگر اولویت‌های معامله‌گران خرد بود که خرید خالص آنها از این سه نماد در مجموع کمتر از ۴ میلیارد تومان بود. در مقابل بیشتر نمادهای فلزی و پتروشیمی به همراه نمادهای کوچک‌تر دیگر تحت مالکیت سهامداران حقوقی درآمدند. پتروشیمی زاگرس در کانون مرکز حقوقی‌ها بود و پس از آن نماد معاملاتی «سمگا» قرار داشت. پتروشیمی غدیر نیز در میان اولویت‌های معامله‌گران عمده دیده می‌شد. در پایان روز‌کاری گذشته، بیش از ۴ میلیارد تومان از پرتفوی سهامداران حقیقی کسر و به سبد سهامداران حقوقی افزوده شد. روز گذشته بیش از یک میلیون ورقه به ارزش افزون بر ۸۴ میلیارد تومان در بازار اوراق با درآمد ثابت مورد معامله قرار گرفتند. غالب این اوراق با افزایش قیمتی به روز خود پایان دادند. نزدیک به ۷۶ میلیارد تومان از این میزان نقدینگی در معاملات اسناد خزانه اسلامی به گردش درآمد. تمامی این اوراق نیز به جز «اخزا۶۲۲» افزایش قیمتی را تجربه کردند. نرخ سود موثر این اوراق با حفظ سطح قبلی خود، در مقدار ۹/ ۲۴ درصدی ثابت ماند. همچنین، امروز اوراق اسناد خزانه اسلامی به نماد معاملاتی «اخزا۷۰۷» به سررسید ۲۷ شهریور ۹۸، برای اولین بار پس از پذیرش در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران عرضه می‌شود.