رصد معاملات صنایع فرابورس

دیروز همزمان با بازگشت دور دوم تحریم‌ها، معاملات فرابورس با فروکش هیجانات بر مدار مثبت قرار گرفت و بازار شاهد مشارکت بیشتر سهامداران حقیقی بود. به این ترتیب با غلبه فضای آرام بر معاملات این بازار، رشد قیمتی غالب نمادهای فرابورسی، ۲۱ صنعت را در مدار مثبت قرار داد. هتل با رشد شاخص بیش از شش درصدی خود در صدر این صنایع قرار گرفت. از طرفی استقبال سهامداران از تک نماد فعال خودرویی بهمن‌دیزل روز مثبتی را برای این زیرگروه رقم زد و از منظر رشد شاخص در رده دوم قرار گرفت. در جایگاه بعدی رشد روزانه، پیمانکاری صنعتی مستقر شد. تک‌نماد مهندسی ساختمان تاسیسات راه‌آهن (بالاس) از جمله نمادهایی بود که از حمایت سهامداران حقیقی برخوردار شد. در مقابل سه صنعت در محدوده قرمز ماندگار شدند و زیانده‌ترین زیرمجموعه نیز به نام سیمان ثبت شد. نزدیک به ۲۵۵ میلیون سهام به ارزش بیش از ۹۹ میلیارد تومان در بازار اول و دوم دست به دست شد. بالغ بر ۵۷ میلیارد تومان از مقدار نقدینگی در معاملات فلزات اساسی، هتل و محصولات دارویی به گردش درآمد.

«ترین»های فرابورس

مجموع نوسانات معاملات دیروز سهام، شاخص کل رشد بیش از ۲۶ واحدی را رقم زد. پتروشیمی زاگرس با اثر فزاینده هفت واحدی خود بیشترین نقش را در صعود این نماگر داشت. «میدکو» و «ذوب» نیز به‌عنوان دو نماد فلزی، رشد بیش از هفت واحدی آیفکس را رقم زدند. سرمایه‌گذاری گروه میراث فرهنگی نیز که روز گذشته با اقبال فراوان سهامداران حقیقی مواجه شد عنوان بیشترین تقاضا و رشد قیمتی را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات «سمگا» به بیش از ۲۲ میلیارد تومان رسید و در انتهای روز کاری نیز صف خرید خود را در مرز یک میلیارد تومانی به انتظار گذاشت.

بازیگران فرابورس

روز دوشنبه، خالص تغییر مالکیت بازار به سوی معامله‌گران حقیقی تغییر جهت داد و نزدیک به ۹ میلیون سهم به ارزش بیش از دو میلیارد تومان از پرتفوی سهامداران عمده خارج و به سبد سهامداران حقیقی افزوده شد. بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها در نماد گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی رقم خورد و افزون به دو میلیارد تومان سهام از «سمگا» به این دسته از سهامداران اختصاص پیدا کرد. در رده دوم ترجیحات سهامداران مورد نظر، تجارت الکترونیک پارسیان کیش قرار گرفت و ریل‌پرداز سیر نیز به‌عنوان ترجیح سوم آنها معرفی شد. از سویی دیگر، پتروشیمی زاگرس، نفت‌ایرانول و همچنین فولاد هرمزگان جنوب از جمله نمادهای بزرگی بودند که از تقاضای بیشتر معامله‌گران خرد برخوردار شدند. در مقابل هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه در مرکز توجه سهامداران حقوقی قرار گرفت و نزدیک به سه میلیارد تومان از این سهام از پرتفوی حقیقی‌ها به سبد حقوقی‌ها منتقل شد. در مقام دوم اولویت‌های سهامداران عمده پتروشیمی غدیر جای گرفت. سهامی ذوب آهن اصفهان نیز دیگر نماد فلزی بود که در میان ترجیحات برتر این دسته از سهامداران دیده شد. از دیگر نمادهای قابل‌توجهی که تحت مالکیت معامله‌گران عمده به روز کاری خود پایان داد، می‌توان به نماد دارویی «داوه» اشاره کرد.

رصد سایر بازارها

در جریان معاملات روز گذشته، نزدیک به دو میلیون برگه به ارزش بیش از ۱۴۵ میلیارد تومان در بازار اوراق مشارکت مورد داد و ستد قرار گرفت. در این میان، نماد معاملاتی «اخزا۷۰۸» با به گردش درآوردن نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان از این نقدینگی به‌عنوان پرمعامله‌ترین نماد بازار مزبور و همچنین کل فرابورس نامیده شد. غالب نمادها با افزایش قیمت معاملات را به پایان رساندند و این روند در میان اوراق خزانه اسلامی نیز یکسان بود. افزون بر یک میلیون ورقه «اخزا» به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان معامله شد. نرخ سود موثر این اوراق نیز با نزول ۳/ ۰ واحد درصدی در سطح ۶/ ۲۴ درصدی متوقف شد. همچنین روز گذشته معاملات نماد معاملاتی «اخزا۷۰۵» مورد تایید قرار نگرفت. نقدینگی حاصل در بازار تسهیلات مسکن نیز به بیش از چهار میلیارد تومان رسید که ماحصل آن رد و بدل شدن نزدیک به ۷۰ هزار ورقه معاملاتی بود. در میان نمادهای این بازار، مدت اعتبار اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صادر شده در تاریخ ۱۵ آبان ۹۵، در نماد معاملاتی «تسه۹۵۰۸» نیز امروز به پایان می‌رسد.