رصد صنایع فرابورس

روز گذشته در معاملات خرد بازار اول و دوم، بیش از ۳۹۴ میلیون سهم به ارزش نزدیک به ۱۳۶ میلیارد تومان دست به دست شد. بیش از نیمی از نقدینگی حاصل شده در این دو بازار در دو زیرگروه فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به گردش درآمد. تعداد نمادهای رشد یافته تقریبا با تعداد نمادهایی که روزی منفی را پشت سر گذاشتند، برابری می‌کرد. این نسبت در میان صنایع نیز صادق بود. ۱۳ صنعت با افزایش ارزش بازار معاملات را به اتمام رساندند.  صنعت استخراج کانه‌های فلزی که اخیرا به بازار دوم افزوده شده، صدرنشین شد و پیمانکاری صنعتی و همچنین حمل و نقل در مراتب پایین‌تر از آن قرار گرفتند. در نقطه مقابل، ۱۱ صنعت زیانده وجود داشت.

بازیگران بازار

صنعت فلزات روز گذشته، بیشترین حمایت سهامداران حقیقی به ارزش بیش از ۸ میلیارد تومان را به خود اختصاص دادند. غالب نمادهای صنعت یاد شده روز گذشته تحت فشار فروش قرار گرفتند. در واقع تمام نمادها به جز هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و زرین معدن آسیا روز خود را با افت قیمتی به پایان رساندند. دو نماد یاد‌شده، روز دوشنبه نیز روند متفاوتی را طی کرده بودند و به‌رغم رشد غالب نمادها، در محدوده قرمز قرار گرفتند.  امری که به نظر می‌رسد بی‌ربط به علاقه سهامداران به کسب سود در مدت زمان کم به واسطه نوسان قیمت‌ها نیست. صنعت محصولات پتروشیمی نیز در مجموع شاهد جابه‌جایی بیش از ۶ میلیارد تومان از جانب سهامداران حقوقی به سوی سهامداران حقیقی بود. این صنعت به‌عنوان دومین زیرگروه جذاب برای معامله‌گران خرد معرفی شد. در حالی که بیشتر نمادهای مربوطه رشد قیمتی را تجربه کردند، دو نماد پتروشیمی زاگرس و مارون به سطوح پایین‌تری از قیمت رسیدند. به‌صورت جزئی‌تر نیز، نماد فلزی «ذوب» و سهام پتروشیمی «شغدیر» بیشترین ارزش تغییر مالکیت را در معاملات خود رقم زدند. خالص خرید حقیقی‌ها از دو نماد یاد شده نزدیک به ۱۳ میلیارد تومان برآورد شد. در مقابل اطلاعات و ارتباطات و عرضه برق و گاز با پشتیبانی سهامداران حقوقی روز خود را پشت سر گذاشتند.  فرآورده‌های نفتی نیز تحت حمایت این دسته از معامله‌گران قرار گرفتند و نماد پالایشی «شراز» با خالص خرید بیش از یک میلیارد تومانی فعالان عمده، صدرنشین توجهات آنها شد. در نهایت نزدیک به ۱۴ میلیارد تومان سهام از سبد سهامداران حقوقی به پرتفوی سهامداران حقیقی منتقل شد.

از «اخزا»‌ها چه خبر؟

روز گذشته افزون بر یک میلیارد برگه اسناد خزانه اسلامی به ارزش بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. در میان نمادهای مربوطه، با فرا رسیدن سررسید اسناد خزانه اسلامی به نماد معاملاتی «اخزا۶۱۱»، پس از اتمام معاملات امروز (چهارشنبه) به منظور پرداخت مبالغ اسمی این اسناد متوقف می‌شود. همچنین نرخ سود موثر اوراق یاد‌شده نسبت به روز دوشنبه با افت ۲/ ۰ واحد درصدی مواجه شد و بر سطح ۱/ ۲۴ درصدی ایستاد.

10 (2)