دیروز شاهد برگزاری نشست خبری با حضور معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس ایران بودیم. در این نشست نحوه فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی تشریح و اعلام شد که این نهادها به‌عنوان ابزاری جدید به زودی در فرابورس ایران ورود پیدا می‌کنند. به‌طوری‌که طبق اظهارت مطرح شده در این زمینه با ورود این صندوق‌ها به بستر بازار، سه طیف اصلی منتفع خواهند شد؛ اصلاح ساختار برای شرکت‌های خارج از بورس، رفع مشکلات و بهینه‌سازی شرکت‌های اخراجی از بورس و همچنین تامین مالی برای شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله مهم‌ترین تاثیرات ورود صندوق‌های مزبور به بازار خواهد بود.  در بخش دیگری از صحبت‌های روز گذشته معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس ایران، افت و خیزهای قیمتی در اوراق تسهیلات مسکن مورد بررسی قرار گرفت. به‌طوری‌که طبق گفته غلامعلی‌پور روند قیمت‌گذاری این اوراق تابعی از تقاضای آن است. به عبارت دیگر در زمان‌هایی که معاملات مسکن با رونق همراه است به‌طور طبیعی تقاضا برای خرید اوراق تسهیلات مسکن نیز افزایش می‌یابد که این به معنی رشد قیمت این اوراق در بازار است.

نگاهی دقیق به صندوق‌های خصوصی

رضا غلامعلی‌پور، معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس ایران با بیان اینکه کارکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی (Private Equity Fund) تملک، راهبری و کمک به اصلاح ساختار شرکت‌های خارج از بورس و پذیرش‌نشده در این بازار است، گفت: مدت‌ها جای این ابزار مالی در بازار سرمایه خالی بود، اما با پیشنهاد اولیه‌ای که از طریق فرابورس ایران به سازمان بورس ارائه شد و به دنبال جمع‌بندی‌ها و بررسی‌های صورت‌گرفته از سوی سازمان درخصوص این ابزار و موارد مرتبط با آن، مقررات و اساسنامه صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی هفته گذشته از سوی سازمان بورس تصویب و ابلاغ شد. وی با اشاره به اینکه حداقل سرمایه این نوع صندوق‌ها ۵۰ میلیارد تومان است، گفت: بستر قانونی صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی همانند دیگر صندوق‌های موجود در بازار سرمایه مانند صندوق‌های پروژه، زمین و ساختمان، صندوق‌ سرمایه‌گذاری قابل معامله و دیگر صندوق‌ها خواهد بود. غلامعلی‌پور در ادامه افزود: عمر این صندوق‌ها ۷ سال است. در ۴ سال اول از این دوره، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی به تزریق نقدینگی به شرکت‌های غیربورسی و پذیرش‌نشده مانند شرکت‌های بازار پایه، اخراج شده از بورس و بعضا شرکت‌های موجود در بازار SME و شرکت‌های کوچک و نوپا می‌پردازند.

حداقل خرید چه میزان است؟

غلامعلی‌پور در ادامه به حداقل سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها اشاره کرد و افزود: حداقل سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی، به میزان ۱۰۰ میلیون تومان است. وی دلیل این میزان بالای سرمایه‌گذاری را ریسک بالا و عدم ورود سرمایه‌های خرد عنوان کرد و گفت: به دلیل ریسک بالا در این صندوق‌ها، سرمایه‌گذاران خرد هدف اصلی این ابزار مالی جدید نیست. همچنین خود صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی مجاز به سرمایه‌گذاری بیشتر از ۳۵ درصد در هر شرکت نیستند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی از امکان سرمایه‌گذاری در شرکت‌های غیر سهامی عام نیز برخوردارند. به‌طوری‌که بر اساس ضوابط تعیین شده، بستر حمایت از شرکت‌های سهامی عام پذیرفته‌نشده در بورس، شرکت‌های پذیرفته شده در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس ایران و شرکت‌هایی که شرایط پذیرش در بورس را از دست داده‌اند نیز از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی فراهم شد. ضمن اینکه شرکت‌هایی که در دو سال گذشته مشمول موضوع ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت شده‌اند نیز تحت شرایطی می‌توانند از حمایت صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی بهره‌مند شوند. غلامعلی‌پور در این راستا توضیح داد: موضوع فعالیت صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی، جمع‌‌آوری منابع مالی و تخصیص عمده آن به سرمایه‌‌گذاری در سهام و سهم‌الشرکه شرکت‌ها با موضوع فعالیت‌های از قبل تعیین شده است. سرمایه‌گذاری صندوق در شرکت‌های سرمایه‌پذیر با هدف کسب و حفظ کنترل شرکت و هدایت سیاست‌های مالی و عملیاتی آن به منظور تحقق اهداف مورد نظر و سپس خروج از شرکت سرمایه‌پذیر است. به گفته این مقام مسوول، با ورود این صندوق‌ها، بستر مناسب و گسترده‌ای برای تامین مالی شرکت‌های غیر سهامی عام و شرکت‌های سهامی عام با شرایط خاص فراهم خواهد شد. غلامعلی‌پور، استراتژی خروج صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی از شرکت‌هایی را که در آنها اقدام به اصلاح ساختار کرده است وجه تمایز این صندوق‌ها با هلدینگ‌ها دانست و اظهار کرد: این صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاری‌های خرد و کوچک طراحی نشده‌اند.

دلیل نوسان قیمتی اوراق تسهیلات مسکن

معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس ایران در ادامه اظهاراتش به بررسی وضعیت اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس پرداخت و گفت: از سال ۸۹ معاملات امتیاز وام خرید مسکن در قبال اوراق تسهیلات مسکن در بازار فرابورس به‌عنوان یک بازار آغاز شده است. به این ترتیب از بهمن ماه سال گذشته نیز علاوه بر بانک مسکن، بانک ملی ایران با اخذ مجوز از بانک مرکزی به چرخه عرضه‌کنندگان این اوراق در بازار فرابورس افزوده شده است. غلامعلی‌پور در ادامه به کاهش قیمتی اخیر در این اوراق اشاره کرد و گفت: روند قیمت‌گذاری این اوراق، تابعی از تقاضای آن است. در واقع زمان‌هایی که معاملات مسکن با رونق همراه است به‌طور طبیعی تقاضا برای خرید اوراق تسهیلات مسکن نیز افزایش می‌یابد. این موضوع سبب می‌شود تا شاهد رشد قیمت این اوراق در بازار باشیم.

نگاهی به تامین مالی انجام شده

بررسی روند تامین مالی صورت گرفته از بستر بازار سرمایه طی یک‌سال اخیر از دیگر مباحث مطرح شده از سوی غلامعلی‌پور بود. وی  در این خصوص گفت: به استناد گزارش‌هایی که در سایت سازمان بورس و اوراق بهادار نیز موجود است بالغ بر ۸۰ هزار میلیارد تومان، تامین مالی از بستر بازار سرمایه صورت گرفته است. وی در ادامه افزود: در این راستا ۱۷ هزار میلیارد تومان مربوط به مجوزهای افزایش سرمایه شرکت‌ها بوده است. همچنین حدود ۱۶‌هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان نیز سهم انتشار انواع اوراق از جمله اوراق مشارکت، اجاره، مرابحه، سلف موازی استاندارد و اوراق منفعت بوده است. همچنین حدود ۴۷ هزار میلیارد تومان نیز به معاملات ثانویه انواع اوراق بدهی اختصاص دارد. به گفته وی تا پایان ۶ ماه نخست سال جاری نیز رقم تامین مالی از طریق بازار سرمایه ۲۵‌هزار میلیارد تومان بوده که ۸۷۰۰‌میلیارد تومان آن مجوز افزایش سرمایه شرکت‌ها، ۳۵۰۰ میلیارد تومان پذیره‌نویسی انواع اوراق و ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از این رقم مربوط به شروع معاملات ثانویه اوراق بدهی بوده است. پیش‌بینی می‌شود با توجه به روند مزبور و همچنین پذیرش انواع اوراق جدید در بازار سرمایه، در ۶ ماه دوم سال جاری روند رو به رشدی را در تامین مالی تجربه کنیم.

10 (1)