در این شرایط دیروز شاخص کل با کاهش ۴هزار و ۷۸۹واحد به رقم ۱۶۶هزار و ۴۶۳واحد رسید. دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، معدنی و صنعتی گل‌گهر، پتروشیمی پارس، گسترش نفت و گاز پارسیان و پالایش نفت بندرعباس بیشترین سهم را در کاهش شاخص کل داشتند. وضعیت نامناسب بازار دیروز تا حدی بود که حتی نمادهای تازه‌وارد بازار نظیر پتروشیمی قائد بصیر و گوهر زمین نیز تا صف فروش عقب‌نشینی کردند. در این روز شاخص کل هم‌‌وزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) نیز با کاهش ۸/ ۱ درصدی، عدد ۲۷ هزار و ۴۵۹ واحد را به نمایش گذاشت. دیروز بازار شاهد عرضه اولیه یک شرکت کوچک جدید بود. به این ترتیب ۱۲۰ میلیون سهم از کل سهام شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران (معادل ۱۰ درصد از کل سهام) به قیمت هر سهم ۳۶۵ تومان با تعیین سهمیه ۲ هزار سهمی به‌عنوان حداکثر سهام قابل خریداری برای هر شخص حقیقی و حقوقی در بازار دوم فرابورس عرضه اولیه شد. در نهایت بیش از ۳۰۲ هزار نفر در این عرضه اولیه مشارکت کردند که به هر خریدار ۳۹۸ سهم تعلق گرفت.

در گروه فلزی دیروز عضو هیات مدیره انجمن سنگ‌آهن ایران علت کمبود عرضه سنگ‌آهن به ذوب آهن اصفهان را تاخیر این مجتمع صنعتی در پرداخت تعهدات مالی خود عنوان کرد. مدیرعامل ذوب آهن اصفهان هفته گذشته اعلام کرده بود که ظرفیت تولید سالانه این مجتمع صنعتی بین ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تا ۴ میلیون تن است، اما عدم تامین مواد اولیه به ویژه سنگ‌آهن به میزان لازم، باعث شده این شرکت در سال گذشته ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصولات فولادی تولید کند. این در حالی است که به گفته وی، سنگ‌آهن به‌صورت خام صادر می‌شود و به ذوب آهن نمی‌رسد. در این رابطه قدیر قیافه، عضو هیات مدیره انجمن سنگ‌آهن ایران در گفت‌وگو با «ایسنا» علت کمبود عرضه سنگ‌آهن به ذوب‌آهن اصفهان را، دیرکرد این مجتمع صنعتی در پرداخت تعهدات مالی خود عنوان و اظهار کرد: برخی تولیدکنندگان رغبتی به فروش مستقیم سنگ‌آهن به ذوب آهن اصفهان ندارند، چرا‌که دریافت پول از این مجتمع صنعتی نیازمند انتظار طولانی است.

وی با تاکید بر لزوم حمایت از ذوب آهن اصفهان به‌عنوان قدیمی‌ترین تولیدکننده فولاد کشور گفت: اگر شرکت ذوب آهن به هر دلیلی نتواند تعهدات مالی خود را به موقع پرداخت کند، واحدهای تولیدکننده سنگ‌آهن نیز دچار مشکلات مالی شده و نمی‌توانند سنگ‌آهن مورد نیاز واحدهای تولیدی دیگر را تامین کنند. در این گروه همچنین مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان از برنامه تحویل ریل UIC۵۴ به مترو خبر داد و گفت: برای تحویل این نوع ریل به مترو تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و قم وارد مذاکره شدیم تا تامین نیاز ریل مترو نیز به تعهدات افزوده شود.طراحی ۷۰ تا ۸۰ درصد ریل‌های جدید در اصفهان صورت گرفته و امید می‌رود نخستین محموله ریل مترو به زودی تحویل شود.

منصور یزدی‌زاده ادامه داد: از مجموع ۱۵۱۰ میلیارد تومان بدهی به چهار بانک، ۳۰ تا ۵۰ درصد این مبلغ برای افزایش سرمایه شرکت از آورده نقدی سهامداران درنظر گرفته شده و مابقی به اشکال مختلف صرف خواهد شد.برای زمین‌های غیرمولد نیز برنامه‌ریزی شده از طریق بورس کالا با قیمت کارشناسی ۲۱۵ میلیارد تومان و ارزش دفتری ۶۲ میلیارد تومان به فروش برسد تا از این محل ۱۵۰ میلیارد تومان سود شناسایی شود. در گروه دارویی دیروز داروسازی عبیدی که با دریافت مجوز افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی از ۲/ ۶۷ به ۴/ ۱۳۴ میلیارد تومان از دو محل سود انباشته ۱۵۰ درصدی و مطالبات سهامداران و آورده نقدی ۵۰ درصدی، برای ۹ آذر آماده برگزاری مجمع فوق‌العاده شده از عرضه یک محصول جدید خبر داد. بر این اساس «دعبید» اعلام کرد محصول جدید با نام Neotadin با قیمت ۸۶۰ تومانی هر بسته در ماه جاری به بازار عرضه می‌شود. در گروه بانکی، بانک تجارت اقدام به برگزاری مزایده ملکی در الهیه تهران به قیمت پایه ۳۰۶ میلیارد تومان کرده است. این بانک یک قطعه زمین به مساحت ۵ هزار و ۹۴۷ متر و پروانه ساخت ۳۹ هزار و ۲۵۲ متر ساختمانی با کاربری مسکونی واقع در تهران، خیابان شهید فیاضی،خیابان چناران، سروستان شرقی را برای ساخت ۷۵ واحد مسکونی در ۱۵ طبقه روی همکف و ۶ طبقه زیرزمین با قیمت پایه ۳۰۶ میلیارد تومان به مزایده گذاشته است. آخرین مهلت حضور در این مزایده هم ۱۲ آذر اعلام شده است. در این گروه همچنین بانک خاورمیانه مجوز افزایش سرمایه ۱۷درصدی از سود انباشته را دریافت کرد و آماده برگزاری مجمع فوق‌العاده شد. تامین مالی این بانک بورسی با هدف بهبود کفایت سرمایه و افزایش سقف فردی تسهیلات و تعهدات صورت می‌گیرد. در گروه خودرویی، پس از انتشار بخشنامه‌ای مبنی بر به تعویق افتادن زمان اجرایی شدن اعمال افزایش ۵/ ۳۳ درصدی محصولات شرکت زامیاد، مدیر روابط عمومی این شرکت، با تکذیب این اطلاعیه اعلام کرد: بخشنامه جدید این شرکت مبنی بر افزایش قیمت‌های برخی از محصولات زامیاد که از سوی سایپا به نمایندگی‌های فروش ابلاغ شده است، به قوت خود پابرجاست و بخشنامه تعویق افزایش قیمت محصولات که در برخی رسانه‌ها منتشر شده، جعلی است و از سوی این شرکت تکذیب می‌شود. وی افزود: اعلام قیمت‌های جدید محصولات یا ابلاغ بخشنامه‌های «خزامیا» از سوی گروه خودروسازی سایپا تعیین و منتشر خواهد شد.  همچنین روز گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای در تارنمای کدال از ادامه توقف نماد معاملاتی شرکت زامیاد با توجه به عدم رعایت ضوابط افشای اطلاعات با اهمیت حداکثر برای دو روز کاری خبر داده شد.در مجموع بازار روز دوشنبه بازاری به شدت ضعیف بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۵۸۳میلیارد تومان و در فرابورس به ۴۷۳ میلیارد تومان رسید.