در بازار دیروز معامله‌گران در حالی فعالیت خود را شروع کردند که بهای جهانی نفت در شامگاه روز جمعه تحت‌فشار قرار گرفته بود. قیمت نفت روز جمعه با کاهش بسته شد تا ضمن افت حدود ۲۲ درصدی در نوامبر، بزرگ‌ترین‌ کاهش ماهانه بهای نفت در یک دهه گذشته ثبت شود. با چنین کارنامه‌ای بهای کلیه محصولات پتروشیمی و معدنی- فلزی نیز تحت‌تاثیر قرار گرفته است، به گونه‌ای که بهای دو محصول مهم متانول و اوره نیز رو به کاهش گذاشته است. در همین حال، روز جمعه گندله در بنادر چین شاهد افت تقاضا بود و ۶/ ۹ درصد سقوط کرد. کنسانتره آهن نیز کاهش شدید ۱۰ درصدی را تجربه کرد. با این تحولات، اکثر نمادهای بزرگ بازار با افت تقاضا مواجه شدند. در همین حال عدم ثبات بازار ارز موجب شده است تا اکثر برآوردهای اولیه از میزان سود شرکت‌ها در سال‌جاری و آینده کاسته شود. از طرف دیگر، کمبود نقدینگی در بازار مزید بر علت شده است تا در روز ابتدایی هفته شاخص کل بورس با کاهش ۴/ ۲ درصدی(معادل ۳هزار و ۹۱۸واحد) مواجه شود و به عدد ۱۵۹هزار و ۸۵۳واحد برسد.

در خبرهای موثر دیروز سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس گفت: لایحه بودجه سال آینده احتمالا ۱۴ آذر ماه به مجلس تقدیم می‌شود. بهروز نعمتی در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره به ارائه لایحه بودجه طی روزهای آتی، گفت: احتمالا دولت با توجه به اینکه ۱۵ آذر پنج‌شنبه است، این لایحه را ۱۴ آذر ماه یعنی چهارشنبه ارائه می‌دهد، در غیر این‌صورت لایحه بودجه ۲۵ آذر ماه به مجلس ارائه می‌شود. سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، درباره اعلام اخباری مبنی بر اینکه میزان صادرات نفت در بودجه سال آینده یک میلیون بشکه در روز است، افزود: قطعا میزان فروش نفت در بودجه سال آینده بیش از یک میلیون بشکه در روز است. نماینده مردم تهران در مجلس شورای‌اسلامی، اظهار داشت: به‌رغم تحریم‌های آمریکا فروش نفت در این دوران بیش از یک میلیون بشکه در روز است. به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ ماده ۱۸۶ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی درخصوص تصویب بودجه سالانه کل کشور توسط نمایندگان تصریح می‌کند که دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا ۱۵ آذر ماه هر سال به مجلس تقدیم کند. در گروه شیمیایی، دوده صنعتی پارس از برنامه افزایش سرمایه ۲۹۵ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها خبر داد. بر این اساس، «شدوص» بنا به پیشنهاد هیات‌مدیره در نظر دارد سرمایه فعلی را از ۱۲ به ۴/ ۴۷ میلیارد تومان برساند. تامین مالی این شرکت بورسی درصورت موافقت سازمان بورس با هدف اصلاح ساختار مالی اعمال خواهد شد.

در گروه بانکی بانک خاورمیانه که قبلا از برگزاری جلسه هیات‌مدیره برای افزایش سرمایه ۳۳ درصدی و از ۶۰۰ به ۸۰۰ میلیارد تومان خبر داده بود، با تغییر تصمیم اعلام کرد افزایش سرمایه محدود به ۱۰۰ میلیارد تومان و از محل سود انباشته خواهد بود. «وخاور» که یکشنبه ۱۸ آذر در این مورد تصمیم‌گیری خواهد کرد پیش از این اعلام کرده بود از دو محل سود انباشته و مطالبات و آورده نقدی (هر‌کدام ۱۰۰ میلیارد تومان) به این جلسه می‌رود تا کفایت سرمایه را بهبود و سقف فردی تسهیلات و تعهدات را افزایش دهد.در مجموع بازار دیروز، بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۶۰۴میلیارد تومان(با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) و در فرابورس به ۶۲۸میلیارد تومان بالغ شد.