ترغیب تقاضا در فرابورس

همچنان که اشاره شد، فرابورس دیروز گام بزرگی در مسیر صعودی برداشت. امری که در نتیجه افزایش تقاضای سهامداران حاصل شد. افت‌های اخیر، قیمت سهام را در سطوح مناسبی از منظر تحریک تقاضای فعالان بازار قرار داد. از سوی دیگر نیز، شب گذشته به دنبال مذاکرات میان چین و آمریکا در حاشیه نشست G۲۰، اخبار مثبتی منتشر شد که حاکی از توافق دو طرف بود. در این توافق قرار بر آن شد که آمریکا تغییری در نرخ تعرفه ۱۰ درصدی واردات چین ایجاد نکند. پیش‌تر رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده بود که قصد دارد تعرفه کالاهای صادراتی از جانب چین را به ۲۵ درصد ارتقا دهد. چین نیز متعهد شد که به منظور کاهش اختلاف تجاری طرفین، میزان کالاهای وارداتی از آمریکا را افزایش دهد. انتظار می‌رود توافق میان این دو کشور، تاثیرات مثبتی را برای بازارهای جهانی کامودیتی داشته باشد و آغاز پربازدهی را برای هفته جدید معاملات رقم بزند.

معاملات صنایع بازار اول و دوم

طی خرید و فروش‌های دومین روز هفته جاری در بازارهای اول و دوم، ۵۵۴ میلیون سهم به ارزش حدودی ۱۴۲ میلیارد تومان دست به دست شد. تنها حدود ۴۸ میلیارد تومان از این نقدینگی، در معاملات فلزات اساسی جابه‌جا شد. همچنین با قرار گرفتن محصولات شیمیایی و استخراج کانه‌های فلزی به‌عنوان دو صنعت پرمعامله دیگر پس از فلزات، بیش از ۶۶ درصد ارزش معاملات کل در این سه زیرمجموعه به گردش درآمد. در این میان صنعت خودرو و ساخت قطعات کمترین نقدینگی را به خود اختصاص داد. از منظر نوسانات شاخص صنایع نیز، رشد قیمت بیش از ۷۰ درصد نمادهای بازار اول و دوم، ۲۴ صنعت را در مدار مثبت قرار داد. از این روی تنها سه صنعت (حمل و نقل، پیمانکاری صنعتی و سرمایه‌گذاری) روز زیاندهی را پشت سر گذاشتند. در این بین، هتل، فلزات اساسی و تولید محصولات کامپیوتری سه زیرگروه صدرنشین صنایع از منظر رشد شاخص روزانه بودند و افزایش بیش از ۵ درصدی را در کارنامه خود به ثبت رساندند.

«ترین»های فرابورس

روز گذشته، بررسی نمادها با بیشترین تأثیر بر شاخص کل، نشانگر صدرنشینی پتروشیمی مارون بود. با این حال با گروه‌بندی نمادهای جدول مزبور، این صنعت فلزات بود که بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص بازار به جای گذاشت و بالغ بر ۲۴ واحد به آن افزود. پس از آن محصولات پتروشیمی اثر فزاینده بیش از ۲۰ واحدی را رقم زد. در ادامه نیز، سهامی سنگ‌آهن گهر‌زمین و نمادهای نفتی به ارتقای بیشتر آیفکس کمک کردند و آن را در سطح بالاتری قرار دادند.نماد معاملاتی ذوب‌آهن اصفهان پس از بازگشایی در دقایق ابتدایی معاملات دیروز، بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد که مقدار آن بیش از ۴۳ میلیارد تومان ثبت شده بود. همچنین از نگاه جذب تقاضا نیز، سهام «مادیرا» صدرنشین شد و بیش از ۱۷ میلیارد تومان را پشت درهای بسته در صف خرید به انتظار گذاشت. در مقابل، عرضه قدرتمندی در سطوح بالا صورت نگرفت.

رصد بازیگران بازار

روز گذشته همراه با افزایش تقاضا از سوی معامله‌گران و حرکت سهام در مسیر صعودی، بازار از جانب سهامداران حقیقی مورد حمایت قرار گرفت. در جابه‌جا‌یی مالکیت سهام از معامله‌گران حقوقی به معامله‌گران حقیقی، نزدیک به ۸ میلیارد تومان سهام به پرتفوی سهامداران خرد افزوده شد.در این میان محصولات شیمیایی و فلزات اساسی بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها را رقم زدند که مجموع آن نزدیک به ۹‌میلیارد تومان برآورد شد. همچنین نمادی که بیشترین توجه این دسته از معامله‌گران را به سوی خود جلب کرد، به نام پتروشیمی زاگرس ثبت شد که ارزش تغییر مالکیت یافته در این سهام در سطحی بالاتر از ۵ میلیارد تومان قرار گرفته بود.در سوی مقابل، استخراج کانه‌های فلزی، بانک و عرضه برق و گاز سه صنعت مورد توجه سهامداران حقوقی بودند. حدود ۷ میلیارد تومان سهام سه صنعت نام‌برده از سبد حقیقی‌ها به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. به‌صورت جزئی‌تر نیز، نمادهای «کگهر» و «دی» دو نمادی بودند که اولویت‌های این دسته از سهامداران را تشکیل می‌دادند.

چه خبر از سایر بازارها؟

بررسی معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت، حاکی از گردش عمده نقدینگی دیروز فرابورس در این بازار بود. نزدیک به سه میلیون ورقه به ارزش بیش از ۲۲۷ میلیارد تومان در داد‌و‌ستدهای بازار نامبرده مورد معامله قرار گرفت. اوراق اجاره تامین اجتماعی به نماد «شستا۰۰۱»، ۴۰ میلیارد تومان از ارزش کل معاملات را رقم زد و پرمعامله‌ترین اوراق این بازار شناخته شد. همچنین در معاملات نمادهای اسناد خزانه اسلامی نیز، حدود ۲ میلیون برگه به ارزش افزون بر ۱۶۲ میلیارد تومان دست به دست شد.نرخ سود موثر اوراق مزبور با افت ۲/ ۰ واحد درصد نسبت به روز شنبه سطح ۹/ ۲۳ درصدی را در اختیار گرفت. همچنین با نزدیک شدن به سررسید اوراق خزانه به نماد «اخزا۶۰۵» پیام ناظر از توقف معاملات این اسناد در پایان روز کاری چهارشنبه هفته جاری خبر داد. در بازار تسهیلات مسکن نیز ارزش معاملات به بیش از ۴ میلیارد تومان رسید که ماحصل داد و ستد بیش از ۸۳‌هزار برگه بود.