به گزارش «دنیای بورس» مهم‌ترین‌ رویداد در حاشیه نشست سران ۲۰ قدرت اقتصادی جهان، مذاکرات مقامات ایالات متحده و چین بر سر رفع موانع تجاری بود. در این نشست رئیس‌جمهوری آمریکا متعهد شد تا برنامه وضع تعرفه ۲۵ درصدی را بر ۲۰۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی متوقف کند و در طرف مقابل، چین هم وعده داد تا میزان خرید خود را از کالاهای آمریکایی افزایش دهد. رفع تنش تجاری می‌تواند ضمن گسترش دروازه‌های تجارت جهانی، تقاضا برای مواد خام به ویژه از سوی تولیدکنندگان چینی را تقویت و بورس کالامحور تهران را منتفع کند. پیش‌بینی می‌شود که بازارهای جهانی در معاملات امروز با وعده توقف جنگ تجاری واکنش مثبتی نشان دهند و بازگشایی بازارها با رشد تقاضا همراه شود و به بهبود قیمت‌ها کمک کند.

در بازار دیروز شاخص کل هم‌وزن نیز نزدیک یک درصد رشد کرد. دیروز نمادهای معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه، ملی مس ایران، گل‌گهر، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و پالایش بندرعباس بیشترین سهم را در رشد شاخص کل داشتند. در بازار دیروز در مهم‌ترین‌ خبرهای پیش روی بازار گمانه‌زنی در مورد لایحه بودجه و مفاد آن قرار داشت. در این زمینه دیروز نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید دلار در بودجه سال ۹۸، ۵ هزار و ۲۰۰ تومان می‌شود و روزانه یک میلیون و ۲۰۰ بشکه نفت به فروش می‌رسانیم.معصومه آقاپور علیشاهی در گفت‌وگو با خانه ملت، درخصوص لایحه بودجه سال ۹۸ اظهار کرد: تا جایی که می‌دانم قرار نیست در بودجه سال آینده دلار ۸هزار تومان باشد و براساس اطلاعاتی که دارم قرار است نرخ دلار را ۵ هزار و ۲۰۰ تومان ببندند. میزان فروش نفت نیز یک میلیون و ۲۰۰ بشکه در روز در نظر گرفته می‌شود.در گروه شیمیایی دیروز معدنی املاح از برنامه افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از دو محل سود انباشته و مطالبات و آورده نقدی خبر داد.

« شاملا» قصد دارد سرمایه اسمی را از محل مطالبات و آورده نقدی، سود انباشته به ۴۲ میلیارد تومان برساند تا قادر به اجرای طرح و توسعه واحد سولفات پتاسیم، کلرور کلسیم و اسید سولفوریک باشد. در گروه سیمانی نیز فارسیت اهواز خبر از افزایش سرمایه ۲هزار و ۱۸۶درصدی از محل تجدید ارزیابی داده است. بر این اساس، «سفاسی» درصورت موافقت سازمان بورس می‌تواند سرمایه فعلی را به ۵/ ۶۸ میلیارد تومان برساند. در این گروه همچنین شرکت سیمان فارس اعلام کرد بر اساس تکلیف مجمع عمومی عادی سالانه منتهی به اسفند ۹۶ مبنی بر بازنگری طرح انتقال سیمان به سایت خرامه، با توجه به شرایط اقتصادی به‌خصوص افزایش نرخ ارز و به تبع آن افزایش هزینه‌ها، جهت توجیه‌پذیری طرح، اقدام به عقد قرارداد با مشاور مورد تاکید بانک عامل صورت پذیرفته است که پس از تهیه گزارش و اخذ موافقت سهامدار عمده جهت افزایش سرمایه اقدام مقتضی به عمل خواهد آمد. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۴۷۵ میلیارد تومان و در فرابورس به ۵۹۶ میلیارد تومان رسید.