در سال گذشته هم بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان از طریق بازار سرمایه تامین مالی صورت گرفته است. سخنگوی سازمان بورس با اشاره به اینکه میزان تامین مالی ذکر شده تنها از طریق انتشار اوراق است و اگر افزایش سرمایه‌ها محاسبه شود به بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد، افزود: علاوه بر تامین مالی شرکت‌های خصوصی طبق قانون بودجه، ۵۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی برای دولت از طریق بازار سرمایه پیش‌بینی شده و سازمان بورس همواره تلاش می‌کند تا ابزارهای متنوعی را در این زمینه به کار گیرد و روند تامین مالی را تسهیل کند. وی به راه‌اندازی ابزارهای جدید مالی اشاره کرد و افزود: اختیار خرید و فروش مهم‌ترین‌ ابزاری بود که سال گذشته عملیاتی شد. قرارداد آتی سبد سهام تا یک ماه آینده عملیاتی می‌شود. فروش استقراضی نیز تا پایان سال عملیاتی خواهد شد. در عین حال، ابزارهای مالی اسلامی جدید مانند اوراق وکالت، اوراق جعاله، اوراق مرابحه و اوراق اجاره سهام وارد بازار شده‌اند.

تنوع این ابزارها نسبت به سایر کشورهای اسلامی بسیار بالا و کاملا شرعی است. محمدی به تلاش‌های بین‌المللی این سازمان اشاره کرد و گفت: طی دوسال اخیر تلاش شد تا عضویت پیوسته ما در آیسکو به عضویت عادی تبدیل شود و اکنون با این ارتقا ایران دارای حق رای شد. از این پس بورس‌های ایران می‌توانند عضو نهادها و فدراسیون جهانی بورس‌ها باشند. همچنین مسیر جذب سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه هموار شد. وی ادامه داد: در حال حاضر استانداردهای بازار سرمایه ایران با استانداردهای بین‌المللی مطابقت دارد و این موضوع توسط آیسکو تایید شده است. این تایید پیامی برای سرمایه گذاران خارجی دارد که بازار سرمایه ایران از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند. ارتقای عضویت ما این پیام را به دنیا می‌دهد که استانداردها از لحاظ سیستم معاملات، حمایت از حقوق سهامداران در هیات داوری، قوانین و مقررات مترقی و تخصصی و تنوع ابزارها در سطح پیشرفته‌ای قرار دارد. البته باید تلاش کنیم در عرصه‌های بین‌المللی نقش پررنگ‌تری داشته باشیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه معاملات الگوریتمی و معاملات پربسامد، بخش عمده‌ای از معاملات بازارهای دنیا را به خود اختصاص داده است، افزود: با این روش نقش شایعات در بازار سرمایه کمرنگ‌تر و از دستکاری‌ها جلوگیری می‌شود. از این حیث ترویج معاملات الگوریتمی و ترویج معاملات پربسامد می‌تواند در کارآیی بازار سرمایه نقش اساسی داشته باشد.