کوچک‌ترها در مدار تقاضا

طی معاملات روز گذشته بورس تهران گروه‌های کوچک‌تر بورسی در صدر تقاضای معامله‌گران قرار گرفتند. وضعیتی که سبب شد تا شاخص کل هم‌وزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) رشد بیشتری را (معادل ۲/ ۱ درصد) تجربه کند. نگاهی بر عملکرد صنایع ۳۸ گانه بورسی طی معاملات روز گذشته نیز نشان از صدرنشینی گروه‌های با ارزش بازار کمتر در جدول بازدهی روزانه صنایع بورسی دارد. به این ترتیب دیروز نمادهای زیرمجموعه گروه خودرو و ساخت قطعات با ثبت رشد ۶/ ۴ درصدی، پربازده‌ترین صنعت روز چهارشنبه لقب گرفت. پس از آن نیز گروه استخراج زغال‌سنگ با تک‌نماد «کطبس» با افزایش بیش از ۵/ ۴ درصدی، در رده دوم بازدهی روزانه صنایع بورسی ایستاد. در مجموع از ۳۸ صنعت مورد بررسی، ۲۸ صنعت با رشد و ۸ صنعت شاهد افت شاخص خود بودند. نمادهای بزرگ سهامی که عمدتا شامل زیرمجموعه گروه کالایی می‌شوند اما دیروز شرایط کم‌نوسانی را تجربه کردند. در این میان، معدنی‌ها با رشد حدود یک درصدی، بیشترین بازدهی روزانه را در جمع کامودیتی‌ها ثبت کرد. پس از آن نیز گروه فرآورده‌های نفتی شاهد رشد ۷/ ۰ درصدی شاخص صنعت خود بود.

فلزی‌ها و پتروشیمی‌ها نیز به ترتیب افزایش ۳/ ۰ و ۰۱/ ۰ درصدی را تجربه کردند. به نظر می‌رسد در شرایطی که روند قیمت فلزات در بازارهای جهانی، وضعیتی بی‌ثبات را تجربه می‌کند، مجموعه‌ای از اخبار مساعد پیرامون گروه‌های کوچک‌تر سهامی سبب شکل‌گیری تقاضا در نماد زیرمجموعه این صنایع شده است. به این ترتیب طی معاملات روز گذشته، نمادهای خودرویی بار دیگر بر موج خبر افزایش قیمت سوار شده و اکثرا صف‌های خرید را تجربه می‌کنند. معاملات این گروه در صف‌های قیمتی سبب شده است تا در روز کم‌نوسان نمادهای بزرگ، دو نماد «خودرو» و «خساپا» در فهرست اثرگذارترین نمادها در رشد شاخص کل قرار گیرند.

بر اساس آخرین اخبار منتشر شده، انتظار می‌رود در هفته آینده شاهد اعلام نرخ‌های جدید محصولات خودرویی باشیم. هر چند نحوه قیمت‌گذاری هنوز به قطعیت نرسیده است اما انتشار هرگونه خبری در این خصوص، سبب ایجاد هیجانی مثبت در نمادهای خودرویی می‌شود. به این ترتیب روز گذشته تمامی نمادهای زیرمجموعه گروه خودرو و ساخت قطعات با رشد قیمت به معاملات روزانه خود پایان دادند و بیشترین ارزش معاملات نیز از آن این گروه شد. زیرمجموعه‌های صنعت لاستیک و پلاستیک نیز دیروز با اثرپذیری از اخبار مثبت پیرامونی، با رشد حداکثری قیمت همراه شدند. بنا بر آخرین تصمیمات، سیاست‌گذاری مواد اولیه این صنعت در فهرست کالاهای اساسی قرار گرفته و قرار است با نرخ ارز رسمی تامین شود.

تردید سهام نسبت به بازارهای جهانی

همان‌طور که اشاره شد، گروه‌های کالایی بورس تهران طی معاملات روز گذشته عمدتا کم‌نوسان ظاهر شدند. شرایطی که به افت‌ و خیزهای اخیر بازارهای جهانی بازمی‌گردد. از روز دوشنبه با بازگشایی بازارهای جهانی شاهد رشد قیمت فلزات به دنبال انتشار اخباری مبنی بر آتش‌بس موقت جنگ تجاری میان آمریکا و چین بودیم. روز گذشته اما با ورود شاخص دلار به محدوده مثبت، سطح تقاضا در بازار فلزات پایه کمی کاهش یافت و همین امر به افت قیمت برخی از محصولات معاملاتی این بازار منجر شد. در این میان مواضع ترامپ در زمینه تعرفه‌های وارداتی نیز بی‌تاثیر نبود. ترامپ شامگاه سه‌شنبه در چند پیام توییتری خود را «مرد تعرفه‌‌ای» معرفی کرد و گفت هر کشوری بخواهد به ثروت آمریکا دست درازی کند باید هزینه این کار را بپردازد. این سخنان بار دیگر احتمال ادامه جنگ تجاری میان دو ابرقدرت اقتصاد جهانی را افزایش داد و از تب و تاب معاملات فلزات پایه کاست.

به این ترتیب دیروز در ساعات معاملاتی بورس تهران، مس با افزایش ۴/ ۰ درصدی، ۶۱۹۰ دلار در هر تن مورد معامله قرار گرفت. هر تن آلومینیوم نیز با رشدی مختصر، ۱۹۸۹دلار قیمت خورد. بهای هر تن سرب اما ۳/ ۰ درصد کاهش یافت و در سطح ۱۹۸۹ دلار قرار گرفت. روی نیز با کاهش اندک، ۲۵۹۱ دلار در هر تن دادوستد شد. به این ترتیب دیروز از میزان تقاضا در سهام کالایی بورس تهران نیز کاسته شد. در بازار نفت اما دیروز شاهد افت قیمت‌ها بودیم. به این ترتیب در پی افزایش سطح ذخایر نفت آمریکا، قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه روندی نزولی را در پیش گرفت و بیش از یک درصد پایین آمد. صبح روز گذشته انستیتوی نفت آمریکا در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد سطح ذخایر نفت این کشور در هفته منتهی به ۳۰ نوامبر با افزایشی ۵/ ۴ میلیون بشکه‌ای به ۴۴۸ میلیون بشکه رسیده است. در عین حال به تبع سقوط وال استریت و افت شاخص‌های اصل بورس‌های آسیایی صبح دیروز، نگرانی در زمینه رکود بازارهای مالی بار دیگر تقویت شد و همین امر نیز معاملات نفت را زیر فشار قرار داد. به این ترتیب در ساعات معاملات بورس تهران، قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه فوریه با افتی ۴/ ۱ درصدی در سطح ۲/ ۶۱ دلار قرار داشت. نفت خام وست تگزاس در قراردادهای ماه ژانویه نیز وضعیتی مشابه را تجربه کرد و ۴/ ۵۲ دلار معامله شد. هر چند در ادامه تا حدودی از افت قیمت طلای سیاه کاسته شد.

همگام با بازیگران

روز گذشته همگام با رشد شاخص سهام، خالص تغییر مالکیت نیز به سمت معامله‌گران خرد بازار برگشت. به این ترتیب طی آخرین روز معاملاتی هفته، ۱۱۴ میلیون سهم به ارزش حدود ۲۰ میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی بازار افزوده شد. بیشترین خالص خرید توسط حقیقی‌ها در نمادهای کوچک بازار ثبت شد. به این ترتیب خالص تغییر مالکیت بازیگران خرد در مجموع نمادهای خودرویی به ۱۶ میلیارد تومان رسید. گروه فنی و مهندسی نیز در این روز شاهد تغییر مالکیت حدود ۱۲ میلیارد تومانی به سمت معامله‌گران حقیقی بودند. دارویی‌ها دیگر صنعت کالایی بورس تهران بود که دیروز با خالص خرید ۵/ ۲ میلیارد تومانی توسط معامله‌گران خرد بازار همراه شد. در صدر خرید معامله‌گران حقیقی، تمایل به جمع‌آوری سهام گروه مپنا قرار داشت. به این ترتیب خالص خرید این معامله‌گران در «رمپنا» به ۵/ ۲۲ میلیون سهم به ارزش ۷/ ۱۱ میلیارد تومان بالغ شد. نماد معاملاتی شرکت ایران خودرو نیز در این روز شاهد جابه‌جایی حدود ۱۶ میلیون سهم به ارزش ۲/ ۴ میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی بود. نماد معاملاتی شرکت داده گستر عصر نوین از دیگر نمادهای دیروز بورس تهران بود که مورد اقبال معامله‌گران خرد بازار قرار گرفت. به این ترتیب دیروز بیش از ۶ میلیون سهم «های‌وب» به ارزش ۴ میلیارد تومان به پرتفوی حقیقی‌ها افزوده شد.

در آن سوی بازار اما همان‌طور که انتظار می‌رفت، نمادهای کالایی مورد حمایت سهامداران عمده قرار گرفتند. از این رو، پالایشی‌ها با خالص خرید ۸/ ۸ میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی همراه شدند. پتروشیمی‌ها نیز خالص تغییر مالکیت حدود ۳ میلیارد تومان به سمت معامله‌گران عمده را شاهد بودند. در میان شرکت‌های بورسی نیز نماد معاملاتی شرکت نفت سپاهان در صدر خرید معامله‌گران عمده بازار قرار داشت. به‌طوری که خالص خرید این گروه از معامله‌گران در «شسپا» بالغ بر یک میلیون و ۷۰۰ هزار سهم به ارزش حدود ۵ میلیارد تومان بود. نماد معاملاتی شرکت فولاد مبارکه اصفهان از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها طی معاملات روز ‌چهارشنبه بود. در این نماد دیروز افزون بر ۵/ ۸ میلیون سهم به ارزش ۴/ ۴ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد.