آرمان ح: «بیمه آرمان» برای تطبیق خود با مصوبه هیات دولت درباره حداقل سرمایه شرکت‌های بیمه، افزایش سرمایه از ۱۲۰ میلیارد تومان به ۱۵۰ میلیارد تومان را در آخرین روز کاری سال ۱۳۹۶ در مجمع تصویب کرد که بیش از ۴۰ درصد حق‌تقدم‌های صادر شده پذیره‌نویسی نشد و در حال حراج است. با توجه به قیمت ۸۱ تومانی خود سهم، طبیعی است که استقبالی از حراج حق‌تقدم‌ها صورت نگرفته باشد. متعهد پذیره‌نویسی حق‌تقدم‌های باقیمانده، شرکت سرمایه‌گذاری ایران (سهامی خاص) است. سرمایه‌گذاری ایران سهامدار عمده شرکت بورسی «سرمایه‌گذاری نیرو» (ونیرو) است.

دیران ح: «ایران دارو» در مجمع فوق‌العاده خود در نیمه مهر ۱۳۹۷ سرمایه‌اش را از محل مطالبات و آورده نقدی به میزان ۲۳ میلیارد تومان معادل ۷۷ درصد افزایش داد. این شرکت متعلق به گروه دارویی برکت است و مطابق سنت هرساله این گروه، بخشی از سود سالانه تقسیم شده در مجمع را صرف افزایش سرمایه می‌کند، اما امسال با توجه به وضعیت نامناسب شرکت‌های دارویی، در مجمع قبلی ۱۵ تومان سود تقسیم شد که سهامداران باید مبلغ قابل توجهی هم به آن اضافه کرده و به ازای هر سهم ۷۷ تومان پرداخت کنند. افزایش سرمایه دیران تا مجمع سالانه به ثبت خواهد رسید.

خموتور ح: «موتورسازان تراکتورسازی ایران» در مجمع اوایل مردادماه افزایش سرمایه سنگین ۲۵۰ درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی برای رساندن سرمایه به حدود ۵۱‌میلیارد‌تومان را مصوب کرد. در مهلت پذیره‌نویسی اولیه بیش از ۹۱ درصد حق‌تقدم‌های صادر شده پذیره‌نویسی شد و بقیه آنها که حدود ۴۴ میلیون حق‌تقدم است تا ۲۸ آذرماه مهلت حراج دارد. هدف از افزایش سرمایه خموتور بهبود ساختار مالی و رساندن سرمایه به حداقل سرمایه لازم جهت حفظ جایگاه خود در بورس اعلام شده‌است.

تلیسه ح: «دامداری تلیسه نمونه» در مجمع فوق‌العاده اوایل مهرماه سرمایه خود را از ۷ میلیارد تومان به ۲۱ میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده نقدی افزایش داد تا صرف تسویه مطالبات سهامداران عمده (بنیاد مستضعفان و دیگران) شود. مهلت پذیره‌نویسی اولیه حق‌تقدم‌ها اخیرا یک‌ماه تمدید و تا ۱۶ دی‌ماه تعیین شد. به حق‌تقدم‌های پذیره‌نویسی شده در مجمع سالانه آینده سود تعلق خواهد گرفت.

حفاری ح: «حفاری شمال» گرچه در نیمه شهریورماه سال‌جاری افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی را مصوب کرد، اما با تمدید مجدد دوره پذیره‌نویسی اولیه، تا ۲۳ آذرماه به سهامداران مهلت داده تا در این فرآیند شرکت کنند. افزایش سرمایه حفاری تا زمان مجمع سالانه به ثبت خواهد رسید. حفاری شمال در سال ۱۳۹۵ قصد داشت این افزایش سرمایه را انجام دهد که در آن زمان سهامدار عمده (بنیاد مستضعفان) منصرف شد. بنابه گفته مدیران شرکت، حفاری شمال با سرمایه جدید به مجمع سالانه منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ خواهد رفت.

خشرق ح: شرکت «الکتریک خودرو شرق» در پایان اردیبهشت سال جاری افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی را مصوب کرد تا سرمایه خود را به ۶۳ میلیارد تومان برساند. در مهلت ۶۰ روزه پذیره‌نویسی که ۳۰ روز هم تمدید شد، کمتر از ۴۰ درصد حق‌تقدم‌های صادر شده پذیره‌نویسی شد و برای بقیه (بیش از ۱۹۰ میلیون حق‌تقدم) فرصتی تا ۲۵ آذرماه تعیین شده ‌است. خشرق قصد دارد منابع حاصل از این افزایش سرمایه را صرف راه‌اندازی خط تولید برخی از قطعات پژو ۳۰۱ کند و نیز با یک شرکت تایوانی برای تولید مواد اولیه مشارکت کند. معاملات حق‌تقدم خشرق مانند خود سهم در زمان پذیره‌نویسی بسیار نوسانی بود و رقم‌هایی بین حدود ۵۰ تومان تا ۲۵۰ تومان را به خود دید. روز چهارشنبه گذشته هم با وجود صف خرید بودن سهم در قیمت ۱۸۹۵ ریال، حق‌تقدم حراج‌شده در ۶۴۹ ریال خریدار کافی داشت.

دابور ح: «داروسازی ابوریحان» در مجمع اواخر آبان، افزایش سرمایه‌ای به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان (معادل ۳۵ درصد) تصویب کرد که نیمی از آن از محل مطالبات و آورده نقدی و نیمی دیگر از محل سود انباشته است. افزایش سرمایه تا زمان مجمع سالانه ثبت خواهد شد و به سهام جدید سود تعلق خواهد گرفت. قصد دابور از افزایش سرمایه مانند بیشتر شرکت‌های دارویی جدید اصلاح ساختار مالی با توجه به مشکلات موجود در صنعت دارو است.

دفرا ح: افزایش سرمایه شرکت «فرآورده‌های تزریقی و دارویی ایران» در اوایل آبان به میزان ۷۵ درصد از محل مطالبات و آورده نقدی تصویب شد تا صرف اصلاح ساختار مالی شود. سرمایه جدید تا زمان مجمع سالانه دفرا ثبت شده و سود به آن تعلق خواهد گرفت.

امید ح: «تامین سرمایه امید» در مهرماه افزایش سرمایه ۲۲ درصدی از محل مطالبات و آورده را در مجمع فوق‌العاده تصویب کرد که تا زمان مجمع سالانه منتهی به ۳۰ آذر ۱۳۹۷ به ثبت نخواهد رسید و بنابراین به حق‌تقدم‌ها سود تعلق نخواهد گرفت.

غویتا ح: شرکت «ویتانا» افزایش سرمایه‌ای را در خرداد سال جاری در مجمع مصوب کرد که برای حراج حق‌تقدم استفاده نشده‌اش مهلت یک‌ماهه‌ای تا ۲۵ آذر تعیین شد اما چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ تمام آن به فروش رفت. البته دلیل این موضوع شاید به این‌خاطر بود که کمتر از ۱۰ درصد حق‌تقدم‌ها مورد استفاده سهامداران قرار نگرفته بود. افزایش سرمایه ۴۳۶ درصدی غویتا برای احداث و بهره‌برداری از فاز اول کارخانه جدید در شهرک کاسپین مورد استفاده قرار می‌گیرد تا به‌تدریج کارخانه فعلی در بزرگراه فتح به آنجا منتقل شود.

درازک ح: «لابراتوارهای رازک» که در اسفند ماه سال گذشته سرمایه خود را از ۴۱ میلیارد تومان به ۳/ ۵۹ میلیارد تومان به‌صورت ترکیبی از آورده و انباشته رسانده بود، روز چهارشنبه آن را ثبت و همان روز در کدال اعلام کرد. حق‌تقدم‌های استفاده نشده با قیمت میانگین ۹۶۹ تومان در حراج به فروش رفت.

فلات ح: شرکت «گروه سرمایه‌گذاری صنایع و معادن فلات ایرانیان» که در مجمع فروردین امسال افزایش سرمایه حدود ۶۹ درصدی از مطالبات و آورده را تصویب کرد، ثبت آن را در تاریخ ۷ آذر ۱۳۹۷ انجام داد؛ اما یک هفته بعد یعنی چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ در سایت کدال اعلام کرد. انتظار می‌رود در این هفته سهام جدید قابل معامله شود. نکته جالب درباره فلات آن است که در بازه ۶۰ روزه معاملات، هر حق‌تقدم بین حدود ۳۰ تا ۵۰ تومان خرید و فروش شد اما در حراج تقدم استفاده نشده، حدود ۱۲۰ تومان به دست دارندگان حق‌تقدم استفاده نشده رسید.

دعبید ح: سهامداران «داروسازی دکتر عبیدی» با وجود اینکه پس از مجمع تصویب افزایش سرمایه در تاریخ ۱۰ آذرماه، حق‌تقدم‌های خود را در لیست سپرده‌گذاری مشاهده کردند، چهارشنبه گذشته به مجمعی دعوت شدند تا مصوبات مجمع مذکور ابطال و برای افزایش سرمایه مجددا تصمیم‌گیری شود.

سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه شرکت‌های «پارس دارو» (دپارس)، «سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی» (وپترو)، «بیمه پاسارگاد» (بپاس)، «ملی صنایع مس ایران» (فملی)، «شهد ایران» (غشهد)، «مجتمع صنایع و معادن احیا سپاهان» (واحیا) را طی یک ماه گذشته صادر کرده است که هنوز زمان تشکیل مجمع فوق‌العاده برای تصویب آن معین نشده است.

«گروه دارویی سبحان» (دسبحا)، «بانک خاورمیانه» (وخاور)، «داروسازی سبحان انکولوژی» (دسانکو)، «زغال‌سنگ نگین طبس» (کطبس)، «آلومتک» (فالوم)، «تولید مواد اولیه داروپخش» (دتماد) و «پتروشیمی جم» (جم) نیز در انتظار برگزاری مجمع فوق‌العاده برای بررسی افزایش سرمایه هستند.

Untitled-1