در هفته گذشته روز سه‌شنبه مشکلات فرابورس زمانی آغاز شد که نماد تازه‌وارد مادیران که در روز نخست نزدیک به ۳۰۰هزار نفر اقدام به خرید سهام آن کرده بودند با تعادل نسبی و فشار ورود دستورات فروش مواجه شد که همین مساله هسته معاملات فرابورس را با مشکل مواجه ساخت. هسته معاملات بورس تهران توان پردازش محدود دستورات در هر ثانیه را دارد و وارد شدن پرتعداد دستورات خرید یا فروش می‌تواند آن را از کار بیندازد و این مساله اینک به‌عنوان حواشی مدل جدید عرضه‌های اولیه مطرح شده است. سیستم جدید عرضه‌های اولیه یعنی بوک بلدینگ به دلیل تغییرات داده شده در روش جهانی اینک حواشی تازه‌ای برای بازار ایجاد کرده است. ایجاد سهمیه‌بندی و دامنه نوسان قیمت در سیستم بوک بلدینگ که در روش جهانی وجود ندارد سبب شده است هزاران نفر برای کسب سود متقاضی خرید سهام در عرضه اولیه باشند، به گونه‌ای که در عرضه اولیه مادیران ۳۰۰هزار نفر و در عرضه اولیه روز چهارشنبه در مورد کشت و صنعت اصفهان ۲۵۳هزار نفر اقدام به خرید سهام کرده‌اند. این حجم عظیم خریداران علاوه بر اینکه سبب می‌شود هنگام فروش ناگهانی این تعداد کد، سیستم معاملات قادر به انجام دستورات نبوده و انباشت سفارشات باعث از کار افتادن سیستم معاملات ‌شود. در این شرایط اکثر کارشناسان خواهان وفادار بودن مسوولان بازار به روش‌های جهانی و عدم تغییر در آنها هستند. امری که می‌تواند حواشی بزرگتر از مساله اصلی ایجاد کند.

در این شرایط اعلام شروع معاملات آتی شاخص سهام در هفته آینده نیز مورد توجه بازار است. این معاملات در صورتی که به‌صورت اصولی و نظیر معاملات جهانی انجام شود، می‌تواند برای نخستین‌بار ابزار مناسبی برای مهار ریسک بازار پدید بیاورد. پس از آنکه معاملات آتی سهام در بازار نتوانست به دلایل فنی به ویژه وجود دامنه نوسان، حجم مبنا و توقف‌های پر‌تعداد نمادها راه به‌جایی ببرد اینک آتی شاخص اگر بتواند از دست‌انداز مشکلات فنی و عدم پوشش معاملات توسط شرکت‌های نرم‌افزاری کنونی بازار بگذرد، می‌تواند موثر باشد. به ویژه اگر دامنه آن به سمت معاملات شاخصی و همچنین ایجاد «سکتور‌فاندها» گسترش یابد.

در این شرایط روز چهارشنبه بازار داد وستد سهام همچنان ضعیف بود. شاخص کل با افت ۸۸۳واحدی (معادل ۵/ ۰ درصد) مواجه شد و به رقم ۱۶۵هزار و ۳۵۲واحد رسید. روز چهارشنبه نمادهای فولاد مبارکه، ملی مس، فولاد خوزستان، نفت و گاز پارسیان، پالایشگاه‌های بندرعباس و تهران بیشترین سهم را در افت شاخص داشتند. شاخص کل هم‌‌وزن اما روز چهارشنبه با افزایش ۱/ ۰ درصدی، عدد ۲۷هزار و ۷۴۳ واحد را به نمایش گذاشت. در گروه بانکی، پس از اعلام نظر حسن امیری، معاون نظارت بر ناشران بورس مبنی بر امکان انتقال بانک پاسارگاد به بازار پایه، این بانک صورت‌های مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۹۵ و ۹۶ را منتشر کرد. بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده، بانک پاسارگاد در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ (حسابرسی نشده) به ازای هر سهم ۳۳۲ ریال سود محقق کرده است این در حالی است که شرکت در مدت مشابه سال قبل (سال ۹۵) به ازای هر سهم ۱۲۹ ریال زیان محقق کرده بود. افزایش ۱۱۸ درصدی مجموع درآمدها از عمده دلایل شناسایی سود نسبت به مدت مشابه سال قبل است. این شرکت براساس عملکرد ۱۲ ماهه برای سال مالی منتهی به اسفند ۹۶، مبلغ ۱۶ هزار و ۷۱۹ میلیارد ریال سود خالص محقق کرده است.

در گروه تجهیزات، پروژه نوسازی زیرساخت کارخانه کشتی‌سازی بوشهر توسط شرکت صدرا افتتاح شد. به گزارش «تسنیم»، محمدرحیم دهقانی با بیان اینکه پروژه نوسازی زیرساخت کارخانه کشتی‌سازی بوشهر با توان متخصصان صدرا و مهندسان داخلی اجرا شده، گفت: این سه پروژه با اعتبار ۹ میلیارد تومانی شامل حوضچه تعمیراتی، سیستم بالابر کارخانه و لایروبی حوضچه است.وی افزود: در ساخت این سه پروژه ۲ میلیارد تومان صرفه‌جویی انجام شده و این شرکت با تولید انواع سازه‌های دریایی فرصت شغلی بیش از ۳۵۰۰ نفری فراهم کرده است. دهقانی با اشاره به توانمندی صدرا گفت: این کارخانه که سال گذشته رو به تعطیلی بود با بازسازی زیرساختی، زمینه اشتغال بیش از هزار نفر را فراهم کرده است.

در گروه ارتباطات، شرکت‌ های‌وب درباره پروژه مهم USO۲ دست به شفاف‌سازی زد. بر این اساس، «های‌وب» از اخذ گواهی قبولی نهایی تعهدات دوره تامین خدمت و شروع دوره ارائه خدمت پروژه USO۲ از مجری طرح در ۲۱ آذر ماه خبر داد و اعلام کرد: بر این اساس شروع دوره ارائه خدمت از ۳۱ اردیبهشت سال جاری محسوب خواهد شد.تعهدات الحاقیه قرارداد USO۲ (با موضوع ۲۵‌درصد افزایش حجم و مبلغ قرارداد) نیز انجام و فرآیند آزمایش و تحویل آن به پایان رسیده است و شرکت در انتظار صدور گواهی قبولی نهایی (دوره تامین خدمت) الحاقیه مذکور است.

در گروه ساختمانی، شرکت نوسازی و ساختمان تهران از تصمیم خود برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی خبر داد. بر اساس پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده، سرمایه شرکت از مبلغ ۷۵۰ میلیارد ریال به ۲۷۴۳ میلیارد ریال (۲۶۶ درصد رشد) از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به منظور اصلاح ساختار مالی و برون‌رفت از شمول ماده۱۴۱ قانون تجارت افزایش خواهد یافت.در گروه لوازم خانگی، در پی افزایش شدید قیمت لوازم خانگی و رکود بی‌سابقه در خرید مردم، فروشندگان بالاخره مجبور به کاهش قیمت شدند و طبق اعلام رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران، از شنبه آینده کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت را شاهد خواهیم بود. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران با اشاره به کاهش قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصدی سه برند داخلی اسنوا، دوو و بوتان که از روز شنبه آغاز خواهد شد، گفت: دو برند خارجی بکو و بوش نیز قیمت اجناس لوازم خانگی خود را کاهش داده‌اند.در گروه غذایی، قند چهارمحال از فروش ملک مشارکتی خود با قند اصفهان خبر داد. فروش ملک واقع در ماهشهر (مشارکت با قند اصفهان به میزان ۸۷/ ۳۶ درصد قدرالسهم) و ۵۱ میلیارد ریال سود شناسایی شده که ۳۶ درصد آن برای «قصفها» است.

در گروه فلزی در حالی که بازار جهانی فلزات در تعادل نسبی است، زرین معدن از افزایش ۶۷درصدی سرمایه خود از محل سود انباشته خبر داد. گزارش توجیهی هیات‌مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال به ۵۰۰ میلیارد ریال از محل سود انباشته به منظور تامین منابع مالی مورد نیاز برای تحصیل سرمایه‌گذاری جدید در شرکت زرین روی کاسپین، جبران مخارج سرمایه‌ای شرکت به منظور مشارکت در افزایش سرمایه شرکت سرمایه‌پذیر (شرکت توسعه معادن سرب و روی مهدی‌آباد) و همچنین طرح توسعه کانسار مس قلعه علیمراد خواه ملایر و در نهایت اجرای سه طرح جدید: الف) خرید معدن سرب و روی اول. ب) خرید معدن سرب و روی دوم. ج) اکتشاف و پی‌جویی پهنه معدنی اراک که در تاریخ ۲۱ آذر ۹۷ به تصویب هیات‌ مدیره رسیده است.در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت)‌ در بورس به ۳۲۳میلیارد تومان و در فرابورس نیز به ۵۳۰میلیارد تومان رسید. با این کارنامه ارزش معاملات در کل هفته با افت ۲۱درصدی به رقم ۲هزار و ۷۳۸میلیارد تومان رسید. شاخص نیز با افت یک درصدی بازدهی معامله‌گران را به ۷۲درصد در سال جاری عقب راند.