در بازار دیروز در مهم‌ترین خبرها سقوط ارزش دلار به زیر مرز ۱۰ هزار تومان جلب توجه می‌کرد. با توجه به این کاهش انتظار می‌رود بازار متاثر از نگرانی کاهش دلار و افت صادرات شرکت‌ها ناشی از تاثیرات تحریم باقی مانده و امید اصلی بازار به ارائه گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها در هفته آینده باشد. دیروز همچنین معاملات آتی شاخص بورس نیز در بازار شروع شد که انتظار می‌رود تاثیر مثبتی بر کاهش ریسک بازار داشته باشد. در گروه معدنی دیروز اعلام شد صادرات کنسانتره سنگ‌آهن ایران در ۸ ماه سال جاری رشد چشمگیری داشته و ۱۱/ ۴ میلیون تن ثبت شد که ارزشی بالغ بر ۳۵۵ میلیون دلار داشت. در آبان نیز صادرات کنسانتره ایران ۶۹۰ هزار تن ثبت شد.

صادرات زغال‌سنگ نیز رشد چشمگیری داشته و در ۸ ماه گذشته ۳۹۷ هزار تن ثبت شد که ۶۱ میلیون دلار ارزش داشت. میزان زغال‌سنگ صادر شده نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳۸ درصد رشد داشته و ارزش آن نیز ۳۰۴ درصد افزایش داشت. همچنین ایران در این مدت ۴۵۲ هزار تن کک متالورژی و کک صادر کرد که ۱۴۰ درصد رشد سالانه داشت. به‌رغم محدودیت‌های حاصل از تحریم‌ها، ایران ۴۴۰ هزار تن آهن اسفنجی نیز صادر کرد که ۱۸ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت.

در گروه واسطه‌گری مالی سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران گزارش عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به ۳۱ شهریور (حسابرسی نشده) را منتشر کرد که با رشد سودآوری همراه بود. به این ترتیب «وتوصا»، در پایان سال مالی قبل به ازای هر سهم ۸۵۸ ریال سود محقق کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل با جهش ۷۰۹ درصدی روبه‌رو شده است. علت اصلی این افزایش ناشی از رشد ۷۰۶ درصدی جمع درآمدهای عملیاتی است.

در گروه فلزی، فولادمبارکه تفاهم نامه بهره‌برداری، نگهداری و تعمیرات پست ۴۰۰ کیلوولتی را با برق منطقه اصفهان امضا کرد تا ضمن انتقال قسمتی از بار الکتریکی به پست جدید، پایداری تامین برق افزایش و محدودیت‌های فصلی کاهش یابد. با تفاهم‌نامه‌ای که به امضای مدیران عامل فولادمبارکه و شرکت برق منطقه‌ای اصفهان رسید، بهره‌برداری از پست ۴۰۰ کیلوولت زنده‌رود که در رینگ شبکه سراسری انتقال برق قرار دارد، به فولادمبارکه و عملیات نگهداری و تعمیرات این پست به برق منطقه‌ای اصفهان واگذار شد.

این پست که تامین برق واحدهای احیا مستقیم دو (شهید خرازی) به‌همراه خطوط انتقال مربوطه را بر عهده دارد، اسفند ۹۶ توسط فولادمبارکه و برق منطقه‌ای اصفهان احداث شده و با برق‌دار شدن پست‌های جدید، ضمن انتقال قسمتی از بار الکتریکی «فولاد» به پست جدید، پایداری تامین برق افزایش و محدودیت‌های فصلی کاهش می‌یابد. در گروه لاستیکی به گفته وزیر راه و شهرسازی، مقرر شد لاستیک و مواد اولیه تولید آن در زمره کالای اساسی قرار گیرد و ارز ۴۲۰۰ تومانی به آن اختصاص یابد. محمد اسلامی در حاشیه بازدید از سومین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌و‌نقل و صنایع وابسته اعلام کرد: بانک مرکزی به واردکننده لاستیک ارز اختصاص داده است دولت هم از تولیدکننده لاستیک حمایت کرد تا لاستیک با سرعت بالاتری به دست راننده‌ها و کامیون‌داران برسد.

وی گفت: مقرر شد لاستیک و مواد اولیه آن در زمره کالای اساسی قرار گیرد و ارز ۴۲۰۰ تومانی به آن اختصاص یابد. لاستیک‌ها در صورت پیمایش ناوگان، دارا بودن تن‌کیلومتر و اجرای حمل بار به ناوگان تعلق می‌گیرد. سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای لاستیک را بر اساس سهمیه‌ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت به این سازمان اختصاص می‌دهد بین رانندگان توزیع می‌کند. در گروه تصفیه نفت، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) از تسویه بخش زیادی از تسهیلات اخذ شده برای این هلدینگ در دوازده ماه منتهی به آذر ۹۷ و کاهش بیش از ۷۰ درصدی هزینه‌های مالی تاپیکو خبر داد.

به گزارش روابط عمومی هلدینگ تاپیکو، محمود مخدومی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین در نشست پایانی جمع‌بندی بودجه عملیاتی ۶ ماهه شرکت‌های عضو گروه تاپیکو گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده و حمایت شستا و نیز پیگیری معاونت مالی تاپیکو، در دوازده ماه منتهی به آذر ۹۷ نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان از تسهیلات اخذ شده برای پیشبرد طرح‌ها و پروژه‌های این شرکت پرداخت شده و هزینه‌های مالی هلدینگ بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته است.

وی به افزایش سودآوری تاپیکو در سال‌جاری اشاره کرد و افزود: سود خالص گروه تاپیکو در بازه زمانی ابتدای ۹۷ تاکنون افزایش چشمگیری داشته است که به‌زودی گزارش آن برای آگاهی سهامداران در سامانه کدال منتشر و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مدیرعامل «تاپیکو» تاکید کرد برای حمایت از سهامداران خرد بازار سرمایه، به‌زودی صندوق بازارگردانی تاپیکو آغاز به کار خواهد کرد. مخدومی تصریح کرد: بسیاری از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ تاپیکو با برنامه‌ریزی و بهره‌مندی از فضای کسب‌و‌کار کشور توانستند عملکرد خوبی در ۶ ماه نخست امسال داشته باشند؛ به‌گونه‌ای‌که تا پایان این دوره شرکت پتروشیمی فناوران ۱۰۹ درصد، خراسان ۱۰۶ درصد، کربن ایران ۱۳۶ درصد و دوده صنعتی ۹۶ درصد بازده سهام داشته است.

وی افزود: همچنین شرکت نفت ایرانول نیز موفق شد رکورد تولید، فروش، صادرات و سودآوری خود را از اول تاسیس این شرکت تاکنون بشکند و سهم خود را در بازار روغن موتور در کشور افزایش دهد. وی با بیان اینکه شرکت‌های سلولزی گروه هلدینگ تاپیکو نیز توانستند با برنامه‌ریزی عملیاتی از زیان‌دهی خارج شوند افزود: به‌عنوان مثال در بین شرکت‌های بورسی حاضر در صنعت سلولزی، شرکت صنایع کاغذ کاوه تا پایان دوره عملکرد ۶ ماهه ۳۲ درصد بازده سهام داشته است که با لحاظ بازده منفی سال گذشته، حدود ۲۰۰ درصد رشد داشته است. مدیرعامل «تاپیکو» همچنین از همکاری با هلدینگ خلیج‌فارس برای آماده‌سازی پتروشیمی نوری (برزویه) برای عرضه در بازار سرمایه خبر داد و گفت: هم‌اکنون شرایط پذیرش این شرکت در بازار دوم بورس ایجاد شده است.

مخدومی پیگیری اخذ تخفیف خوراک تا ۱۰ درصد برای پالایشگاه ستاره‌خلیج‌فارس وفق ماده ۱۳ قانون رفع موانع تولید، آغاز بهره‌برداری از فاز سوم پالایشگاه با تولید روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ و سایر فرآورده‌های پالایشگاهی و پیگیری قرارگیری این پالایشگاه در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس و افزایش معافیت مالیاتی از ۵ سال به ۱۰ سال را از مهم‌ترین برنامه‌های تاپیکو برای انجام در ۱۰۰ روز آینده عنوان کرد. در گروه پتروشیمی نیز فریبرز کریمایی، قائم‌مقام انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی گفت: با توجه به تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بر مبنای ارز سامانه نیما، قیمت‌گذاری تکلیفی اوره معنایی ندارد. وی ادامه داد: سازمان برنامه هم در مورد اصلاح قیمت اوره به جمع‌بندی رسیده و یکسری پیشنهاد مطرح شده که البته انجمن صنفی با برخی از پیشنهادها موافق نبوده و به‌دنبال آزادسازی قیمت اوره است. وی افزود: جلساتی هم با شرکت خدمات حمایتی کشاورزی برگزار شده و تلاش می‌شود این شرکت هم نسبت به آزادسازی نرخ اوره مجاب شود. ضمن اینکه برای آنکه با افزایش نرخ اوره، فشاری به بخش کشاورزی وارد نشود؛ تخصیص یارانه به بخش کشاورزی از محل درآمدهای دولت قابل جبران خواهد بود. در مجموع بازار دیروز بازاری به شدت منفی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۴۰۴ میلیارد تومان و در فرابورس به ۴۵۷ میلیارد تومان بالغ شد.