در بازار دیروز معامله‌گران به‌رغم شرایط متعادل شروع بازار همچنان با کمبود نقدینگی و نبود انگیزه مواجه بودند. این امر موجب شد تا با وجود نبود عامل نگران‌کننده‌ای در بازار، افت اکثر نمادهای عمده و بزرگ نظیر فولاد مبارکه، ملی مس، سرمایه‌گذاری‌امید، گل‌گهر، چادرملو و فولاد خوزستان شکل گیرد. در نهایت شاخص کل بورس با کاهش هزار و ۹۵۸ واحدی معادل ۲۱/ ۱ درصد به رقم ۱۵۹ هزار و ۷۴۹ واحد رسید. در همین راستا شاخص کل هم ‌وزن نیز با کاهش ۱۵۴ واحدی عدد ۲۷ هزار و ۱۷۹ واحد را به نمایش گذاشت.

از دیدگاه کارشناسان به‌رغم نبود نگرانی خاص، افت شاخص نشان از حاکمیت هیجان فروش در بازار دارد. از این نظر امکان «پول بک» بازار در روزهای آینده وجود دارد. در بازار دیروز وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: در ماه‌های گذشته به‌دلیل کاهش تولید خودرو امکان کاهش پلکانی قیمت وجود نداشته، اما با توجه به افزایش تولید انتظار داریم به تعهدات عمل شود. رضا رحمانی در گفت‌وگو با خانه ملت، درخصوص وضعیت قیمت‌گذاری خودرو و تصمیم دولت در این زمینه گفت: هر تعهدی که در قرارداد خودروسازان و مشتریان وجود دارد خودروسازان باید به آن پایبند باشند. در حال حاضر باتوجه به وضعیت رو به رشد تولید تلاش می‌کنیم تا تیراژ تولید خودرو افزایش پیدا کند و به‌صورت طبیعی مشکلی وجود ندارد. وی اضافه کرد: به‌دلیل اختلاف قیمت خودرو بین بازار آزاد و فروش کارخانه مصوب شده تا در حاشیه بازار، محصولات خودروسازان عرضه و به‌تدریج قیمت‌ها کاهش پیدا کند، به این‌گونه که در هر نوبت عرضه خودرو ۵ درصد زیر قیمت قبلی محصولات ارائه شود تا جایی که قیمت‌ بازار و کارخانه به نقطه تعادل و قیمت تعیین شده توسط سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان برسد.در گروه بانکی عضو هیات‌مدیره بانک صادرات ضمن اشاره به مقدار مطالبات این بانک از دولت و روند انجام شده، از زمان اعمال افزایش سرمایه «وبصادر» خبر داد.

ارسلان فتحی‌پور با بیان اینکه افزایش سرمایه بانک‌ها از جهت افزایش توان مالی در ارائه تسهیلات امری ضروری است، گفت: کاهش دارایی‌های مازاد و افزایش همزمان سرمایه روندی است که در بانک صادرات دنبال می‌شود و سعی بر این است کار به‌صورت علمی انجام شود. براساس برنامه‌ریزی‌ها تا مجمع سال ٩٨ افزایش سرمایه بانک به سرانجام می‌رسد. در گروه پتروشیمی مدیرعامل شرکت پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس در دیدار با معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، گفت: در حال حاضر ۹ پروژه بزرگ به ارزش ۵/ ۸ میلیارد دلار در دست اجرا داریم. وی تاکید کرد: امسال در بخش صادرات متعهد به ارزآوری ۹/ ۴ میلیار دلار شده‌ایم که خوشبختانه تا به امروز در رسیدن به این هدف موفق عمل کرده‌ایم. مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج فارس با اشاره به تنوع تولید محصولات این شرکت در دو گروه محصولات مایع و گازی بیان کرد: هلدینگ خلیج‌فارس درخصوص اجرای پروژه‌های توسعه‌ای، در کشور پیشتاز است.

در گروه معدنی، گل‌گهر اعلام کرد که پیرو تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی‌بر تصویب افزایش سرمایه از مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان به مبلغ ۸/ ۴ هزارمیلیارد تومان، در نظر دارد نسبت به انجام مرحله دوم افزایش سرمایه اقدام کند. این افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به‌منظور تامین بخشی از خالص سرمایه در گردش، توسعه بخش شرقی معدن شماره یک، مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر و اجرای طرح‌های توسعه خواهد بود. در گروه سلولزی کارتن ایران اعلام کرد پیرو شایعه منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر انجام صادرات به کشورهای همسایه از جمله  عراق به استحضار می‌رساند این شرکت طی سال‌جاری برای اولین بارپس از تاسیس، اقدام به ارسال موارد متعددی نمونه کارتن بسته‌بندی به کشور عراق کرده که در پی اخذ تاییدات اولیه یک محموله به این کشور صادر شده است. همچنین با توجه به برگزاری نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی و حضور مجدد متقاضیان برای صادرات به کشور عراق و تایید محموله ارسالی قبلی، با شرکت‌های خارجی مذاکره جدی صورت پذیرفته که در صورت نهایی شدن متقابلا اعلام می‌شود. روز گذشته در گروه فلزی، فولاد خوزستان نیز از افزایش سرمایه ۴۵ درصدی خبر داد؛ بر این اساس، گزارش توجیهی هیات‌مدیره به‌منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۴/ ۱ میلیارد تومان به مبلغ ۱/ ۲ میلیارد تومان از محل سود انباشته برای بازیافت مخارج سرمایه‌ای شرکت در تاریخ ۲۴ آذرماه سال‌جاری به تصویب هیات‌مدیره رسیده است. این موضوع جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است.

در گروه تصفیه نفت نیز پالایشگاه نفت تبریز برای مطالعات طرح جامع با هدف کاهش تولید نفت کوره تقلیل محتویات گوگردی، ارتقای کیفی فرآورده‌ها قرارداد اخذ دانش فنی و طراحی پایه به ارزش ۱۱ میلیون دلار منعقد شد. پس از تکمیل مطالعات و وصول نتایج حدودا ۱۸ ماه امکان عملیاتی کردن پروژه از محل فاینانس به مبلغ ۲/ ۱ میلیارد ریال محقق خواهد شد.  ازسوی دیگر شرکت خدمات مدیریت صبا تامین به وکالت از طرف شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین و مجمع جهانی اهل بیت (ع) به ترتیب ۵۶/ ۶۷ و ۹۸ درصد از سهام شرکت‌های پتروشیمی غدیر و توسعه و سرمایه‌گذاری مجاب را اواخر دی‌ماه در بازار فرابورس ایران عرضه می‌کنند؛ بر این اساس ۲۴ دی تعداد ۹۸۰۰ سهم معادل ۹۸ درصد از سهام شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری مجاب از سوی موسسه مجمع جهانی اهل بیت (ع) به قیمت پایه کل ۲۰ میلیارد و ۹۰ میلیون ریال به‌طور یکجا و شرایطی از طریق عرضه در بازار سوم فرابورس به فروش می‌رسد. همچنین شرکت خدمات مدیریت صبا تامین به وکالت از طرف شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین در نظر دارد ۵۶/ ۶۷ درصد از سهام شرکت پتروشیمی غدیر را در روز سه‌شنبه ۲۵ دی‌ماه و به قیمت پایه هر سهم نیز ۱۹ هزار و ۴۷۸ ریال به فروش رساند.در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۴۵۶ میلیارد تومان و در فرابورس به ۴۷۹ میلیارد تومان رسید.