در بازار دیروز در گروه دارویی نماد شرکت پارس دارو به دلیل برگزاری مجمع فوق‌العاده در روز شنبه اول دی ماه، متوقف شد. سهامداران «دپارس» در این مجمع نسبت به افزایش سرمایه ۱۵۰ درصدی و از ۲۱ به ۵/ ۵۲میلیارد تومان از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی تصمیم‌گیری خواهند کرد.در نماد تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک نیز پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه رونمایی شد. براین اساس سرمایه شرکت از مبلغ ۱۷ میلیارد تومان به ۳۴ میلیارد تومان (۱۰۰ درصد) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور بهبود ساختار مالی افزایش خواهد یافت. در گروه فلزی، معاون وزیر راه از امضای قرارداد خرید ۱۵ هزار تن ریلUIC ۶۰ با ذوب‌آهن خبر داد. خیرالله خادمی در نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل و صنایع وابسته درخصوص میزان واردات ریل به داخل از سال ۹۲ به «تسنیم» گفت: خوشبختانه اخیرا اولین قرارداد تامین ریل از طریق مناقصه با شرکت ذوب‌آهن امضا و ابلاغ شد. براین اساس تولید ۱۵ هزار تن ریل انجام می‌شود که هم‌اکنون منتظر ضمانت‌نامه از سوی این شرکت فرابورسی هستیم.

وی با بیان اینکه شرایط تامین منابع مالی این قرارداد وجود دارد، افزود: امید است با این اقدام در کنار راه‌آهن حداکثر استفاده از ظرفیت داخلی برای توسعه زیرساخت‌های ریلی فراهم شود و با امضای قرارداد با ذوب‌آهن، مسیر قانونی برای خرید ریل از این کارخانه باز شود. در گروه شیمیایی، پتروشیمی جم در مجمع فوق‌العاده با تصویب افزایش سرمایه همراه شد. براساس تصمیم اخذ شده سرمایه از مبلغ ۹۶۰ میلیارد تومان به مبلغ یک هزار و ۸۰۰میلیارد تومان معادل ۸۸ درصد از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران(۴۴ قطعی) و (۴۴ درصد در اختیار هیات‌مدیره) افزایش خواهد یافت. در گروه بانکی، دیروز اعلام شد که عملیات تجدید ارزیابی املاک بانک تجارت در حال انجام است. امیر مسعود رزازان، معاون مالی بانک تجارت در گفت‌وگویی با اشاره به فرآیند در حال انجام تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت این بانک گفت: به‌رغم اینکه املاک بانک تجارت در سایر استان‌ها به غیر از تهران دارای پراکندگی بسیاری است، اما خوشبختانه با تلاش مدیران شعب استان‌ها عملیات ارزیابی تمامی املاک شهرستان‌ها با موفقیت به پایان رسیده است. پیش‌بینی می‌شود کار ارزیابی املاک تهران نیز تا پایان ماه جاری به اتمام برسد. پس از اتمام عملیات تجدید ارزیابی دارایی‌ها، بلافاصله تهیه گزارش‌های لازم بر اساس نتایج حاصل از این ارزیابی‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت تا بر این اساس تصمیمات مقتضی درخصوص افزایش سرمایه بانک تجارت و امکان خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ اتخاذ شود. دیروز همچنین نماد بانک تجارت برای بازپس‌گیری نیروگاه فارس تجارت متوقف شد.

در گروه تصفیه نفت، دیروز پالایشگاه تبریز از تعدیل سود ۲۱۵ریالی خبر داد. در گزارش شرکت آمده است: با توجه به نامه مدیر کل محترم دفتر نظارت و پیگیری مطالبات سازمان خصوصی‌سازی و همچنین عضو محترم عامل و معاون نظارت امور حقوقی و قراردادهای سازمان خصوصی‌سازی حسب مصوبه مورخ اردیبهشت‌ماه سال جاری هیات واگذاری مبلغ ۸۴ میلیارد و ۷۴۴میلیون تومان معادل آخرین قسط قرارداد خرید سهام پتروشیمی تبریز به‌عنوان اعطای تخفیفات ریالی به مفهوم کاهش میزان سود فروش اقساطی قرارداد واگذاری شرکت پتروشیمی تبریز به این شرکت تخصیص یافته است. تخفیف دریافتی معادل ۲۱۵‌ریال بر سود هر سهم شرکت تاثیر مثبت دارد. در این گروه همچنین مجوز افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی نفت پارس از محل مطالبات و آورده جهت مشارکت در افزایش سرمایه شرکت پالایش پارسیان سپهر صادر شد. بر این اساس سرمایه «شنفت» از ۱۲۵میلیارد تومان به ۲۵۰میلیارد تومان خواهید رسید. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۳۱۶میلیارد تومان و در فرابورس به ۴۳۳میلیارد تومان رسید.