در این شرایط رشد قیمت نمادهای بزرگ بازار نظیر فولاد مبارکه اصفهان، معدنی و صنعتی گل‌گهر، پالایش نفت اصفهان، بانک تجارت و بانک ملت موجب شد تا شاخص کل با رشد ۲هزار و ۱۴۳واحدی (معادل ۴/ ۱ درصد) همراه شود و در پایان معاملات به رقم ۱۵۶هزار و ۶۹۴ واحد برسد. شاخص کل هموزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) نیز به ۱۲/ ۱درصد رشد کرد که نشان از رشد یکدست نمادهای بازار داشت. از دیدگاه کارشناسان بازار با توجه به کاهش شدید قیمت‌ها زمینه بازگشت بازار فراهم شده است، با این وجود تداوم این رشد به وضعیت سه عامل مهم کنونی بازار یعنی گزارش‌های ۹ماهه، وضعیت بازار جهانی نفت و تحولات سیاسی وابسته است.

در بازار دیروز در مهم‌ترین‌ خبرها برای بازار بحث مقررات جدید پرداخت سود بانکی و تبدیل سود روز شمار به ماه شمار مورد توجه بازار بود. این مصوبه هر چند از سرعت گردش پول در اقتصاد می‌کاهد و تا حدودی نقدینگی را از بازارها دور می‌سازد اما می‌تواند برای بانک‌ها خبر خوبی باشد. به ویژه که هزینه جذب سپرده بانک‌ها را به میزان زیادی می‌تواند کاهش دهد.دیروز همچنین نمایندگان در نشست علنی در جریان بررسی لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه‌های فروشگاهی (صندوق مکانیزه فروش) موافقت کردند. براساس این ماده؛ به منظور تشویق مصرف‌کنندگان نهایی (اشخاص حقیقی) که خریدهای خود را از فروشندگان مجهز به پایانه فروشگاهی و از طریق شبکه پرداخت بانکی انجام می‌دهند، سازمان موظف است از هر ۱۰ صورتحساب الکترونیکی صادر شده توسط پایانه‌های فروشگاهی یک صورتحساب را به‌صورت قرعه‌کشی برخط انتخاب کرده، دو برابر مبلغی را که خریدار براساس آن صورتحساب به‌عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کرده است را به حساب بانکی وی مسترد کند.

جوایز مزبور از محل وصولی جاری سازمان، طبق دستورالعملی که ظرف مدت شش ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد، پرداخت می‌شود.در بازار دیروز، در گروه سیمانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان سیمان گفت: نیاز سوریه به سیمان، ۵ میلیون تن در سال برآورد می‌شود که اگر ما بتوانیم در سال ۹۷ تا ۲ میلیون تن آن را در اختیار بگیریم شرایط خوبی برای سیمان ایران به وجود خواهد آمد.

عبدالرضا شیخان در گفت‌وگو با «ایلنا» درخصوص صادرات سیمان گفت: برای صادرات به سوریه صحبت‌هایی تاکنون انجام شده است و جلساتی نیز با سازمان‌ها و نهادهای مختلف برگزار کردیم. در حال حاضر مهم‌ترین بحث در این حوزه حمل و نقل و رسیدن کالا به دست مشتری است.وی درخصوص نحوه تصفیه سیمان صادراتی به سوریه گفت: سوریه یکسری مواد معدنی دارد که می‌توان بخشی از صادرات را با آن تهاتر کرد. در جلساتی که ما با سازمان توسعه تجارت داشتیم بیان شده که هزینه صادرات را مستقیما تاجران سوریه‌ای پرداخت می‌کنند و طرف معامله ما آنها هستند، حال اینکه به‌صورت صرافی، چمدانی یا سیستم بانکی باشد، هنوز مشخص نشده است.شیخان درخصوص صادرات به عراق نیز گفت: هنوز مشکلات صادراتی ما با این کشور وجود دارد. مقدار محدودی سیمان به جنوب عراق و مقداری کلینیکر به اقلیم صادر می‌شود اما با توجه به راه‌اندازی کارخانه‌های سیمان در این کشور تعرفه‌های واردات سیمان همچنان بالا است و این برای تمام سیمان‌های وارداتی از کشورهای مختلف صدق می‌کند.

وی درخصوص صادرات به افغانستان اظهار کرد: با توجه به پیمان‌سپاری ارزی و بخشنامه‌های متعددی که در این خصوص صادر شده امروز صادرکنندگان با احتیاط بیشتری فعالیت می‌کنند، زیرا تا الان ما به‌صورت ریالی به افغانستان صادرات داشتیم اما باید امروز تعهد ارزی بدهیم. بر همین اساس دیگر صادرات به این منطقه توجیهی ندارد. در گروه فلزی شنیده‌ها حاکی از تغییر مدیرعامل شرکت کالسیمین است. براساس خبرهای منتشره امیر رحیمی جای خود را به محمد حیدرزاده داد. حیدرزاده سابقه مدیرعاملی شرکت ذوب روی بافق و مدیرعاملی شرکت اسیدسازان زنجان را در کارنامه دارد.در گروه دارویی دبیر انجمن صنایع داروهای انسانی از کمبود نقدینگی و افزایش هزینه‌های مالی شرکت‌های دارویی به دلیل تحویل اوراق با سررسیدهای یک‌سال و بیشتر خبر داد.مهدی سلیمانجاهی گفت: شرکت‌های داروسازی تولیدات را از طریق شرکت‌های پخش به بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها تحویل داده‌اند، اما به‌ دلیل کمبود اعتبارات شرکت‌های بیمه، پولی به چرخه تولید بازنگشته است.

سلیمانجاهی با بیان اینکه عدم ثبات در سیاست‌گذاری موجب افت صادرات می‌شود، گفت: صادرات فرآیندی هزینه‌بر و زمانبر است. برای مثال در صنعت داروسازی برای صادرات محصول به یک کشور یا بازار صادراتی جدید، در شرایط عادی نیازمند حداقل سه سال هزینه و زمان هستیم. متاسفانه در سال‌های اخیر به‌دلیل عدم ثبات نرخ ارز، عدم ثبات در سیاست‌گذاری‌ها، تحریم‌های اقتصادی و... صادرات محصولات دارویی کاهش و قاچاق آن افزایش یافته است.در این گروه همچنین لابراتوارهای سینادارو اعلام کرد که قصد افزایش سرمایه از مبلغ ۴۰۰ میلیارد به ۸۰۰ میلیارد ریال (۱۰۰درصد) را دارد. این افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور بهبود ساختار مالی جهت انجام طرح انتقال و توسعه شرکت انجام خواهد شد.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) بورس به ۴۷۰میلیارد تومان و فرابورس به ۴۷۵میلیارد تومان بالغ شد.