بررسی جزئیات خالص تغییر مالکیت‌ها در هفته گذشته نشان از آن دارد که ۲۶۸میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا‌ شده است. این رقم بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها از هفته منتهی به ۱۱مهر است. حال با توجه به مبادلات مزبور آیا حجم بالای معاملات و پررنگ شدن نقش خریداران حقیقی می‌تواند نشانه‌هایی از بازگشت مجدد بورس به مدار رونق باشد؟ هر چند برخی از شرکت‌ها به واسطه عملکرد ماهانه و چشم‌انداز بنیادی که تحلیلگران برای آنها متصور هستند مسیر رشد قیمتی را در پیش گرفته‌اند، اما شیفت نقدینگی از صنعتی به صنعت دیگر نشان از حرکت در سودای کسب سود حداکثری در کوتاه‌ترین زمان ممکن دارد. این روند طی هفته گذشته در خرید سهام دو گروه بانکی و خودرویی نمود بیشتری داشت. این موضوع می‌تواند نشان از تداوم عدم قطعیت‌ها و خرید و فروش‌های هیجانی معامله‌گران داشته باشد. به این ترتیب باید در انتظار معاملات روزهای آتی و رصد خرید و فروش‌های از سوی بازیگران به ویژه سهامداران خرد بازار بود تا بتوان به‌طور قطع از بازگشت بورس به مدار رونق صحبت کرد.

اشتیاق برای جمع‌آوری سهام بانکی

در حالی بازدهی هفتگی صنعت بانکداری در بورس به ۸درصد رسید که در این مدت سهامداران خرد بازار تمایل زیادی به جمع‌آوری سهام گروه بانکی نشان دادند. در حالی خالص خرید هفتگی حقیقی‌‌ها به ۲۶۸میلیارد تومان رسید که تغییر مالکیت صورت‌گرفته در نمادهای بانکی بیش از مجموع جابه‌جا‌یی‌ها مزبور بود. به‌طوری‌که در این هفته بیش از ۲۸۰میلیارد تومان نقدینگی در گروه بانکی و در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا‌ شد. در گزارش منتشر شده «دنیای اقتصاد» تحت عنوان «بورس‌بازی در زمین‌لرزان» به بازخوانی آخرین وضعیت بانک‌ها و ریسک موجود در گروه بانکی پرداخته شده است. بر این اساس نمی‌توان علت دیگری جز هیجان و عطش کسب سود را برای جمع‌آوری سهام این گروه متصور شد. اما در این میان سهامداران خرد بیشترین فعالیت را جمع‌آوری سهام بانک پاسارگاد داشتند؛ نماد بانک پاسارگاد در حالی نخستین روزهای آذر ۹۵ با عنوان «ابهام در ارائه اطلاعات» متوقف شد که سرانجام بعد از دو سال توقف، روز سه‌شنبه با نوسان مثبت ۳۴ درصدی بازگشایی شد. البته این روند در معاملات روز چهارشنبه نیز تداوم داشت و با افزایش قیمت ۵درصدی هر سهم مزبور و صف خرید سنگین همراه شد. به این ترتیب معامله‌گران حقیقی در دو روز یادشده حدود ۲۲۰میلیارد تومان نقدینگی را به خالص خرید سهام بانک پاسارگاد اختصاص دادند.  این در حالی است که سهامداران عمده «وپاسار» عرضه‌های سنگینی در این نماد داشتند؛ در این میان روز سه‌شنبه شرکت دانش گستران آتی سازپویا حدود ۱۷۲میلیون سهم و سرمایه‌گذاری خوارزمی نیز ۲۱میلیون سهم «وپاسار» را عرضه کردند. این روند در معاملات روز چهارشنبه نیز ادامه یافت. به‌طوری‌که «وخارزم» به فروش‌ خود در سهام مزبور ادامه داد و ۱۰۰میلیون سهم دیگر را واگذار کرد. موسسه همیاری کوثر نیز به لیست عرضه‌کنندگان سهام «وپاسار» اضافه شد و ۳۰۰میلیون سهم را به فروش رساند. از دیگر نمادهای بانکی که مورد اقبال سهامداران قرار داشتند می‌توان به نماد بانک صادرات اشاره کرد. سهامداران حقیقی بیش از ۳۸میلیارد تومان نقدینگی را در این سهم به پرتفوی خود منتقل کردند. در این میان صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات خرید و فروش‌های متعددی در طول هفته داشت؛ این حقوقی روز شنبه ۱۰۰هزار سهم «وبصادر» را خریداری کرد. البته در این روز گروه مالی سپهرصادرات نیز حدود ۸میلیون سهم مزبور را به پرتفوی خود افزود. این روند در روز یکشنبه با عرضه ۱۰۰هزار سهمی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات دنبال شد. حرکت زیگزاگی این صندوق در روزهای بعد نیز ادامه یافت. به‌طوری‌که خرید ۱۰۰هزار سهم در روز دوشنبه و عرضه ۱۰۰هزار سهم در روز سه‌شنبه را ثبت کرد. روند عرضه‌ها توسط این حقوقی در روز چهارشنبه شدت گرفت که با واگذاری ۸میلیون سهمی همراه شد.

توجه مجدد به خرید سهام خودرویی

گروه خودرویی نیز از دیگر صنایع مورد توجه معامله‌گران در هفته گذشته بود. این صنعت نیز در حالی هفته گذشته را با رشد ۳درصدی شاخص گروه سپری کرد که در معاملات روز چهارشنبه و همزمان با انتشار خبری پیرامون معافیت مالیاتی ۵ساله بنگاه‌های اقتصادی با توجه به افزایش سرمایه‌ ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌ها، موجی از تقاضا در این گروه شکل گرفت. به‌طوری‌که موج مثبت رشد قیمتی نیز در نمادهای این گروه شکل گرفت. به این ترتیب در مجموع هفته گذشته بیش از ۱۱میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران عمده این صنعت خارج و به سبد سهام حقیقی‌ها افزوده شد. در این میان بیشترین میزان خرید صورت گرفته در نماد مهرکام پارس بود؛ در حالی «خمهر» هفته گذشته را با ثبت بازدهی قابل‌توجه ۲۳درصدی سپری کرد که حقیقی‌ها با خریدهای پرحجم خود در این نماد، خالص خرید ۱۳میلیارد و ۶۰۰میلیون تومانی را رقم زدند. این در حالی است که شرکت سرمایه‌گذاری سمند از روز یکشنبه اقدام به فروش سهام مزبور کرد. به‌طوری‌که این حقوقی ۵۰میلیون سهم «خمهر» معادل ۶درصد را در طول هفته گذشته واگذار کرد و درصد مالکیت خود در این سهام را به ۹۸/ ۴درصد رساند. در این راستا «خمهر» روز سه‌شنبه، اطلاعات و صورت‌مالی دوره ۶ماهه نخست سال جاری را به‌صورت حسابرسی شده اعلام کرد. بر این اساس تا پایان شهریور ماه ۶۲۵ریال زیان به ازای هر سهم محقق کرده است.ایران‌خودرو نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در این هفته بود. به‌طوری‌که حدود ۵/ ۷میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی منتقل شد. در نماد «خودرو» نیز شرکت سرمایه‌گذاری سمند به‌عنوان حقوقی فعال، فروش ۱۵میلیون سهم در معاملات روز چهارشنبه را رقم زد. این در حالی است که دیگر لیدر گروه یعنی سایپا، بیشترین میزان خرید و حمایت از سوی سهامداران عمده را در هفته گذشته به‌خود اختصاص داد. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در نماد مزبور به بیش از ۱۴میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان رسید.

معدنی‌ها و حمایت سهامداران عمده

رصد تحرکات صورت گرفته در نمادهای گروه معدنی نیز نشان از حمایت سهامداران در این هفته دارد. به‌طوری‌که حقوقی‌ها با خریدهای پرحجم خود در نمادهای این گروه، توانستند ۵/ ۱۶میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود منتقل کنند. در صدر خریدهای صورت گرفته نیز جمع‌آوری سهام توسعه معادن و فلزات قرار داشت. در این میان صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی توسعه معادن وفلزات آرمان به‌عنوان حقوقی فعال در «ومعادن» در تمامی روزهای هفته به جمع‌آوری سهام مزبور پرداخت و در مجموع حدود ۱۸میلیون سهم را به پرتفوی خود افزود. دو نماد گل‌‌گهر و چادرملو نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در این هفته بودند. هر کدام از دو نماد مزبور به ترتیب خالص خرید ۱/ ۴میلیارد تومانی و ۲میلیارد تومانی را از سوی سهامداران عمده تجربه کردند. در هردوی این نمادها، صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر به‌عنوان حقوقی فعال به خرید سهم پرداخت.

10 (1)