در حالی که روز شنبه، رشد شاخص کل بورس اوراق بهادار بر دوش گروه پالایشگاهی بود دیروز این نقش را گروه بانکی ایفا کرد. به این ترتیب نمادهای گروه بانکی به ویژه سه نماد بانک‌های ملت، تجارت و صادرات بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس برجا گذاشتند. در این میان انتشار شایعاتی در مورد احتمال مشخص شدن وضعیت تسعیر نرخ ارز بانک‌ها نیز در تشکیل جو مثبت بی‌تاثیر نبود. حال با توجه به این شرایط احتمالا نگاه معامله‌گران در بازار امروز به بازگشایی بازارهای جهانی است. تا در صورت تداوم صعود قیمت نفت، نمادهای پالایشگاهی و پتروشیمی بتوانند دوباره در صدر بازار قرار گیرند یا اینکه معامله‌گران مجددا شاهد صدر‌نشینی گروه جدیدی در بازار باشند.

از دیدگاه کارشناسان بازار سهام به دلیل کمبود نقدینگی شاهد پدیده صدر‌نشینی کوتاه‌مدت گروه‌های مختلف سهام است و اکثر فعالان بازار با اندک نقدینگی فعال خود به‌صورت مداوم در حال جابه‌جا‌یی میان گروه‌های مختلف سهام هستند. مساله‌ای که حرکت‌های گروه‌ها را به‌صورت کم‌عمق و محدود تبدیل کرده است. در این شرایط روز یکشنبه شاخص کل با رشد ۱۶۸واحدی معادل ۱/ ۰ درصد به رقم ۱۶۱هزار و ۲۷۵واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز رشد اندکی را تجربه کرد.در بازار دیروز در گروه خودرویی، رئیس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق بازرگانی تهران معتقد است در شرایط اقتصادی خاصی که در طول ماه‌های گذشته به وجود آمده، اعلام قیمت‌ جدید خودروها و رساندن آنها به نرخ منطقی تنها چاره‌ای است که می‌تواند بازار خودرو کشور را لااقل برای کوتاه‌مدت مدیریت کند.

محمدرضا نجفی‌منش در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: در طول ماه‌های گذشته با توجه به وجود آمدن تحریم‌های جدید و افزایش نرخ ارز در بازار داخلی، قطعه‌سازان و به دنبال آن خودروسازان با مشکلات جدی در عرصه اقتصادی مواجه شدند. قطعه‌سازان در حوزه پرداخت با مشکلات جدی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و خودروسازان نیز به دلیل ثابت ماندن قیمت‌ها تاکنون زیان ۷۵۰۰ میلیارد تومانی داده‌اند. پیشنهاد ما این است که در مرحله نخست پرداخت به قطعه‌سازان در مدت زمانی کمتر از یک ماه صورت گیرد و از سوی دیگر با به‌روز کردن قیمت قطعات، امکان فعالیت رسمی در بازار وجود داشته باشد.همچنین در این گروه، حرکت کند تولید کامیون در آذرماه ادامه یافته است؛ طبق جدیدترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید انواع کامیون در آذر امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۹/ ۵۱ درصد کاهش داشته است. در این مدت میزان تولید کامیون در شرکت‌های آریا دیزل موتور، آذهایتکس و تیراژه دیزل کاهش صد درصدی داشته‌ است.

در این گروه همچنین با تصمیم محمدرضا سروش، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، مدیرعامل و سه عضو هیات مدیره «سایپا دیزل» تغییر کردند؛ به این ترتیب حسین خضری جانشین محمدهادی نوری شد که اواخر آذر سال گذشته با تصمیم مدیر سابق سایپا عهده‌دار مدیریت «خکاوه» شده بود. همچنین میرحکیم حسینی، مجید مدنی و محسن محمدی پلارتی عضو هیات‌مدیره جدید سایپادیزل شدند. در گروه معدنی نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت از افزایش ۲۵ درصدی تولید زغال‌سنگ در ۹ ماه امسال خبر داد. به گزارش «ایلنا» رضا رحمانی در نشست با فعالان زغال‌سنگ کشورکه در محل وزارتخانه برگزار شد، گفت: تولید کنسانتره زغال سنگ در این مدت حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن بود. این درحالی است که تولید سال قبل در همین مدت حدود یک میلیون تن بوده است.

در حاشیه این نشست همچنین معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیرصنعت، معدن و تجارت از توافق بر سر قیمت زغال سنگ در این نشست خبر داد و گفت: از این پس قیمت زغال بر مبنای درصدی از قیمت فولاد تعیین می‌شود.جعفر سرقینی افزود: فرمول تعیین قیمت زغال سنگ ۵/ ۲۶ درصد قیمت فولاد تعیین شد به این ترتیب، هر تن زغال‌سنگ که تحویل فولادی‌ها می‌شود به این میزان درصد قیمت فولاد را می‌پردازند.در گروه فلزی مدیرعامل ذوب آهن در واکنش به صدور مجوز فروش محصولات ذوب‌آهن خارج از بورس کالا توسط وزارت صنعت گفت: این مجوز قدیمی و مربوط به زمان التهاب بازار بوده و «ذوب» حامی همیشگی بورس کالا بوده و خواهد بود.

همچنین در این گروه مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه این شرکت گفت: صادرات فولاد آلیاژی ایران از ۷۳‌هزار تن در سال عبور کرد. علیرضا چایچی‌یزدی بعد‌از‌ظهر دیروز در نشست خبری با اشاره به اینکه این شرکت از اواخر سال ۱۳۷۷ در یزد کار خود را آغاز کرد اظهار کرد: ظرفیت ابتدایی شروع به کار این واحد ۱۴۰ هزار تن بود در حالی که الان ظرفیت تولید آن به بیش از ۵۰۰ هزار تن رسیده است.وی در ارتباط با طرح توسعه فولاد یک یزد خاطرنشان کرد: این طرح تا به الان با پیشرفت فیزیکی ۴۱ درصد روبه‌رو‌ بوده و تا اوایل سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد.مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران خاطرنشان کرد: چشم‌انداز این شرکت برای سال ۱۴۰۴ بیش از دو برابر ظرفیت فعلی و به میزان ۲/ ۱میلیون تن در سال است که امیدواریم با اجرای طرح‌های توسعه‌ای بتوانیم به این ظرفیت دست پیدا کنیم.

در گروه حمل‌ونقل‌ نیز ریل پرداز سیر مجددا موفق به افزایش نرخ شد. در اطلاعیه شفاف‌سازی عنوان شده که طی الحاقیه‌ای شرکت ذوب‌آهن نرخ قرارداد و متناسب با آن درآمد عملیاتی را ۶ درصد افزایش داده است. همچنین با توجه به افزایش درآمد تاثیری روی بهای تمام شده ارائه خدمات آنها نداشته است. لازم به توضیح است سود عملیاتی ۳ درصد نسبت به پیش‌بینی قبلی افزایش خواهد داشت. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۵۷۴ میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۰۸میلیارد تومان رسید.