نماگر کل فرابورس در هفته گذشته با رشد ۷۰ واحدی که معادل ۴ درصد می‌شود، توانست ارتفاع ۱۹۴۵ واحدی را بار دیگر تصاحب کند. این رشد مرهون تحرکات مثبت فعالان فرابورسی در ۱۹ صنعت فرابورسی بود. در بین گروه‌های مختلف فرابورسی که با رشد شاخص مواجه شدند، گروه تازه‌تاسیس محصولات کامپیوتری با تک‌نماد «مادیرا» با بازدهی ۲۲ درصدی در صدر فهرست صنایع قرار گرفت. گروه‌هایی نظیر عرضه برق و گاز و همچنین گروه تک‌نمادی پیمان‌کاری صنعتی با بازدهی‌ ۱۵ و ۱۳ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.متوسط قیمت در گروه‌های بزرگ کالایی فرابورسی نیز طی هفته اخیر افزایش داشت. صنعت فلزات توام با جذب یک‌پنجم از ارزش معاملات خرد بازارهای اول و دوم توانست بازدهی را به‌طور میانگین ثبت کند. گروه بانک با تک‌نماد بانک دی ضمن رشد ۷/ ۲ درصدی قیمت، ۱۰ درصد از ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص داد. همچنین گروه پتروشیمی هم ضمن رشد ۴ درصدی شاخص، در رتبه سوم جدول بیشترین ارزش معاملات گروه‌های فرابورسی قرار گرفت.

به‌طور کلی، ارزش کل معاملات فرابورس-اعم از عمده و خرد- در این هفته ۳۶ درصد افزایش یافت. در حجم و تعداد معاملات نیز بازارهای اول و دوم کامیاب بودند و در دیگر بازارها چه بازارهای پایه و چه ابزارهای نوین، وضعیتی انقباضی حاکم بود. چنان که از آمارها ملاحظه می‌شود تحرکات فعالان فرابورسی در سهام دو بازار اول و دوم بیشتر بوده است. به نظر می‌رسد انتشار تدریجی صورت‌های فصلی شرکت‌ها در کنار دریافت علائم مثبت از بازارهای جهانی نقش مهمی در استقبال سرمایه‌های خرد از سهام فرابورسی داشته است. همزمان با تقویت جریان اطلاعات در فرابورس، بهای نفت هم افزایش ۲۴ درصدی را از پایین‌ترین سطح خود طی دو هفته اخیر ثبت کرده و قیمت فلزات پایه ارتفاع گرفته است. انعکاس این شرایط را در خالص خرید ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی سهامداران حقیقی می‌توان مشاهده کرد.

  نوسان «اخزا»ها در کانال ۲۰

از سوی دیگر، با بهبود وضعیت بازارهای جهانی و تقویت جریان اطلاعات بازدهی در بازار بدهی روند باثبات‌تری به خود گرفت. در هفته‌های ماقبل با سیطره نااطمینانی بر بازار سهام، بخشی از سرمایه‌ها به سمت بازار بدهی و مشخصا اوراق خزانه جریان یافت و در پی رشد تقاضا در این بازار، قیمت اوراق خزانه بالاتر رفت و نرخ سود را در جهتی معکوس به پایین‌ترین سطح از ابتدای سال-۶/ ۲۰ درصد- سوق داد. این روند نزولی که تا میانه‌های دی‌ماه ادامه داشت، در هفته قبل و توام با بهبود محیط سهام متوقف شد و در تمام روزهای کاری هفته قبل در کانال ۲۰ درصد باقی ماند و در آخرین روز معاملات در سطح ۹/ ۲۰ درصد قیمت خورد.