روز گذشته با وجود نتایج مثبت مذاکرات تجاری چین و آمریکا و کاهش نگرانی‌های جنگ تجاری، بهای نفت در آخرین روز کاری هفته در مسیری نزولی گام برداشت که در اثر آن، تمام نمادهای فرابورسی مرتبط با پیشروی عرضه نسبت به تقاضا معامله شدند. از سوی دیگر، افزایش سطوح قیمتی در جریان داد و ستدهای هفته گذشته انگیزه شناسایی سود را تشدید کرد. از این رو، روز گذشته با وجود رشد تقاضا و افزایش قیمت در اکثر نمادهای معاملاتی، شاخص کل با افت اندکی به کار خود پایان داد. مرور نمادهای زیانده حاکی از فشار فروش در شماری از سهام بزرگ کالایی بود که اثر بسزایی بر شاخص کل دارند. سهامی ذوب‌آهن اصفهان که بیشترین نوسان منفی را در بازار روز شنبه تجربه کرد، بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل وارد کرد و افزون بر هشت واحد از آن کاست. پتروشیمی مارون و سنگ‌آهن گهرزمین نیز از دیگر سهام با تأثیر منفی بودند که در مجموع موجب عقبگرد بیش از چهار واحدی آیفکس شدند. در مقابل، نیروی برق دماوند، پتروشیمی زاگرس و همچنین فولاد هرمزگان جنوب از جمله نمادها با اثر فزاینده بودند و در مجموع بالغ بر ۶ واحد نماگر بازار را ارتقا بخشیدند.

رصد صنایع بازار اول و دوم

دیروز ۵۷۲ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۵۴ میلیارد تومان در بازار اول و دوم دست به دست شد. کمتر از نیمی از این نقدینگی در سه صنعت فلزات اساسی، بانک‌ها و همچنین هتل و رستوران به گردش درآمد. در مقابل کمترین نقدینگی به گروه خودرو و ساخت قطعات اختصاص یافت. از منظر رشد شاخص روزانه، ۱۷ صنعت وارد مدار مثبت شده و ۹ صنعت افت شاخص را تجربه کردند. در صدر صنایع پربازده، منسوجات قرار داشت. تک‌سهم این صنعت، عطرین نخ قم، روز چهارشنبه طی اطلاعیه جدیدی برای افشای اطلاعات بااهمیت، از افزوده شدن دو محصول جدید خود خبر داده بود. تولید محصولات کامپیوتری الکترونیکی نیز به‌عنوان دومین صنعت رشد یافته دیروز شناخته شد. سهام صنایع ماشین‌های اداری ایران، به‌عنوان تنها نماد کامپیوتری، به تازگی مجوز تغییر بیش از ۱۴ درصدی را در نرخ فروش یکی از محصولات خود (تلویزیون) دریافت کرده است که اقبال سهامداران را در روز گذشته به همراه داشت. در ادامه صنایع سودآور دیروز، محصولات کاغذی جایگاه سوم را به خود اختصاص داد. تک‌نماد گروه یعنی صنایع کاغذ پارس صورت مالی تلفیقی سال مالی منتهی به انتهای آبان ماه خود را در سامانه کدال قرار داد. طبق این صورت مالی، سود خالص هر سهم «چکاپا» نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از ۱۴۷ درصد افزایش برخوردار شده بود.

همگام با بازیگران

روز گذشته، برای دومین روز معاملاتی متوالی بازار سهام با حمایت غالب سهامداران حقیقی نسبت به حقوقی به کار خود پایان داد. طی این فرآیند بالغ بر ۴۵ میلیون سهم نزدیک به ۱۲ میلیارد تومان از سبد سهامداران حقوقی خارج و به پرتفوی سهامداران حقیقی افزوده شد. بیشترین پشتیبانی این دسته از سهامداران شامل حال صنعت، بانک و موسسات اعتباری شد که از خالص خرید بیش از ۴ میلیارد تومانی فعالان خرد بازار برخوردار شده بود.

صنایع محصولات کاغذی و همچنین بیمه و صندوق بازنشستگی نیز از دیگر گروه‌هایی بودند که بیشترین خالص خرید معامله‌گران حقیقی را به سوی خود جلب کردند. در این میان، خرید و فروش سهام محصولات پتروشیمی نیز تغییر مالکیت بیش از یک میلیارد تومانی را به نفع حقیقی‌ها رقم زد. رصد نمادها نیز حاکی از صدرنشینی بانک دی به‌عنوان انتخاب اول بازیگران خرد بازار بود. بیش از ۳۲ میلیون سهم «دی» به ارزش بیش از ۴ میلیارد تومان از جانب سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا‌ شد. از «چکاپا» و «کوثر» نیز به‌عنوان انتخاب‌های دوم و سوم این دسته از معامله‌گران یاد شد که ارزش تغییر مالکیت آنها در مجموع به نزدیکی ۶ میلیارد تومان رسید.

در آن سوی بازار، سهامداران حقوقی بیشترین توجه خود را معطوف به صنعت فلزات اساسی ساخته و خالص خرید افزون بر ۲ میلیارد تومانی را در سهام زیرمجموعه مزبور رقم زدند. استخراج کانه‌های فلزی و فرآورده‌های نفتی نیز با حمایت سهامداران حقیقی روز معاملاتی خود را پشت سر گذاشتند. مرور نمادها نیز حاکی از اقبال فعالان عمده بازار از تک‌سهام سنگ‌آهن گهرزمین بود. بیش از ۲۱ میلیون سهم «کگهر» به ارزش نزدیک به ۲ میلیارد تومان به نفع سهامداران حقوقی تغییر مالکیت داد.

چه خبر از سایر بازارها؟

روز گذشته در بازار اوراق با درآمد ثابت، بیش از یک میلیون ورقه به ارزش حدود ۸۶ میلیارد تومان داد و ستد شد. معاملات اسناد خزانه اسلامی نیز با دست به دست شدن نزدیک به یک میلیون ورقه و نقدینگی بالغ بر ۷۶ میلیارد تومان سپری شد. در شماری از این اوراق روند نزولی قیمت مشاهده شد که بازدهی ناشی از آنها را به مراتب بالاتری سوق داد. از این جهت، متوسط نرخ سود موثر اوراق خزانه اسلامی با رشد ۳/ ۰ واحد درصدی نسبت به چهارشنبه هفته گذشته، پا به سطح ۲۱ درصدی گذاشت و مقدار نهایی ۲/ ۲۱ درصدی را ثبت کرد. از سوی دیگر، بررسی بازار تسهیلات مسکن نشانگر خرید و فروش بیش از ۱۳۰ هزار برگه به ارزش ۱۱ میلیارد تومان بود. معاملات این بازار با فشار عرضه همراه بود که اکثریت نمادهای آن را به محدوده منفی قیمت راند.