روزهای ابتدایی هفته جاری، معاملات فرابورس ایران با تشدید فروش در سهام صادرات محور سپری شد. امری که افت قیمتی سهام مزبور را به دنبال داشت و آنها را به سطوح مطلوب‌تر از منظر جذب تقاضا نزدیک کرد. از این رو، با ورود به میانه هفته رشد تقاضا در نمادهای کالایی آغاز شد و در معاملات روز گذشته قوت گرفت. از طرفی، سه‌شنبه هفته جاری بازگشت رونق به بازارهای جهانی، منجر به بهبود قیمت نفت خام و فلزات پایه شد. به این ترتیب، از فشار عرضه‌ای که در روزهای ابتدایی هفته بر صنایع صادرات‌محور حاکم شده بود، کاسته و به تقاضای آنها افزوده شد. امری که سبب افزایش متوسط قیمت صنایع نامبرده شد و روز مثبتی را برای آنها رقم زد.

شاخص کل تحت تاثیر ورود اکثر نمادهای کالایی به مدار صعودی، روندی افزایشی را طی کرد و به رشد بیش از ۲۸ واحد دست یافت. فولاد هرمزگان جنوب، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و پتروشیمی مارون از جمله سهامی بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر نماگر مزبور داشتند. اثرات فزاینده نمادهای «هرمز»، «میدکو» و «مارون» در مجموع منجر به رشد بیش از ۱۹ واحدی آیفکس شد. در مقابل، سهامی ذوب‌آهن اصفهان با اثر کاهنده نزدیک به دو واحدی، تنها نماد منفی قابل توجه شناخته شد.

 رصد بازار اول و دوم

روز گذشته، حدود ۴۳۸ میلیون سهم به ارزش افزون بر ۱۳۱ میلیارد تومان در بازارهای اول و دوم داد و ستد شد. مقصد بخش عمده این نقدینگی، صنایع فلزات اساسی و محصولات پتروشیمی بود که در مجموع بیش از یک سوم ارزش معاملات خرد دیروز را به گردش درآورده بودند. سهامی ذوب‌آهن اصفهان، نماد پربیننده فلزات اساسی، به تنهایی نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان نقدینگی را به خود جذب کرد. به این ترتیب عنوان نماد با بیشترین ارزش معامله به «ذوب» اختصاص داده شد. صنعت هتل و رستوران به همراهی گروه بانک‌ها نیز از دیگر صنایع پرمعامله بودند که در مراتب بعدی قرار گرفتند.

از میان ۲۷ صنعت فعال فرابورسی، روز گذشته ۱۶ صنعت رشد شاخص روزانه را تجربه کردند که در صدر آنها استخراج زغال‌سنگ قرار داشت. صنایع فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی نیز در این دسته‌بندی به چشم خوردند و روز مثبتی را به پایان رساندند. در مقابل استخراج کانه‌های فلزی در جمع ۱۱ صنعت منفی دیروز قرار گرفت و افت بسیار محدودی را تجربه کرد. در قعر صنایع زیان‌ده، گروه قند و شکر قرار گرفت.

بیشترین تقاضای سهامداران در معاملات خرد، نزد نمادی که به تازگی وارد بازار دوم شده محفوظ ماند. نماد «زدشت» که یکشنبه هفته جاری برای اولین مورد خرید و فروش قرار گرفت، صف خرید بیش از ۲۶ میلیارد تومانی را پشت درهای بسته به انتظار گذاشت. از سویی، کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت به‌عنوان یک سهم زراعی دیگر، رویه متفاوت‌تری را تجربه کرد. نماد «زکشت» که دیروز غالبا میان سهامداران حقیقی دست به دست شد، افت قیمتی را تجربه کرد. با این حال، هنگامی که نماد مزبور گزارش فعالیت ۹ ماهه خود را روانه سامانه کدال کرد، اندکی از فشار عرضه و افت قیمتی «زکشت» کاسته شد. مطابق با این گزارش، سود خالص هر سهم در ۹ ماه ابتدایی سال جاری، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با افزایش ۲۲ درصدی ثبت شده است.

 همگام با بازیگران

در جریان معاملات روز گذشته، بازار سهام با حمایت غالب سهامداران حقوقی مواجه شد. در کانون توجه معامله‌گران عمده، سهام سنگ‌آهن گهر‌زمین قرار داشت. بالغ بر سه میلیارد تومان سهم «کگهر» از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. از این رو، صنعتی که بیش از همه حمایت این دسته از سهامداران را به خود جلب کرد، استخراج کانه‌های فلزی بود. ترجیحات بعدی فعالان عمده بازار به نمادهای معاملاتی «دماوند» و «مادیرا» معطوف شد. در میان صنایع نیز متوسط خالص خرید حقوقی‌ها در ۱۲ صنعت مثبت محاسبه شد که در میان آنها صنعت فلزات اساسی نیز قرار داشت.

در مقابل، نمادی که بیش از همه نگاه سهامداران حقیقی را به سوی خود چرخاند، بیمه میهن بود. تغییر مالکیت بیش از یک میلیارد تومانی سهام «میهن» به نفع فعالان خرد بازار باعث شد که زیرمجموعه بیمه و صندوق بازنشستگی از بیشترین خالص خرید این دسته از سهامداران برخوردار شود. نماد معاملاتی «کتوکا» نیز در مرتبه دوم ترجیحات بازیگران حقیقی قرار گرفت. نماد شیمیایی «کتوکا» روز گذشته گزارش فعالیت ۹ ماهه خود را در سامانه کدال قرار داد و از افزایش ۲۴۵ درصدی سود خالص هر سهم خبر داد. در ادامه، نمادهای پتروشیمی «خراسان» و «زاگرس» انتخاب‌های بعدی معامله‌گران خرد را تشکیل دادند. در مجموع معاملات روز گذشته بیش از چهار میلیون سهم به ارزش افزون بر پنج میلیارد تومان از پرتفوی سهامداران حقیقی به سبد سهام حقوقی‌ها جابه‌جا‌ شد.

 چه خبر از «اخزا»؟

روز گذشته، بیش از یک میلیون ورقه بهادار به ارزش بالغ بر ۱۶۶ میلیارد تومان در بازار اوراق با درآمد ثابت معامله شد و بخش عمده ارزش معاملات فرابورس را به گردش درآورد. معاملات اوراق خزانه اسلامی نیز با داد و ستد بیش از یک میلیون ورقه به ارزش نزدیک به ۱۰۲ میلیارد تومان، رقم خورد. شماری از این اوراق تحت فشار عرضه در محدوده منفی قیمت قرار گرفتند. با این حال تغییری در متوسط نرخ بهره موثر به وجود نیامد و در سطح ۲/ ۲۱ درصدی تثبیت شد.