به این ترتیب، متوسط بازدهی در این بازار نیز با ثبت دومین صعود آرام خود به سطح ۳/ ۲۱ درصد ارتقا یافت. رفتار سه متغیر اصلی فرابورس، اعم از شاخص کل سهام، میزان تغییر مالکیت و میزان بازدهی در بازار بدهی حاکی از ریسک‌پذیری بیشتر فعالان فرابورسی در آخرین روز کاری هفته بود. در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز حدود یک میلیون و ۸۵۰ هزار ورقه به ارزش ۱۵۵ میلیارد تومان در یک هزار و ۵۳۳ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین در این روز شاهد معامله حدود یک میلیون و ۵۶۰ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در یک هزار و ۴۲۰ نوبت معاملاتی به ارزش ۱۲۸ میلیارد تومان بودیم. «اخزا»ها در این روز در محدوده قیمتی ۶۸ تا ۹۹ هزار تومان نوسان کردند. بیشترین رشد قیمت در این روز به «اخزا۷۱۱» اختصاص پیدا کرد.

در بازار چه گذشت؟

رصد معاملات روز چهارشنبه فرابورس ایران نشان‌دهنده بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص این بازار از سوی نماد معاملاتی شرکت‌های تولید نیروی برق دماوند، پتروشیمی زاگرس، سهامی ذوب آهن اصفهان و پتروشیمی خراسان در مجموع به میزان حدود ۱۱ واحد است. در مقابل اما نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی مارون و سنگ‌آهن گهرزمین مانع از رشد بیشتر آیفکس شدند. بیشترین افزایش قیمت در این روز نیز به نماد معاملاتی شرکت‌های تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا، کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان، بیمه دی و سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید اختصاص پیدا کرد. در روزی که شاخص کل فرابورس ایران رشد حدود ۳/ ۰ درصدی را ثبت کرد، متوسط قیمت در ۱۶ صنعت از صنایع ۲۷‌گانه بورس تهران افزایش یافت. در این روز بیشترین رشد قیمت از آن نمادهای زیرمجموعه گروه‌های کوچک فرابورسی شد. به این ترتیب گروه استخراج زغال‌سنگ ۶۵/ ۳ درصدی صدرنشین پربازده‌ترین صنایع طی معاملات روز چهارشنبه بود. پس از آن نیز گروه عرضه برق و گاز رشدی در حدود ۴/ ۳ درصد را تجربه کرد. در آن‌سوی بازار اما رایانه‌ای‌ها با افت ۸/ ۲ درصدی شاخص صنعت خود مواجه شدند و در قعر جدول بازدهی روزانه قرار گرفتند.

رصد فعالیت معامله‌گران در فرابورس

فرابورس ایران روز چهارشنبه در مجموع شاهد تغییر مالکیت حدود ۱۲ میلیون سهمی به ارزش حدود ۶/ ۱ میلیون تومانی به سمت معامله‌گران حقیقی بازار بود. در این میان نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری سبحان بیشترین حمایت بازیگران حقیقی را به خود دید. بررسی خالص تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی ۳۰ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم «وسبحان» به ارزش ۴/ ۶ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی دارد. پس از «وسبحان» نیز «خراسان» شاهد بیشترین خالص تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقیقی بازار به ارزش ۵/ ۱ میلیارد تومان بود. در آن سوی بازار نماد معاملاتی بانک دی شاهد بیشترین خالص خرید از سوی معامله‌گران عمده بازار بود. بر این اساس دیروز حدود ۱۳ میلیون سهم «دی» به ارزش ۲ میلیارد تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. «حریل» نیز در این روز شاهد جابه‌جایی ۹/ ۱ میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بود.

خواب زمستانی «تسه»ها

همچنین روز گذشته فرابورس شاهد معامله حدود ۶۱ هزار و ۲۶۸ ورقه اوراق تسهیلات مسکن به ارزش حدود ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود. این روز اغلب سررسیدهای اوراق تسهیلات مسکن با افت قیمت به معاملات روزانه خود پایان دادند. به این ترتیب متوسط قیمت امتیاز تسهیلات مسکن در فرابورس، دیروز با افت حدود ۲۴/ ۰ درصدی (نسبت به روز سه‌شنبه) مواجه و به ۵۱ هزار و ۱۶۳ تومان رسید. بیشترین کاهش قیمت روز گذشته در میان این اوراق نیز با افت ۵ درصدی به «تملی۷۰۲» رسید. طی هفته اخیر بهای اوراق تسهیلات مسکن در همین بازه نوسان کم‌دامنه‌ای را تجربه کرده است.