روز گذشته، معاملات فرابورس بر اساس الگوی توجه بیشتر به سهام شرکت‌های کوچک‌تر که عمدتا در بازارهای داخلی فعالیت می‌کنند، آغاز به کار کرد. در این روز، بیش از ۸۵۸ میلیون برگه بهادار به ارزش حدود ۳۵۴ میلیارد تومان دست به دست شد که بخش عمده این نقدینگی در معاملات خرد بازار اول و دوم رقم خورد. در دو بازار ذکر شده، بیش از ۴۰۷ میلیون سهم به ارزش حدود ۱۲۰ میلیارد تومان معامله شد که نسبت به روز چهارشنبه، حجم معاملات از رشد ۶۶ درصدی برخوردار شد. این در حالی است که ارزش معاملات افزایش ۲۸ درصدی را تجربه کرد. امری که موید گردش بیشتر سهام کوچک‌تر بازار در معاملات روز گذشته بود. چرا که قیمت پایین این دست از سهام و حجم بالای معامله شده آنها، مهم‌ترین‌ عاملی بود که اثرات غیرمتناسبی بر نقدینگی و حجم معاملات گذاشت. به این ترتیب، با گشایش درهای معاملاتی و رشد تقاضا در سهام بنگاه‌های کوچک‌تر، توجهات از نمادهای کالایی سلب شد و سهام مزبور تحت فشار عرضه و افت قیمتی روز خود را سپری کردند. همزمان شاخص کل سهام نیز تحت تاثیر مازاد عرضه سهام شرکت‌های بزرگ‌تر بازار بیش از ۱۷ واحد کاهش یافت. سهامی ذوب‌آهن اصفهان با اثر کاهنده بیش از ۶ واحدی، نمادی بود که بیشترین فشار را بر نماگر بازار وارد کرد. همچنین تولید نیروی برق دماوند و پتروشیمی زاگرس نیز در مجموع موجب عقبگرد نزدیک به ۹ واحدی آیفکس شدند. سهامی همچون پتروشیمی مارون، فولاد هرمزگان جنوب و پتروشیمی لاوان نیز در دسته نمادهای منفی به چشم می‌خوردند. در مقابل، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه به همراهی نفت ایرانول با جلوگیری از عقبگرد هرچه بیشتر این نماگر، بالغ بر ۲ واحد به آن افزودند. به این ترتیب، شاخص کل سهام فرابورسی، به دنبال غلبه اثرات منفی بر مثبت، در سطح ۱۹۶۲ واحدی تثبیت شد.

 نگاهی نزدیک‌تر به بازار اول و دوم

روز گذشته، کمتر از نیمی از نقدینگی گردش یافته در بازار اول و دوم، در معاملات صنایع فلزات اساسی، هتل و رستوران و همچنین حمل‌ونقل‌ رقم خورد. در این میان، صنعت فلزات با ارزش معاملات بیش از ۳۳ میلیارد تومانی با اختلاف فاحشی پیشتاز بود. سهامی ذوب‌آهن اصفهان که غالبا میان سهامداران حقیقی دست به دست شد، عامل اصلی صدرنشینی گروه فلزات اساسی از چشم‌انداز ارزش معاملات بود. در مقابل، صنعت خودرو و ساخت قطعات با گردش کمترین میزان نقدینگی، کم‌معامله‌ترین صنعت روز شنبه شناخته شد.  طی معاملات روز گذشته، از مجموع ۲۷ صنعت فعال فرابورسی، ۱۳ صنعت با رشد شاخص همراه شدند که در صدر آنها صنعت خرده‌فروشی نشست. تک‌سهم خرده‌فروشی «قاسم» بر اساس گزارش ماهانه منتهی به دی ماهی که گذشت، از رشد ۹ درصدی درآمد شناسایی شده طی یک ماه خبر داده بود که به اقبال معامله‎گران از نماد مزبور انجامید. همچنین صنایع حمل‌و‌نقل و زراعت، در مراتب بعدی از منظر رشد روزانه قرار داشتند. در مقابل، صنعت عرضه برق و گاز به‌عنوان زیان‌ده‌ترین گروه روز گذشته شناخته شد. صنایع دیگری همچون فلزات اساسی، محصولات پتروشیمی و پالایشی نیز در دسته صنایع قرمزپوش دیروز ایستادند.

 همگام با بازیگران

در روزی که گذشت، رصد جابه‌جایی‌های صورت گرفته حاکی از انتقال بیش از ۱۸ میلیون سهم به ارزش حدود ۱۰ میلیارد تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران حقوقی بود. بخش عمده‌ای از خالص خرید سهامداران حقوقی به صنعت فلزات اساسی تعلق گرفت که نزدیک به هفت میلیارد تومان برآورد شد. فولاد هرمزگان جنوب نیز سهمی بود که بیشترین اقبال این دست از سهامداران را به سوی خود فراخواند و با همراهی فولاد ارفع خالص خرید بیش از پنج میلیارد تومانی معامله‌گران عمده را رقم زد. در ادامه، از دیگر گروه‌هایی که تحت حمایت فعالان عمده بازار معاملات خود را به پایان رساندند می‌توان به صنعت عرضه برق و گاز، استخراج کانه‌های فلزی و همچنین محصولات پتروشیمی اشاره کرد. در مقابل، صنعت اطلاعات و ارتباطات از بیشترین خالص خرید سهامداران خرد برخوردار شد که سهام آتیه داده‌پرداز موثرترین نقش را در این امر داشت. طی جابه‌جایی‌ نماد «اپرداز» بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار سهم به ارزش بیش از یک میلیارد تومان از جانب سهامداران حقوقی به سوی معامله‌گران حقیقی منتقل شد. بخش عمده بقیه خالص خرید این دسته از سهامداران در زیرمجموعه‌های محصولات غذایی و آشامیدنی و همچنین حمل‌و‌نقل به گردش درآمد.

 چه خبر از «اخزا» و «تسه»؟

روز گذشته در بازار بدهی بیش از ۹۰۰ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی به ارزش بیش از ۷۶ میلیارد تومان دست به دست شد. در پی افت قیمت تعدای از اوراق اسناد خزانه اسلامی، متوسط نرخ بهره موثر با رشد اندک ۱/ ۰ واحد درصدی بر سطح ۷/ ۲۱ درصدی ایستاد. از سویی، در بازار تسهیلات مسکن بیش از حدود ۷۳ هزار برگه تسهیلات مسکن به ارزش نزدیک به چهار میلیارد تومان معامله شد. صرف نظر از اوراق تسهیلات مسکن منتشر شده در اسفند ۹۵، که با رشد محدودی معاملات را به پایان رساند، باقی اوراق تحت فشار عرضه از منظر قیمت به سطوح پایین‌تری رانده شدند که در این میان، ورقه «تملی۷۰۹» بیشترین کاهش قیمت (معادل ۵ درصد) را متحمل شد. برابر با گزارش تحولات بازار معاملات مسکن تهران که در سایت بانک مرکزی قرار گرفت، در ۱۰ ماه سال جاری تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی تهران نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، کاهش ۵/ ۳۰ درصدی را تجربه کرد. این در حالی است که در همین نسبت زمانی، متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۹/ ۶۶ درصد افزایش یافته است.