به گزارش بورس پرس، در پی عرضه اولیه ده‌درصد سهام تامین سرمایه لوتوس پارسیان که چهارشنبه گذشته با کشف قیمت ۲۰۵ تومانی هر سهم انجام شد، دیروز این شرکت با صف خرید چند ۱۰ میلیونی، توجه بیش از ۳۶۰ هزار نفر خریدار روز اول و دیگران را به خود جلب کرد. در این میان، اقدام به خرید بیش از ۱۲۲ هزار سهم «لوتوس» توسط یک شخص حقیقی، موجب اعتراض و گلایه فعالان و بازتاب در فضای مجازی شد و برخی به تکرار ظهور ژن‌های خوب معترض شدند. در این رابطه مهدی پارچینی گفت: بررسی الگوریتم ارسال سفارش‌ها در حال انجام است تا از صحت معاملات این شرکت اطمینان حاصل شود. اما با توجه به دسته سفارش‌های ۱۰۰ هزار سهمی این شرکت، بروز چنین اتفاقاتی طبیعی است.

وی در برابر این سوال‌ که آیا احتمال ابطال معاملات این روز «لوتوس» وجود دارد یا خیر، گفت: چنین احتمالی بعید به نظر می‌رسد. اگر دسته سفارش کمتر بود، احتمال بروز تخلف وجود داشت اما به دلیل حجم قابل توجه دسته سفارش، چنین رویدادی عادی است.

دیروز همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های فروسیلیس ایران به د‌لیل تغییرات ۲۰ درصدی سهام با وقفه ۶۰ دقیقه‌ای بر‌ا‌ی سفارش‌گیری مجدد مواجه شد. همچنین ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نماد معاملاتی اعتباری کوثر مرکزی با تداوم تعلیق از سوی ناظر بازار فرابورس با توجه به مهلت درخواستی ناشر بر‌ا‌ی بررسی اطلاعات منتشرشده مواجه شد.

در گروه بانکی دیروز جو معاملات تحت تاثیر عدم تصمیم‌گیری مجمع تشخیص مصلحت در مورد معاهده پالرمو قرار گرفت و براساس اعلام این تصمیم‌گیری به هفته آینده موکول شد. در گروه بیمه‌ای بیمه سرمد که در ۵ دی‌ماه از برنامه افزایش سرمایه ۶۷ درصدی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی خبر داده بود به پیشنهاد هیات مدیره اقدام به یک اصلاح کرد. بر این اساس، «وسرمد» در نظر دارد جهت اخذ مجوز قبولی اتکایی، افزایش سهم نگهداری، حفظ سطح و افزایش نسبت توانگری مالی و ثروت‌سازی برای سهامداران افزایش سرمایه مذکور در دو مرحله (مرحله اول از مطالبات سهامداران و آورده نقدی و مرحله دوم از سود انباشته) انجام پذیرد. به این ترتیب سرمایه این شرکت فرابورسی طی دو مرحله درصورت موافقت سازمان بورس و تصویب در مجمع فوق‌العاده از ۱۵۰ به ۲۵۰ میلیارد تومان خواهد رسید. در این گروه همچنین بیمه رازی اعلام کرد پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۲,۰۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۵,۰۰۰ میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور اصلاح ساختار مالی، تامین سرمایه در گردش و حفظ نقدینگی، ترمیم سطح و درصد توانگری مالی شرکت، حفظ مجوز فعالیت در کلیه رشته‌های بیمه‌ای و همچنین کسب مجوز قبولی اتکایی که در تاریخ ۱۸ دی ۹۷ به تصویب هیات‌مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است.

در گروه غذایی دیروز اکثر نمادهای این گروه صف خرید بودند. در این گروه شرکت غذایی فرابورسی از برنامه افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی خبر داد. بر این اساس شرکت ویتانا پیشنهاد افزایش سرمایه از ۳۰ به ۶۰ میلیارد تومان را ارائه کرده است. تامین مالی «غویتا» از محل جذاب سود انباشته با ۳ هدف اصلاح ساختار مالی، تقویت بنیه مالی، حفظ سرمایه در گردش جهت تکمیل طرح‌های توسعه اعمال خواهد شد. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که درآن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۴۱۵میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۵۴میلیارد تومان بالغ شد.