رصد بازار اول و دوم

روز گذشته، بیش از ۶۰ درصد نمادهای بازار اول و دوم به دنبال خروج سرمایه‌های خرد و فشار عرضه به محدوده منفی قیمت نزول کردند و همین موضوع در قالب افت شاخص اغلب صنایع فرابورسی هم انعکاس پیدا کرد. با وجود این، صنعتی که بیشترین نماد سبزپوش را در خود جای داده بود، صنعت محصولات غذایی و آشامیدنی بود که نشان از توجه خاص سهامداران نسبت به نمادهای زراعتی بود. در این صنعت، نماد «غپاذر» با حضور پررنگ سهامداران خرد بیشترین رشد قیمت را در بین نمادهای فرابورسی تجربه کرد. «غمینو» نیز که به تازگی پیشنهاد افزایش سرمایه ۸۰ درصدی را نزد هیات‌مدیره به تصویب رسانده، معاملات مثبتی را طی روز گذشته تجربه کرد. این افزایش سرمایه که قرار است از محل سود انباشته تامین شود توجهات را به نماد «غمینو» جلب کرد و همراه با بسیاری از هم‌گروهی‌ها در فضای مثبت معاملات دیروز تا نزدیکی سقف مجاز روزانه قیمت خورد.

در میان نمادهای معامله شده روز گذشته، سهام شرکت آسیا سیر ایران، از زیرمجموعه حمل‌و‌نقل که غالبا میان سهامداران حقیقی دست به دست شده بود، ضمن صدر‌نشینی در جدول تغییرات روزانه قیمت، بهای هر سهمش ۹ درصد افزایش یافت. نماد «حآسا» که اصلاحیه گزارش عملکرد یک‌ماهه منتهی به دی را روز گذشته در سامانه کدال قرار داد، درآمد شناسایی شده طی ماه اخیر را با ۹ درصد افزایش نمایان ساخت. همچنین نماد مزبور مطابق اطلاعیه دیگری از تعدیل نرخ قراردادها و فروش قطعات سرمایه‌ای خود خبر داد. این شرکت در اطلاعیه مزبور به تاییدیه شرکت‌های صنایع ملی مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان و فولاد هرمزگان مبنی بر تایید تعدیل نرخ قراردادهای این شرکت و نیز فروش قطعات سرمایه‌ای مربوط به ۹۵ دستگاه واگن اشاره کرده است.

به‌طور کلی، طی روز گذشته نزدیک به ۳۵۴ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۱۵ میلیارد تومان در بازارهای اول و دوم دست به دست شد که نیمی از آن در معاملات گروه‌های فلزات اساسی، زراعت و همچنین محصولات پتروشیمی به گردش درآمد. سهم گروه زراعت کشت و صنعت دشت خرم‌دره که روز گذشته با قرار دادن گزارش عملکرد دی ماه خود، از افزایش ۷درصدی درآمد یک ماهه خود خبر داد، مورد اقبال فعالان بازار قرار گرفت و بخش عمده جریان نقدینگی در بازار را به خود اختصاص داد. نماد مزبور همچنین بیشترین تقاضای بازار را به خود جذب کرد و صف خرید ۱۹ میلیارد تومانی را در پایان معاملات به انتظار خرید سهم گذاشت. در ادامه رصد صنایع از منظر ارزش معاملات روزانه، حاکی از کمترین نقدینگی رقم‌خورده در صنعت خودرو و ساخت قطعات بود.

 همگام با بازیگران

 معاملات دومین روز کاری هفته جاری با قدرت‌نمایی سهامداران حقوقی در سمت خرید سهام بازارهای اول و دوم پایان یافت. طی این فرآیند، نزدیک به ۵۰ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۷ میلیارد تومان از پرتفوی سهامداران حقیقی خارج و به سبد معامله‌گران حقوقی منتقل شد. سهام گروه فلزات بیش از هر صنعت دیگری در کانون توجه و تقاضای فعالان حقوقی بازار قرار گرفتند. فولاد هرمزگان جنوب، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و همچنین سهامی ذوب‌آهن اصفهان به ترتیب صدرنشین ترجیحات این دسته از سهامداران شدند و در نهایت نیز عنوان بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها به نام گروه فلزات ثبت شد. در مجموع صنعت فلزات اساسی طی دادوستدهای دیروز از حمایت بیش از ۹ میلیارد تومانی بازیگران عمده برخوردار شد. در ادامه، بخش عمده خالص خرید سهامداران عنوان شده در معاملات محصولات پتروشیمی و نیز گروه تک‌سهمی تولید محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری رقم خورد.

در سوی مقابل، سهام تولید نیروی برق دماوند صدرنشین تقاضای سهامداران حقیقی شد. بیش از ۳۸۵ هزار سهم «دماوند» به ارزش کمتر از یک میلیارد تومان از سبد سهام اشخاص حقوقی به پرتفوی سهامداران حقیقی جابه‌جا شد. نمادهای «سمگا» و «غشهداب» نیز در مراتب بعدی ترجیحات سهامداران حقیقی قرار گرفتند. روز پیش تنها ۶ صنعت از میان ۲۷ صنعت فعال فرابورسی، خالص خرید مثبت بازیگران خرد را در خود به گردش درآوردند. به عبارت دقیق‌تر، بیشترین تغییر مالکیت به نام فعالان حقیقی بازار در صنایع عرضه برق و گاز، هتل و رستوران و محصولات غذایی رقم خورد که رقمی کمتر از یک میلیارد تومان بود.

 چه خبر از سایر بازارها؟

روز گذشته بالغ بر ۹۸۳ هزار ورقه اسناد خزانه به ارزش بیش از ۷۶ میلیارد تومان در بازار بدهی دست به دست شد. بخش عمده این نقدینگی در اوراق خزانه اسلامی به نماد معاملاتی «اخزا۷۰۹» به گردش درآمد که بیش از ۱۲ میلیارد تومان بود. از سویی روند افزایشی قیمت در اکثر اوراق مزبور و کاهش قیمت در شماری از آنها متوسط نرخ بهره موثر را در سطح ثابتی نسبت به روز شنبه قرار داد. همچنین در بازار تسهیلات مسکن نیز بالغ بر ۸۳ هزار ورقه «تسه» به ارزش بیش از ۴ میلیارد تومان معامله شد که از افزایش نسبی ارزش معاملات نسبت به روز شنبه خبر می‌داد. از سویی، دیروز ضمن کاهش فشار فروش و حضور سرمایه‌گذاران در سمت تقاضای اوراق تسهیلات تقریبا تمام سررسیدهای این بازار با رشد دسته‌جمعی قیمت به روز خود پایان دادند.