دیروز معامله‌گران در شروع بازار شاهد ایجاد تعادل نسبی بودند که همین تعادل به تثبیت قیمت‌ها منجر شد. مساله‌ای که البته رشد بهای نفت در بازار جهانی نیز در مورد آن موثر بود. در این شرایط شاخص کل با رشد قیمت پتروشیمی‌های پارس و خارک و همچنین نمادهای ملی مس، فولاد مبارکه و چادرملو توانست با رشد ۳۳۴واحدی معادل ۲۱/ ۰درصدی مواجه شود. به این ترتیب نماگر اصلی بازار در پایان معاملات در محدوده ۱۶۰هزار و ۱۵۳واحدی متوقف شد. در همین راستا شاخص کل هم‌وزن نیز روزگذشته با رشد ۱۱۴واحدی روبه‌رو‌ شد و به رقم ۲۹هزار و ۶۲۹واحد رسید. بررسی خبرهای تاثیر‌گذار بر بنگاه‌های بورسی نشان از آن دارد که در گروه شرکت‌های کامپیوتری، وزیر ارتباطات با اعلام امکان پذیر شدن برداشت مستقیم در ۱۸ بانک و رفع انحصار از شرکت‌های PSP، گفت: سامانه «شاهکار» برای احراز هویت در سیستم بانکداری الکترونیک به بانک مرکزی تحویل شد.

در میان دیگر اخبار روز گذشته، سوپرمارکت مالی بانک صادرات با هدف ارتقای فرهنگ سهامداری، ورود نقدینگی جدید به بورس و افزایش توان حرفه‌ای فعالان بازار سرمایه رونمایی شد. در این مراسم علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس عنوان کرد: نتیجه این رویداد مهم این است که مشتریان مراجعه‌کننده به بانک متناسب با پذیرش ریسک و بر اساس سلایق و برنامه‌هایی که دارند، یکجا همه محصولات دو بازار را در این درگاه دریافت می‌کنند تا منابع مازاد (پس‌اندازها) وارد بازار سرمایه شده و آثار مثبتی برای اقتصاد داشته باشد.

در همین راستا صیدی، مدیرعامل «وبصادر» نیز با بیان اینکه بازار مالی از دو بخش پول و سرمایه تشکیل شده، گفت: پیشروی این دو بازار هرچقدر بزرگ‌تر، سریع‌تر و پیشرفته‌تر از بازار دارایی‌های فیزیکی باشد، اقتصاد شکوفا‌تر خواهد شد. اگر این دو بال بازار مالی هم‌افزایی نداشته و در کنار هم نباشند، مسائل بزرگ حل نمی‌شود. در واقع تجمیع سرمایه‌ها و تخصیص آنها از هم‌افزایی این دو بازار حاصل می‌شود.

در گروه سیمان، سیمان تهران بعد از افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت سهم و توقف نماد، درباره برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی توضیح داد؛ در این راستا مدیرعامل «ستران» با تاکید بر اینکه در قانون، اصلاح ساختار مالی و سرمایه‌ای شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی‌ دارایی‌ها تصویب شده، اظهارکرد:  در صورت نهایی شدن این قانون و فراهم شدن شرایط استفاده از آن، این مورد در دستور کار سیمان تهران و همچنین شرکت‌های تابعه قرار خواهد گرفت.  

در گروه خودرویی نیز سایپا اعلام کرده است که درخصوص خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری سازمان حمایت مصرف‌کنندگان هستند، افزایش قیمت‌های فوق برای خودروهای تعهد شده از تاریخ یکم شهریور لغایت ۳۰ آذر اعمال می‌شود. این افزایش قیمت ۳۰درصدی بوده و برای تعهدات بعدی بر اساس ۵درصد کمتر از قیمت حاشیه بازار خواهد بود. در این گروه همچنین روز گذشته گزارش توجیهی افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی سایپا آذین از مطالبات و آورده نقدی اعلام شد؛ براساس اعلام هیات مدیره «خاذین» به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۱۳۲میلیارد تومان به ۲۶۴میلیارد‌تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور تامین سرمایه در گردش، به تصویب هیات‌مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است.

در گروه فلزی، ذوب آهن پس از شفاف‌سازی با رشد یک درصدی به تابلو بازگشت؛ «ذوب» در ابتدای ساعات معاملاتی متوقف شد. به این ترتیب اقدام به انتشار شفاف‌سازی کرد و اعلام کرد که بخشودگی قسمتی از هزینه‌های مالی شرکت بابت خسارت تاخیر به مبلغ ۷/ ۹۱ میلیارد تومان صورت گرفته است. همچنین شرکت افزوده است: «در حال مذاکره با سایر بانک‌ها جهت دریافت بخشودگی است که پس از قطعی شدن و اعمال در حساب‌های شرکت به اطلاع سهامداران خواهد رسید.»

در گروه سرمایه‌گذاری، شرکت نور کوثر ایرانیان اعلام کرد پیرو شایعه منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر سیاست تقسیم سود شرکت، به استحضار می‌رساند هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری نور کوثر ایرانیان تقسیم ۵۰ درصد سود خالص سال مالی منتهی به پایان آذرماه ۹۷ را به مجمع سالانه پیشنهاد خواهد کرد. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس حجم معاملات به ۴۶۲میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۹۰میلیارد تومان رسید.