در این شرایط نگاه‌ها به تحولات بورس در هفته پیش‌رو است، جایی که انتظار می‌رود برآیند سه حرکت تقویت بازار‌های جهانی به ویژه در بخش فلزات و مواد معدنی و همچنین راه‌اندازی شبکه انتقال اروپا بتواند بازار سهام را مناسب‌تر کند. در مهم‌ترین‌ خبرهای بازار سرمایه سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا با وجود مخالفت‌های آمریکا، به‌صورت رسمی مکانیزم پرداخت مبادلات مالی با ایران موسوم به INSTEX را راه‌اندازی کرده‌اند. وزیران خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس روز پنج‌شنبه اعلام کردند با وجود تحریم‌های آمریکا علیه ایران، مکانیزم تجارت را با ایران راه‌اندازی کرده‌اند و از این طریق به شرکت‌های داخلی خود کمک می‌کنند تا با تهران کار کنند.

این سامانه مالی جدید که هدف از آن «تسهیل تجارت مشروع کشورهای اروپایی با ایران» عنوان شده است، در ابتدا بر بخش‌های بسیار ضروری برای مردم ایران مثل دارو، دستگاه‌های پزشکی و کالاهای کشاورزی - غذایی تمرکز می‌کند و بعدا نیز می‌تواند به بخش‌های دیگر راه یابد. در همین حال با توجه به مشروط شدن کانال INSTEX به قبول FATF انتظار می‌رود تهران این لوایح را تصویب کند و همین مساله می‌تواند تاثیر مثبتی بر گروه بانکی و کل بورس جای بگذارد.

در تحولات مهم دیگر اعلام عدم افزایش نرخ بهره در آمریکا موجب کاهش ارزش دلار و همچنین بالا رفتن قیمت مواد خام در بازار جهانی شده است. در کنار جهش بهای سنگ‌آهن که به دلیل بروز حادثه در بزرگ‌ترین معدن سنگ‌آهن جهان موجب رشد پیوسته بهای سنگ‌آهن‌ شده است دیگر فلزات نیز رشد کردند. بهای سنگ‌آهن عیار ۵۸درصد در ماه ژانویه ۳/ ۳۴ درصد رشد کرده است. در بازار سنگ‌آهن‌ نگرانی از کمبود عرضه پس از تعطیلات سال نو چین موجب شد قیمت سنگ‌آهن در بازار نقدی این کشور بالا برود. آخرین متوسط شاخص قیمت موسسه پلاتس برای سنگ‌آهن‌ خلوص ۶۲درصد با ۲۵/ ۱ دلار رشد ۹۵/ ۷۹ دلار در هر تن خشک سی اف آر چین شده است. قرارداد سوآپ فوریه نیز ۹۰ سنت رشد داشته و ۵۰/ ۷۹ دلار در هر تن خشک سی‌اف‌آر ثبت شد. تحلیلگران معتقدند شکستن سد آب معدن شرکت واله در برزیل ممکن است توازن عرضه و تقاضای سنگ‌آهن‌ را در کوتاه‌مدت و همچنین بلند‌مدت بر هم بزند. البته برخی معتقدند موجودی ذخیره سنگ‌آهن‌ برزیل کافی است و تاثیر چندانی بر بازار نخواهد گذاشت.

در همین حال بهای مس به ۶هزار و ۱۳۷دلار در هر تن، بهای روی به ۲هزار و ۷۰۰تن و بهای سرب به ۲هزار و ۱۰۹دلار در هر تن بالغ شده است. انتظار می‌رود این مساله نیز به کمک بازار بیاید. در همین حال قیمت‌های پیشنهادی جدید بیلت تولید ماه مارس سی‌آی‌اس ۴۳۰ تا ۴۳۵ دلار هر تن فوب دریای سیاه شده در حالی که هفته قبل ۴۱۵ تا ۴۲۰ دلار هر تن فوب بود. ظاهرا رشد قیمت قراضه و سنگ‌آهن‌ به بهبود بازار بیلت کمک کرده است.

از آنجا که قراضه در ترکیه از مرز ۳۰۰ دلار هر تن سی اف آر گذشته انتظار می‌رود خرید بیلت سی‌آی‌اس افزایش یابد و قیمت معاملات در ۴۲۰ دلار هر تن فوب به راحتی نهایی شود. آخرین معاملات بیلت روسیه در مصر در ۴۱۰ تا ۴۱۵ دلار هر تن فوب شنیده شده است.

در گروه سیمانی، معاون وزیر صنعت گفت: با توجه به سازوکار شفاف بورس کالا به‌زودی سیمان در رینگ صادراتی این بورس عرضه خواهد شد. سرقینی با اشاره به اینکه در مقطعی به دنبال این بودیم که سیمان را نیز به بورس بیاوریم، گفت: حال با توجه به شرایط حداقل قصد داریم سیمان صادراتی را در بورس عرضه کنیم. هنر بورس کالا این است که اولا شفاف‌سازی می‌کند و دوم هم اینکه اگر سودی در این چرخه به وجود می‌آید، متوجه تولیدکننده اصلی است.

وی با بیان اینکه در بحران اخیر بازار فولاد، بورس کالا همکاری خوبی کرد، گفت: امروز بازار فولاد بدون تنش به کار خود ادامه می‌دهد و بهره‌مند اصلی این بازار هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده هستند. در گروه ارتباطات، همراه اول در راستای ورود به حوزه‌های محتوا و خدمات دیجیتال قصد تمرکز بر حوزه‌هایی نظیر مالی و بیمه، سرگرمی به‌ویژه بازی، آموزش و سلامت دارد.

ابوذر مهرمنش مدیرکل خدمات ارزش افزوده اپراتور اول با اشاره به راهبرد شرکت در راستای تحقق چشم‌انداز جدید و توانمندسازی اکوسیستم دیجیتال گفت: بخش ارزش افزوده «همراه» در راستای ماموریت تحقق رویای دیجیتال قصد ورود جدید در حوزه‌هایی از محتوا و خدمات دیجیتال را دارد که در گذشته کمتر مورد توجه بوده است. در گروه دارویی، دو شرکت برای افزایش سرمایه اقدام کرده‌اند. براین اساس داروسازی شهید قاضی به منظور توسعه و راه‌اندازی خطوط جدید، خرید ماشین‌آلات و تجهیزات و توسعه و نوسازی ماشین‌آلات فرسوده اعمال خواهد شد تا در صورت موافقت سازمان بورس از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی۲۷ میلیارد تومان به سرمایه فعلی افزوده شود. همچنین «دتهران» درصدد است سرمایه فعلی را از ۴ به ۶ میلیارد تومان برساند. تامین مالی این شرکت دارویی از محل سود انباشته و با هدف جلوگیری از خروج نقدینگی به واسطه تقسیم سود بین سهامداران که موجب کاهش میزان خرید مواد اولیه و در نتیجه کاهش تولید و فروش و منافع سهامداران خواهد شد، اعمال می‌شود. در گروه حمل‌ونقل‌، کشتیرانی جمهوری اسلامی افزایش سرمایه ترکیبی از آورده و انباشته را در دستور کار خود قرار داده است.  در گزارش توجیهی هیات‌مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۱۶,۳۹۳ میلیون ریال به مبلغ ۲۶,۳۹۳ میلیون ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، سود انباشته به منظور مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های تابعه و انجام تعهدات سررسید شده ساخت کشتی‌های جدید و جلوگیری از خروج وجه نقد و تجهیز و نوسازی ناوگان که در تاریخ ۵ بهمن ۹۷ به تصویب هیات‌مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۴۸۲میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۴۵میلیارد تومان بالغ شد. با این کارنامه در کل هفته ارزش معاملات در بورس به ۲هزار و ۵۶۴میلیارد تومان بالغ شد که نسبت به هفته قبل ۱۱درصد کاهش نشان می‌دهد.