معاملات هفته گذشته فرابورس ایران در حالی پایان یافت که شاخص کل افت هفتگی بیش از ۴/ ۲ درصدی را تجربه کرد و بازدهی آن از ابتدای زمستان به کمتر از ۸ درصد کاهش پیدا کرد. با این حال چشم‌انداز مثبتی از معاملات سهام در فرابورس هفته جاری وجود داشت. رونمایی از سازوکار مالی بین ایران و اروپا در پنج‌شنبه هفته‌ای که گذشت مهم‌ترین‌ عاملی بود که به سبب آن امید به بهبود معاملات سهام شرکت‌های صادراتی و در نتیجه صعود شاخص کل افزایش پیدا کرد. از سویی نیز رشد قیمت کامودیتی در بازار جهانی و تصمیم فدرال رزرو مبنی بر توقف افزایش نرخ بهره که انتظار می‌رود روند قیمت بازارهای جهانی را دستخوش تغییرات مثبتی کند، از دیگر عواملی بود که انتظارات مثبتی را از هفته جاری شکل داد. در پی این تقویت انتظارات، شاخص کل سهام ابتدای معاملات روز شنبه را با صعود ۱۷ واحدی آغاز کرد و سطوح ۱۹۴۹ واحد را نیز تجربه کرد. با این وجود با افزایش تمایل سهامداران برای عرضه سهام، آیفکس نیز با عقب‌نشینی نسبی، در نهایت در سطح ۱۹۴۰ واحدی متوقف شد.

نماد معاملاتی شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان، روز گذشته بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل وارد کرد. نماد «ذوب» به تازگی اطلاعیه‌ای در سامانه کدال قرار داده است که در آن از واگذاری املاک مازاد به شرکت گاز ملی خبر داد. املاک مزبور که نسبتی معادل با ۲۵/ ۲ درصد از کل دارایی‌ها در سال مالی قبلی و همچنین ۵/ ۴ درصد از درآمد فروش را در مدت مشابه داراست، جهت تسویه بدهی به شرکت گاز ملی منطقه‌ای واگذار می‌شود. نماد عنوان شده که معاملات هفته گذشته را با فشار فروش به پایان رسانده بود، دیروز نیز کاهش چشمگیر قیمت را رقم زد و در پایان معاملات نزدیک به ۷ میلیارد تومان در انتظار فروش «ذوب» به صف کشیده شد. از این رو نماد معاملاتی شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان به تنهایی منجر به کاهش بیش از ۶ واحدی شاخص کل فرابورس ایران شد. نمادهای «میدکو» و «سمگا» نیز در مجموع با اثر منفی بیش از سه واحدی، عقبگرد هرچه بیشتر نماگر بازار را به دنبال داشتند. در مقابل افزایش تقاضا در سهام پتروشیمی «مارون» و «زاگرس» و همچنین سنگ‌آهن گهرزمین، در مجموع اثر مثبت بیش از ۱۲ واحدی را از جانب آنها به آیفکس وارد کرد که از ورود این نماگر به محدوده منفی در پایان معاملات دیروز، جلوگیری کردند.

  نگاهی به اوراق «تسه» و «اخزا»

طی هفته‌ای که سپری شد، داد‌و‌ستدهای اوراق تسهیلات مسکن با افزایش روز‌افزون حجم و ارزش معاملات همراه بود. به دنبال تصمیماتی که در حوزه افزایش توان تسهیلات‌دهی مسکن و همچنین سقف وام مسکن اتخاذ شده بود، میزان تقاضا در بازار مرتبط نیز افزایش یافت. سه تصمیم مهمی که بانک مسکن برای رسیدن به این اهداف در نظر داشت، افزایش سرمایه تا سقف پنج هزار میلیارد تومان، انتشار اوراق رهنی و عرضه‌ آنها در بازار سرمایه و همچنین در اختیار گرفتن یک میلیارد دلار از منابع ریالی صندوق توسعه ملی بود. رحیم انارکی، مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه به دلیل مشکل در بحث یارانه مسکن مهر، افزایش سرمایه بانک مسکن هنوز ثبت نشده است، خواستار تسریع در زمینه ثبت این افزایش سرمایه شد. او همچنین ادامه داد که در حال حاضر نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی ۲/ ۱۹۵درصد است و مطالبات از دولت را بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که بخش قابل توجهی از این رقم مربوط به تسهیلات مسکن مهر است. انارکی از در دستور کار بودن انتشار بیش از سه هزار میلیارد تومان اوراق رهنی نیز خبر داد و گفت هنوز بانک مرکزی در این رابطه همراهی نکرده است. در ادامه او یادآور شد که بیش از ۳۰ درصد از پرتفوی بانک مسکن با رقمی بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان قابلیت انتشار اوراق رهنی و جذب منابع بیشتر را دارد.  در معاملات روز گذشته نیز بالغ بر ۱۱۵ هزار برگه تسهیلات مسکن به ارزش بیش از ۵/ ۶ میلیارد تومان دست به دست شد. روز گذشته، دامنه قیمت این اوراق از پنج هزار و ۹۰۰ تومان تا نزدیکی پنج هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شد که نسبت به محدوده قیمتی چهارشنبه هفته گذشته، ارتقا یافته بود.

در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز دیروز، نزدیک به ۲ میلیون ورقه به ارزش بیش از ۱۶۱ میلیارد تومان دست به دست شد. در این میان اسناد خزانه اسلامی با حجم معاملات بیش از ۹۷۰ هزار ورقه‌ای، ارزش معاملات نزدیک به ۷۸ میلیارد تومانی را رقم زد. در طول هفته گذشته به دنبال افزایش تقاضای اوراق خزانه اسلامی، متوسط نرخ بهره موثر روندی نزولی را در پیش گرفت و در سطح ۴۵/ ۲۱ درصدی تثبیت شد. در حال حاضر به نظر می‌رسد تداوم تردیدها در بازار سهام که عمدتا به ریسک‌های سیستماتیک پیرامون این بازار بازمی‌گردد سبب حرکت نسبی نقدینگی به بازار بدهی شده است. جایی که شاهد رشد محسوس حجم و ارزش معاملات هستیم. با این حال نرخ بازدهی با ثبات نسبی، در همان سطوح قبلی قرار گرفته است. به این ترتیب با شروع معاملات هفته جاری میانگین نرخ سود موثر با رشد تنها ۰۴/ ۰ واحد درصدی، سطح ۴۹/ ۲۱ درصدی را به خود اختصاص داد.

  همگام با بازیگران

روز گذشته، معاملات سهام در حالی پایان یافت که مالکیت غالب نمادها به نفع سهامداران حقیقی تغییر یافت. طی این تغییر مالکیت صورت گرفته، بیش از ۲۷ میلیون سهم به ارزش افزون بر چهار میلیارد تومان از جانب سهامداران حقوقی به سوی معامله‌گران حقیقی جابه‌جا‌ شد. نمادی که به‌عنوان هدف اصلی خریداران حقیقی شناخته شد، نماد بیمه اتکایی ایرانیان بود. بیش از ۴۱ میلیون سهم «اتکای» به ارزش نزدیک به هشت میلیارد تومان از پرتفوی سهامداران عمده به سبد سهامداران خرد جابه‌جا‌ شد. به این ترتیب عامل اصلی صدرنشینی صنعت بیمه در میان صنایع تحت حمایت سهامداران حقیقی شد. پتروشیمی زاگرس نیز به‌عنوان انتخاب دوم سهامداران حقیقی معرفی شد که تغییر مالکیت صورت گرفته در «زاگرس» بیش از یک میلیارد تومان محاسبه شد. تک‌سهم گروه محصولات کاغذی، «چکاپا» نیز با خروج بیش از یک میلیارد تومان سهم از سبد حقوقی‌ها و انتقال آن به پرتفوی سهامداران خرد، سومین ترجیح معامله‌گران حقیقی بازار نام گرفت. رصد صنایع نیز، حاکی از خالص خرید مثبت در صنعت محصولات پتروشیمی و نیز پالایشی بود.

Untitled-1