معاملات بازار سهام هفته جاری همگام با انتظارات اکثریت فعالان و تحلیلگران آغاز شد. انتظاری که بنا به نامعلوم بودن مذاکرات تجاری چین و آمریکا و خطر افت مجدد قیمت‌های جهانی، نیمه تعطیل بودن هفته جاری و نااطمینانی از عوامل سیاسی اثرگذار شکل گرفت و به کم نوسان بودن شاخص کل طی هفته جاری اشاره داشت. روندی که در معاملات دیروز نیز انعکاس یافت و حرکت کم‌دامنه آیفکس را منجر شد. سهامی ذوب‌آهن اصفهان که هفته گذشته پس از جهش قیمت سنگ آهن عامل مهمی برای رشد شاخص کل ثبت شد، روز گذشته مسیر متفاوتی را پیمود و افت بیش از پنج واحدی نماگر بازار را منجر شد. در مقابل، پتروشیمی مارون و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با افزودن در مجموع بیش از شش واحد از کاهش بیشتر آیفکس جلوگیری کردند.

  صنایع بازار اول و دوم

روز گذشته در بازار اول و دوم بیش از ۳۱۴ میلیون سهم به ارزش نزدیک به ۸۲ میلیارد تومان دست به دست شد. این نقدینگی گرچه نسبت به متوسط ارزش معاملات هفته گذشته افت قابل توجهی را نشان می‌داد، با این حال نسبت به نقدینگی معاملات خرد یکشنبه جاری از افزایش ۱۴ درصدی برخوردار شد. صنعت فلزات اساسی، مقصد عمده نقدینگی بود که بیش از یک چهارم ارزش معاملات را رقم زد. در ادامه با فاصله بسیار زیاد، صنعت بیمه و صندوق بازنشستگی و همچنین زراعت نیز از دیگر صنایع پرمعامله دیروز بودند. در مقابل زیرمجموعه خودرو کمترین نقدینگی گردش یافته سه شنبه را به خود اختصاص داد. رصد ۲۷ صنعت فعال فرابورس از منظر رشد شاخص نیز حاکی از افزایش متوسط قیمت سهام در ۱۵ صنعت بود. صنایع استخراج زغال سنگ، قند و شکر و همچنین سیمان از جمله گروه‌هایی بودند که به ترتیب بیشترین رشد شاخص روزانه را به خود اختصاص دادند. در مقابل، میان ۱۲ صنعت قرمزپوش، گروه‌های تک سهمی سایر واسطه‌گرهای مالی و سپس تولید محصولات الکترونیکی و نوری به‌عنوان زیان‌ده‌ترین صنایع روز شناخته شدند.همچنین در معاملات امروز (چهارشنبه ۲۴ بهمن)، سهام جدیدی در بازار دوم فرابورس مورد عرضه اولیه قرار می‌گیرد. بر این اساس سهام شرکت کشت و دامداری فکا پس از پذیرش در بازار دوم در بیستم خرداد سال جاری، طی معاملات روز جاری به روش ثبت سفارش عرضه می‌شود. از میان تعداد کل سهام شرکت که ۳۰۰ میلیون است، ۶۰ میلیون سهم (معادل ۲۰ درصد) به عرضه گذاشته می‌شود. «زفکا» به‌عنوان دوازدهمین عرضه اولیه فرابورس در سال جاری، چهارمین نماد گروه زراعت است که در این مدت به بازار دوم سهام پیوسته است.

  همگام با بازیگران

در دومین روز کاری هفته جاری نیز فرابورس با تغییر مالکیت ارزش غالب سهام به نفع سهامداران حقوقی به کار خود پایان داد. نزدیک به ۱۸ میلیون سهم از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها حرکت کرد که ارزش آن بالغ بر ۷ میلیارد تومان محاسبه شد. کانون تمرکز خریداران عمده، سهام شرکت پتروشیمی زاگرس را در بر گرفت، به‌طوری که افزون بر ۲۰۰ هزار سهم «زاگرس» به ارزش حدود یک میلیارد از سبد سهامداران خرد خارج و به سوی سهامداران عمده منتقل شد. اولویت بعدی این دسته از سهامداران در معاملات سهامی ذوب‌آهن اصفهان و سپس پتروشیمی غدیر منعکس شد که در مجموع از خرید مثبت ۲ میلیارد تومانی معامله‌گران حقوقی بهره‌مند شدند. از این روز، متوسط خرید بازیگران عمده در سهام صنایع فلزات اساسی و نیز محصولات پتروشیمی بیشترین مقدار را در بین سایر صنایع دیگر داشت.در سوی مقابل، تک سهم «چکاپا» بیشترین خرید سهامداران حقیقی را در اختیار گرفت که بیش از یک میلیارد تومان برآورد شد. نمادهای معاملاتی «غشهداب» و «بهپاک» نیز در مراتب بعدی تقاضای سهامداران خرد قرار گرفتند. به این ترتیب، محصولات کاغذی و همچنین محصولات غذایی و آشامیدنی از بیشترین حمایت فعالان خرد بازار برخوردار شدند.

رصد سایر بازارها

روز گذشته در بازارهای چندگانه فرابورس ایران بیش از ۶۲۳ میلیون برگه بهادار به ارزش ۴۰۹ میلیارد تومان معامله شد که بخش عمده آن در بازار اوراق با درآمد ثابت به گردش درآمد. در این بازار افزون بر یک میلیون و ۴۰۰ هزار ورقه به ارزش حدود ۱۲۴ میلیارد تومان خرید و فروش شد که غالب آن در معاملات اوراق اسناد خزانه اسلامی رقم خورد. داد و ستدهای اوراق خزانه در شرایطی پایان یافت که بازار شاهد روند نزولی بسیار محدودی در شمار اندکی از اوراق بود. از این سو، متوسط نرخ بهره اوراق عنوان شده بدون تغییر نسبت به مقدار روز یکشنبه در سطح ۳/ ۲۱ درصدی باقی ماند. بیشترین نرخ سود موثر به اوراق با نماد معاملاتی «اخزا۷۱۴» تعلق داشت و کمترین نیز با مقدار ۲/ ۲۰ درصدی ازآن «اخزا۷۱۲»‌ بود.در بازار تسهیلات مسکن نیز بیش از ۸۲ هزار برگه به ارزش بیش از ۴ میلیارد تومان معامله شد که غلبه عرضه بر تقاضا در روند قیمتی اکثر اوراق تسهیلات مسکن مشهود بود. در میان اوراقی نیز که رشد بهای محدودی را به ثبت رسانده بودند، تسهیلات مسکن با سررسید تیر ۹۶ صدرنشین بود. در مقابل، اوراق تسهیلات مسکن به سررسید تیر ۹۷ با کاهش افزون بر ۳ درصدی، بیشترین افت قیمت را تجربه کرد. همچنین در این روز، دامنه قیمت‌ها در بازه حدود ۵۷ هزار تومان تا ۵۴ هزارتومان شکل گرفت که از کاهش دسته‌جمعی قیمت‌ها خبر می‌داد.