سیگنال‌های اثرگذار بر رشد سهام

رشد بیش از ۲ درصدی آیفکس طی معاملات روز گذشته در حالی رقم خورد که پیش‌تر نیز در گزارش‌های «دنیای اقتصاد» بر نگاه خوش‌بینانه فعالان بازار به روند صعودی سهام در آخرین ماه سال تاکید شده بود. از یکسو در بازارهای جهانی، آخرین مهلت درخصوص مباحث مربوط به جنگ تجاری میان دو غول اقتصادی آمریکا و چین، یکم مارس تعیین شده و در صورت عدم توافق طرفین، احتمال تمدید مجدد این زمان وجود دارد. این موضوع می‌تواند سیگنال مثبتی برای بازارهای کالایی بوده و به رشد قیمت‌ها بینجامد.از سوی دیگر یکی از موضوعات اثرگذار بر روند سهام طی ماه‌های اخیر، مباحث مربوط به FATF و تصویب قوانین مربوط به آن است. در این میان همانطور که انتظار می‌رفت پنج‌شنبه هفته گذشته، گروه ویژه اقدام مالی در بیانیه خود از تمدید مهلت ایران برای تصویب قوانین مربوطه خبر داد. به این ترتیب گروه ویژه اقدام مالی (FATF) از ایران خواست تا ۴ ماه دیگر اصلاحات برای «همسویی با استاندارد‌های جهانی» را انجام دهد. بانک مرکزی نیز در اطلاعیه‌ای از این تصمیم FATF استقبال کرد و البته خواهان تسریع در تصویب دو لایحه باقی‌مانده دیگر شد. این موضوع نیز می‌تواند از نگرانی‌های گذشته فعالان بازار سهام بکاهد؛ امری که طی معاملات روز گذشته نیز در رشد ارزش معاملات نمود پیدا کرد.  نوسان نرخ دلار از دیگر عوامل اثرگذار بر رشد قیمتی سهام قلمداد می‌شود. طی روزهای اخیر نرخ این ارز در بازار آزاد در محدوده ۱۳ هزار تومانی نوسان کرد. نوسان نرخ دلار از یکسو نشان‌دهنده برخی نگرانی‌هاست که باید دید این التهابات تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد. در صورت تداوم این روند افزایشی، از آنجا که بازار ارز علاوه بر نقش رقابتی، نماگر ریسک سرمایه‌گذاری است، احتمال اثر منفی این رخداد بر بازار سهام وجود دارد. اما در صورت فروکش التهاب مذکور و توقف نرخ دلار در سطوح بالا، می‌تواند آثار مثبت ویژه‌ای بر روند بورس تهران به جا بگذارد.  اما از دیگر موضوعاتی که می‌تواند به مدد بازار سهام بیاید، انتشار گزارش عملکرد شرکت‌های سهامی در بهمن‌ماه است. در آغاز بهمن‌ماه با وجود انتشار گزارش‌های مناسب فصلی شرکت‌ها و پس از آن عملکرد قابل دفاع دی‌ماه، اما بازار سهام واکنش بجایی از خود نشان نداد و عکس مسیر مورد انتظار نوسان کرد. در این برهه زمانی برخی از فعالان بازار معتقد بودند همچنان، آنگونه که باید آثار تحریم‌ها در عملکرد شرکت‌ها منعکس نشده است. حال در صورت تکرار عملکرد مناسب شرکت‌ها در بهمن‌ماه، انتظار می‌رود از میزان نگرانی‌ها کاسته شود. به ویژه اینکه اصلاح بازار طی ماه گذشته سبب شده تا قیمت سهام در سطوح جذابی قرار گیرد.

از بازار فلزات چه خبر؟

در آخرین روز معاملاتی هفته در بازارهای جهانی و به دنبال خوش‌بینی به مذاکرات تجاری آمریکا و چین قیمت فلزات در سطوح مثبت بسته شد. به این ترتیب با وجود نگرانی‌ در فضای کلان اقتصاد جهانی، خبرهای مثبت تجاری سبب ثبت سطوح جدید در بازار کامودیتی شده است. بر این اساس شامگاه روز جمعه، هر تن آلومینیوم در معاملات آتی لندن با رشد ۴/ ۰ درصدی در سطح ۷/ ۱۹۱۳ دلار قرار گرفته و روی با رشد۴/ ۱ درصدی به ۵/ ۲۷۱۲ دلار رسیده است. بهای هر تن مس نیز با افزایش ۶/ ۱ درصدی در سطح ۶۴۷۶ دلار قرار گرفت. در بازار نفت نیز هر بشکه نفت برنت در محدوده ۶۷ دلاری متوقف شد. نفت خام آمریکا نیز ۵۷ دلار در هر بشکه قیمت خورد. این شرایط سبب شد تا روز گذشته نمادهای کالایی فرابورس تهران نیز عمدتا در سقف‌های مجاز قیمت مورد معامله قرار گیرند و بیشترین نقش را بر رشد نماگر این بازار ایفا کنند.

همگام با بازیگران

فرابورس ایران روز شنبه در مجموع شاهد جابه‌جایی افزون بر ۲۶ میلیون سهم به ارزش حدود ۳/ ۲ میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی حقوقی به سبد سهام معامله‌گران حقیقی بازار بود. در این میان نماد معاملاتی شرکت ذوب‌آهن اصفهان بیشترین مشارکت بازیگران حقیقی را به خود دید. بررسی خالص تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی حدود ۳۳ میلیون و ۷۰۰ هزار سهم «ذوب» به ارزش حدود ۵ میلیارد تومان از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی دارد. پس از آن نیز «زاگرس» شاهد بیشترین خالص تغییر مالکیت به سمت معامله‌گران حقیقی به ارزش ۸/ ۲ میلیارد تومان بود. در آن سوی بازار نماد معاملاتی شرکت سنگ‌آهن گهرزمین شاهد بیشترین خالص خرید سهام به نام حقوقی‌ها بود. بر این اساس دیروز افزون بر ۳/ ۴ میلیون سهم «کگهر» به ارزش ۷/ ۳ میلیارد تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. پس از آن نیز نماد معاملاتی شرکت صنعتی بهپاک بیشترین خالص خرید از سوی معامله‌گران عمده بازار به میزان ۲/ ۱ میلیارد تومان را تجربه کرد.

فرابورس از دریچه آمار

در مجموع طی معاملات روز گذشته، فعالان بازار شاهد جابه‌جایی یک میلیارد و ۱۰۳ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۹۰۸ میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس بودند. از این میزان بازارهای اول و دوم در مجموع دادوستد ۵۲۷ میلیون سهم به ارزش افزون بر ۱۵۴ میلیارد تومان را به خود اختصاص دادند. در معاملات دیروز فرابورس ایران نماد معاملاتی شرکت‌های سنگ‌آهن گهرزمین، شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان، زرین معدن آسیا، صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود و پالایش نفت لاوان شاهد بیشترین افزایش قیمت بودند. در میان صنایع فرابورسی نیز گروه استخراج کانه‌های فلزی با تک نماد «کگهر» صدرنشین دیگر صنایع فرابورسی شد. گروه استخراج زغال‌سنگ با دو زیرمجموعه «کپرور» و «کشرق» دیگر گروهی بود که رشد حدود بیش از ۴ درصدی را در کارنامه معاملات روز شنبه فرابورس ثبت کرده و از این منظر در رتبه دوم صنایع این بازار قرار گرفتند. بیشترین میزان جابه‌جایی نقدینگی اما به نمادهای زیرمجموعه گروه فلزات اساسی اختصاص پیدا کرد و پتروشیمی‌ها نیز در جایگاه دوم بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.  در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز حدود ۳ میلیون ورقه به ارزش تقریبی ۲۵۰ میلیارد تومان در ۱۴۰۰ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین در این روز شاهد معامله حدود ۶/ ۱ میلیون ورقه اسناد خزانه اسلامی به ارزش ۱۳۱ میلیارد تومان بودیم. «اخزا»ها در این روز در محدوده قیمتی ۶۰ تا ۹۸ هزار تومان نوسان کردند.در مجموع روز گذشته، متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با رشد ۲/ ۰ واحد درصدی نسبت به چهارشنبه هفته گذشته در سطح ۵/ ۲۱ درصد قرار گرفت. همچنین روز گذشته فرابورس شاهد معامله حدود ۱۲۸ هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش افزون بر ۷ میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود. در این روز اکثر اوراق تسهیلات مسکن با افت قیمت به معاملات روزانه خود پایان دادند.