دیروز بحث در مورد تبعات لایحه بودجه نیز در بازار به چشم می‌خورد چراکه برخی از تصمیمات لایحه بودجه به افزایش هزینه شرکت‌های بورسی منجر خواهد شد. در همین رابطه دیروز رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد خواستار تجدیدنظر در مصوبه افزایش نرخ گاز برای فولاد‌سازان، اجرای آن بعد از تاریخ تصویب و تقسیط مبالغ افزوده شده در صورت‌حساب‌های سال آتی شد. بهرام سبحانی در نامه‌ای خطاب به اسحاق جهانگیری اعلام کرد: هیات‌وزیران در تصویب نامه ۱۱ آذر سال جاری قیمت گاز مصرفی صنایع فولاد را تقریبا دو برابر کرده و به ۲۶۰ تومان به ازای هر مترمکعب افزایش داده و تاریخ اجرای آن را از اول مهر سال جاری قرار داده است.این در حالی است که هم اکنون زنجیره فولاد با چالش‌های متعددی دست و پنجه نرم می‌کند که باعث افزایش شدید هزینه‌های تولید در این صنعت شده که از آن جمله می‌توان به کاهش ۲۲ درصدی صادرات در سال ۹۷ نسبت به هدف‌گذاری سالانه، افزایش شدید قیمت الکترود گرافیتی از سایر مواد مصرفی، افزایش ۲ تا ۳ برابری قیمت قطعات یدکی و تجهیزات و کاهش شدید تقاضا اشاره کرد.

اساس فرآیند تولید فولاد در ایران با توجه به فراوانی گاز طبیعی به‌عنوان مزیت نسبی بر پایه احیای مستقیم و کوره قوس الکتریکی بنا شده است. اکنون فولادسازان داخلی علاوه بر اعتراض به افزایش قیمت گاز طبیعی صرفا برای فولادسازان به عطف بماسبق کردن تاریخ اجرای مصوبه نیز معترض هستند.همچنین نمایندگان مجلس ضمن موافقت با افزایش ۹۷ درصدی قیمت سوخت پتروشیمی‌ها برای تخصیص ۱۵۰۰ میلیارد تومان به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در مورد سود سهام صندوق فولاد هم تصمیم‌گیری کردند.در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۹۸، الحاق یک بند به اصل تبصره یک و بند الحاقی ۳ تبصره ۲ این لایحه درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و پرداخت حقوق و درمان بازنشستگان صندوق فولاد تصویب شد. طبق بند الحاقی به اصل تبصره یک، وزارت نفت مکلف است قیمت سوخت تحویلی به پتروشیمی‌ها را از ۱۳۲ تومان به ازای هر مترمکعب به ۲۶۰ تومان افزایش دهد و منابع حاصله پس از واریز به درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل تا سقف ۱۵۰۰ میلیارد تومان، صرف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان موضوع بند (ج) تبصره ۱۲ شود. همچنین به موجب بند الحاقی ۳ تبصره ۲، سود سهام صندوق بازنشستگی فولاد در شرکت دخانیات تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان پس از واریز، صرف پرداخت حقوق و درمان بازنشستگان این صندوق می‌شود.

در گروه پتروشیمی، وزارت نفت موافقت اصولی ساخت اولین طرح پتروالفین صنعت پتروشیمی را در قدیمی‌ترین هاب پتروشیمی با اجرای زیرمجموعه تاپیکو به‌عنوان سهامدار اصلی صادر کرد. انجمن صنعت پتروشیمی اعلام کرد شمارش معکوس عملیات اجرایی و ساخت اولین طرح پتروالفین صنعت پتروشیمی در قالب طرح توسعه شرکت بورسی پتروشیمی فن‌آوران آغاز شد. بر این اساس، اجرای طرح GTO/ GTP پتروالفین «شفن» در دستور کار سهامداران این شرکت قرار گرفته و در راستای تحقق استراتژی تاپیکو، ساخت طرح توسعه با عنوان پترو‌الفین فن‌آوران در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر به زودی آغاز خواهد شد.

هدف از اجرای این طرح جدید پتروشیمی تکمیل زنجیره ارزش متان و متانول و تولید محصولاتی همچون اتیلن، پروپیلن، پلی‌اتیلن سنگین، پلی‌پروپیلن کوپلیمر و هموپلیمر است.در این راستا از ابتدای سال جاری تاکنون مجوز خوراک از دو شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و ملی گاز و موافقت اصولی طرح اولیه از وزارت نفت اخذ شده است. علاوه بر این، مجوز واگذاری زمین برای ساخت طرح جدید پتروشیمیایی صادر شده و قرار است خوراک این طرح به میزان ۱۶۳۱ میلیون مترمکعب در سال گاز طبیعی (متان) از خط لوله سراسری ششم تامین شود. بنابر این گزارش، شرکت پتروشیمی فن‌آوران در این طرح به‌عنوان سهامدار اصلی با ۶۰ درصد، پترو فرهنگ ۲۰ درصد و شرکت طراحی و مهندسی صنایع پتروشیمی ۲۰ درصد سهام را در اختیار دارند. همچنین در روز گذشته ۰۹۶/ ۱ درصد از‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سهام سایپا از‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سوی توسعه سرمایه رادین وابسته به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سرمایه‌گذاری رنا به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قیمت پایه هر سهم ۳۷۵ تومان در بازار معاملات بلوکی بورس تهران روانه میز فروش شد که در نهایت با همین قیمت به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کد شرکت‌های تابعه سرمایه‌گذاری سایپا منتقل شد.گفته می‌شود رنا خریدار این بلوک بود. در گروه بیمه‌ای دیروز بلوک سرمایه‌گذاری غدیر به تعداد ۷۱۰میلیون سهم به پرتفوی بیمه کوثر منتقل شد.

در گروه خودرویی نیز قطعه‌سازها افزایش نرخ دریافت کردند. دیروز محورسازان در گزارشی خاطر‌نشان کرد با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های تولیدی از جمله مواد اولیه و افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر بهای تمام شده، بر اساس توافق با شرکت زامیاد و تصویب هیات‌مدیره، نرخ‌های فروش محصولات به شرکت زامیاد، به میزان بیش از ۱۰ درصد برای مجموعه کامل اکسل نیسان افزایش یافته است.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۸۷۲میلیارد تومان (با احتساب معاملات عمده و اوراق مشارکت) و در فرابورس به ۵۰۴میلیارد تومان بالغ شد.