عبور بورس از قله زمستانی

 سیگنال بورس کالا به سهام

روز گذشته بورس کالا میزبان محصولات تولیدی برخی شرکت‌های بورسی بود. در این میان بزرگان گروه فلزات اساسی در ادامه روند روزهای اخیر خود، خوش درخشیدند تا رکوردی جدید در کارنامه این بازار ثبت شود. به این ترتیب در روزهای پایانی سال ۹۷، افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی و همچنین رشد نرخ دلار سبب افزایش تقاضا در بورس کالا شده است.  بر این اساس در معاملات دوشنبه بورس کالا، شرکت فولاد مبارکه به عرضه انواع ورق تولیدی خود پرداخت. فولاد مبارکه در معاملات دیروز بورس کالا بیش از ۹۱ هزار تن ورق گرم B را با قیمت پایه حدود ۴ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان عرضه کرد. تقاضای قابل توجه برای این محصول «فولاد» سبب شد تا قیمت پایانی میانگین موزون آن نسبت به قیمت پایه رشد بیش از ۸ درصدی را تجربه کند. ۳۰ هزار و ۵۸۰ تن ورق گرم C عرضه شده فولاد مبارکه در بورس کالا نیز با توجه به استقبال متقاضیان، با رشد ۸/ ۱۳ درصدی نسبت به قیمت پایه همراه شد. این شرکت همچنین ۲۰هزار تن ورق سرد B با قیمت پایه ۵ میلیون و ۴۱ هزار تومان برای تحویل خرداد ۹۸ در بورس کالا عرضه کرد که با رشد محدود ۵/ ۰ درصد به فروش رسید. قیمت پایانی میانگین موزون ۴۳۰۰ تن ورق گالوانیزه G عرضه شده فولاد مبارکه نیز روز گذشته با افزایش حدود ۴۹ درصدی نسبت به قیمت پایه همراه شد.  ملی مس ایران نیز در معاملات روز گذشته عرضه محصولات مختلفی را در دستور کار داشت که با ثبت رکوردی جدید همراه شد. به این ترتیب عرضه ۳ هزار تنی کاتد ملی مس ایران با تقاضای قابل توجه در سطح قیمتی بیش از ۶۴ میلیون تومان به ازای هر تن مورد معامله قرار گرفت، این در حالی است که قیمت پایه عرضه کاتد به ازای هر تن حدود ۵۳ میلیون و ۶۷۴ هزار تومان بود که با جهش نزدیک به ۲۰ درصدی مورد معامله قرار گرفت. به گفته کارشناسان، ادامه رشد قیمتی کاتد در بازار جهانی و علاوه بر این تلاطم دوباره بازار ارز و تحریک انتظارات تورمی از دلایل اصلی رشد قیمتی محصولات فلزی و کاتد ملی مس است.

 باد موافق از بازار جهانی

روز گذشته در بازارهای کالایی شاهد بازگشایی بازارهای جهانی با رشد قیمت بودیم. بر این اساس تمدید مهلت ضرب‌الاجل آمریکا برای افزایش تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی ضمن افزایش خوش‌بینی‌ها به آینده اقتصاد جهانی، چشم‌انداز تقاضا برای کالاهای پایه را گسترش داد و باعث رشد قیمت این محصولات شد.  پس از ابراز رضایت مقامات آمریکایی از روند مناسب مذاکرات تجاری و افزایش احتمال یافتن راهکاری جهت برون‌رفت از جنگ تعرفه‌ای، دونالد ترامپ اعلام کرد که حاضر است مهلت پایان مذاکرات و اعمال تعرفه‌های سنگین‌تر بر کالاهای چینی را به عقب بیندازد. در کنار این موضوع، افت شاخص دلار در برابر سبدی متشکل از ارزهای رقیب، سبب افزایش قدرت خرید سرمایه‌گذاران غیردلاری و در نتیجه شدت گرفتن تقاضا و رشد بهای کامودیتی‌ها از جمله فلزات رنگین شد. به این ترتیب در ساعت تنظیم گزارش (دوشنبه ساعت ۱۵) هر تن مس با رشد ۷/ ۰ درصدی، ۶۵۲۱ دلار قیمت خورد. آلومینیوم نیز با رشد ۳۸/ ۰ درصدی همراه شد و ۱۹۱۹ دلار بر هر تن دادوستد شد. در این میان سرب با ثبت بیشترین میزان رشد قیمت، افزایش بیش از یک درصدی را تجربه کرد و بهای آن به سطح ۲۰۸۵ دلار بر هر تن رسید. هر تن روی نیز در وضعیتی مشابه با ثبت رشد ۸/ ۰ درصدی، ۲۷۳۴ مبادله خورد. فلزات ارزشمند همچون طلا، نقره، پلاتین و پالادیوم نیز به رشد خود ادامه دادند.

در شروع معاملات بازار نفت اما شاهد افت قیمت‌ها بودیم. با افزایش سطح صادرات نفت آمریکا و رقابت این کشور با تولیدکنندگان خاورمیانه بر سر بازار کلیدی آسیا بهای نفت در بازگشایی بازارهای جهانی نزولی شد. سیگنال مثبت مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا هم نتوانست مانع از افت بهای طلای سیاه شود. به گفته‌ فعالان بازار نفت فشار افزایش سطح تولید و صادرات نفت آمریکا، سایر تولیدکنندگان طلای سیاه از جمله کشورهای خاورمیانه را مجبور به در نظر گرفتن تخفیف در سبد نفتی تولیدی خود کرده است. بنا به گزارش هفته قبل اداره انرژی آمریکا (EIA) تولید نفت این کشور برای اولین بار به سطح ۱۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. این میزان حدود ۲ میلیون بشکه بیشتر از ظرفیت تولید نفت این کشور در اوایل سال ۲۰۱۸ است. همچنین انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۱۹ ظرفیت تولید نفت این کشور مرز ۱۳ میلیون بشکه در روز را نیز رد کند و میانگین ۵۴/ ۱۲ میلیون بشکه را در سال جاری میلادی برای این کشور به ثبت رساند. به گزارش «دنیای بورس» به سبب افزایش عرضه در بازار جهانی، نفت موربان ابوظبی برای چهارمین ماه متوالی با تخفیف نسبت به قیمت رسمی خود به فروش رفت. محموله‌های نفتی برای تحویل در چهار ماه ابتدایی سال ۲۰۱۹ نیز دارای تخفیف ۵ تا ۴۰ سنتی به ازای هر بشکه نفت هستند. حتی شرکت ملی نفت ابوظبی (ADNOC) مجبور به اعمال تخفیف‌های قابل توجه در چهار ماه اخیر بوده است. به این ترتیب در ساعات معاملاتی بورس تهران بهای هر بشکه نفت برنت با افت ۴/ ۰ درصدی در سطح ۶۷ دلار قرار گرفت و هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا (WTI) با کاهش ۳/ ۰ درصدی در مرز ۵۷ دلاری ایستاد.

 اثر دلار بر سهام

رشد نرخ دلار در بازار آزاد از دیگر عوامل اثرگذار بر روند فعلی سهام است. هر چند با توجه به قیمت‌گذاری ارز صادراتی اغلب شرکت‌های بورسی بر مبنای دلار نیمایی، عملا اثر مستقیمی از جانب رشد نرخ دلار آزاد مورد توجه شرکت‌ها نیست اما با این حال شاهد اهمیت ویژه این موضوع برای معامله‌گران بورسی هستیم. واقعیت این است که شکاف مثبت میان ارزهای آزاد و نیمایی اثر قابل توجهی بر معاملات بورس کالا به جا می‌گذارند. به‌طوری که به دنبال رشد نرخ دلار آزاد، با شکل‌گیری انتظارات تورمی، شاهد افزایش تقاضا برای محصولات عرضه شده در بورس کالا و در نتیجه افزایش قیمت آنها هستیم. ارسال این سیگنال مثبت به بورس سهام نیز طبیعتا رشد قیمت سهام را به دنبال دارد. شاهد این مدعا رشد میزان تقاضا در سهام گروه‌های کالایی بورس تهران است. روز گذشته نیز بیش از یک‌چهارم نقدینگی در گروه فلزات اساسی جابه‌جا شد.

 تحریک تقاضا در ترافیک کدال

این روزها سامانه کدال میزبان انتشار حجم انبوهی از گزارش‌های ماهانه شرکت‌های بورسی است. بر این اساس تقویت جریان اطلاعات از مجرای گزارش‌های ماهانه از دیگر کانون‌های اطمینان‌بخش جهت تحریک تقاضا در بازار سهام است. انتشار این اطلاعات به ویژه درخصوص سهام دلاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ماه گذشته با وجود انتشار گزارش‌های مناسب فصلی و همچنین ماهانه از سوی شرکت‌های صادراتی اما نگرانی از عدم انعکاس کامل اثر تحریم‌ها بر عملکرد شرکت‌ها، مانع از واکنش صحیح از سوی فعالان بازار به این عوامل بنیادی شد. در حال حاضر اما تکرار بهبود وضعیت در عملکرد بهمن‌ماه شرکت‌ها و دریافت علائمی قابل اطمینان در مورد میزان و نرخ فروش صادرکنندگان بورسی آن هم در شرایطی که روند قیمت‌ها در بازار جهانی از شرایط مناسبی برخوردار است، می‌تواند از میزان نگرانی‌ها بکاهد و سبب تداوم تقاضا در سهام مذکور شود.

 ششمین روز غلبه حقیقی‌ها در سمت خرید

روز گذشته برای ششمین روز متوالی خالص تغییر مالکیت سهام به سمت معامله‌گران حقیقی بازار رقم خورد. به این ترتیب دیروز حدود ۱۱۰ میلیون سهم به ارزش یک میلیارد تومان از سبد سهام معامله‌گران حقوقی بازار به پرتفوی حقیقی‌ها افزوده شد. انتشار اخبار غیررسمی در مورد افزایش نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها سبب شد تا بار دیگر برخی از نمادهای زیرمجموعه بانکی از جمله بانک ملت مورد توجه فعالان بازار قرار گیرند. به این ترتیب بیشترین خالص خرید توسط سهامداران خرد در نمادهای زیرمجموعه گروه‌ بانک‌ها و موسسات اعتباری ثبت شد. دیروز بانکی‌ها شاهد جابه‌جایی حدود ۵/ ۷ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. پس از آن نیز خودرویی‌ها با بیشترین خالص خرید معامله‌گران خرد به میزان ۸/ ۵ میلیارد تومان همراه شدند.