همان‌طور که اشاره شد سه‌شنبه هفته جاری، معاملات بازار سهام فرابورس تحت تاثیر دو عامل منفی آغاز شد. در حالی که بهای نفت به واسطه سناریوهای خوش‌بینانه مذاکرات تجاری سوار بر مسیری صعودی به سطوح بالایی از قیمت دست یافته بود؛ روز دوشنبه در پی توییت ترامپ تغییر جهت داد. به این ترتیب نفت از سقف روزانه خود حدود یک و نیم درصد عقب‌نشینی کرد و کاهش چشمگیری را به نمایش گذاشت. در ادامه روز گذشته، ظریف در پیغامی اینستاگرامی از کناره‌گیری خود خبر داد. با انعکاس اخبار استعفای رئیس تیم دیپلماسی از سمت خود، شرایط بازار داخلی نیز تحت تاثیر قرار گرفت. معامله‌گران در بازار سهام در شرایط نااطمینانی جدیدی قرار گرفتند و بار دیگر سایه دلهره و هراس بر بازار گسترده شد. از این رو از میان صد نماد معاملاتی، تنها قیمت ۳۰ نماد با لیدری پتروشیمی مارون در محدوده مثبت رقم خورد. سهام «مارون» دیروز با اقبال سهامداران حقیقی بازار صف خرید بیش از یک میلیارد تومانی را به انتظار گذاشت. نماد مزبور که تنها سهام کالایی راه‌یافته به مدار مثبت قیمت‌ها بود، بیش از ۲۰ واحد به ارتفاع شاخص کل فرابورس افزود. در مقابل پتروشیمی زاگرس حدود هفت واحد از آیفکس کاست. همچنین در مجموع تاثیر منفی معاملات نماد معاملاتی شرکت‌های سنگ‌آهن گهرزمین و سهامی ذوب‌آهن اصفهان فشاری معادل هشت واحد بر آیفکس تحمیل کرد.

   بار دیگر، بازار بدهی

در پی فضای مبهم معاملات روز گذشته، بار دیگر غالب نقدینگی به سوی بازار بدهی جذب شد. در این روز بدون احتساب معاملات بلوکی بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار برگه اسناد خزانه اسلامی به ارزش تقریبا ۱۳۰ میلیارد تومان دست به دست شد. اسناد خزانه اسلامی با سررسید ۲۸ اسفند سال جاری و نماد «سخاب۷» حدود ۲۸ میلیارد تومان از این نقدینگی را رقم زد. نماد مزبور در میان سایر بازارهای فرابورس نیز عنوان نماد با بیشترین ارزش معاملاتی را به خود اختصاص داد. در حالی‌که تنها اوراق خزانه اسلامی به نمادهای «اخزا۶۱۰» و «اخزا۷۱۴» با افت محدودی به معاملات خود خاتمه دادند سایر اوراق با رشد قیمتی مواجه شدند. با توجه به اینکه افزایش قیمت‌ها در دامنه بسیار محدودی رقم خورده بود، نرخ سود موثر آنها در دامنه ۵/ ۱۹ درصد تا ۹/ ۲۲ درصدی ثبت شد. به این ترتیب متوسط بازدهی حاصل از اوراق مزبور تنها با کاهش ۱/ ۰ واحد درصدی به سطح ۵/ ۲۱ درصدی عقب‌نشینی کرد.

  رصد روند بازار سهام

دیروز حدود ۳۶۳ میلیون سهم به ارزش نزدیک به ۹۶ میلیارد تومان در بازارهای اول و دوم دست به دست شد که از کاهش ۱۶ درصدی نقدینگی معاملات خرد خبر می‌داد. این جریان پایین نقدینگی که بخش عمده آن به ارزش ۳۱ میلیارد تومان در صنعت فلزات اساسی به گردش درآمده بود، در مراتب دیگر به سهام گروه زراعت و محصولات پتروشیمی اختصاص پیدا کرد. در حالی‌که رصد صنایع نشانگر افت متوسط قیمت‌های اکثر گروه‌های فرابورس یا افزایش شاخص تعدادی در دامنه کم‌عمق بود، صنایع قند و شکر و نیز خرده‌فروشی از رشد روزانه قابل توجهی برخوردار شدند. از سویی، افزایش تقاضا در سهام پتروشیمی مارون که قیمت آن را به سقف روزانه رساند، موجب تثبیت متوسط قیمت محصولات پتروشیمی در محدوده سبز شد. در مقابل، زیرمجموعه تک‌سهمی محصولات کاغذی به‌عنوان زیان‌ده‌ترین گروه انتخاب شد و چنان که انتظار می‌رفت پس از آن، محصولات پتروشیمی نیز در اعماق جدول صنایع از دریچه رشد روزانه قرار گرفت.

  همگام با بازیگران

داد و ستدهای دیروز در حالی صورت گرفت که سهام بیمه دی در نقطه تمرکز سهامداران خرد قرار گرفت. بیش از ۲۵ میلیون سهم «ودی» به ارزش سه میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهامداران حقیقی منتقل شد. در مرتبه بعدی، سهام پتروشیمی مارون با برآورد کمتر از یک میلیارد تومانی ارزش تغییر مالکیت، به‌عنوان انتخاب دوم این دسته از سهامداران معرفی شد. در ادامه این رتبه‌بندی، خالص خرید سهامداران خرد در سطح محدودی رقم خورد و تنها شامل شماری از نمادهای بازار شد. از این رو، صنایعی نیز که از خرید مثبت معامله‌گران حقیقی برخوردار شدند بسیار کمتر از صنایع تحت حمایت سهامداران حقوقی بودند. بیمه و صندوق بازنشستگی با خرید نزدیک به هفت میلیارد تومانی سهامداران خرد و فروش نزدیک به چهار میلیارد تومانی آنها در مجموع، از بیشترین خالص خرید بازیگران حقیقی در سطح حدودی سه میلیارد تومان، بهره‌مند شد.

در سوی مقابل، کانون تمرکز سهامداران حقوقی در سهامی ذوب‌آهن اصفهان جمع شد. از این رو بیش از ۹ میلیون سهم «ذوب» به ارزش تقریبا یک میلیارد تومان از جانب سهامداران حقیقی به سوی حقوقی‌ها انتقال یافت. در ادامه سهام «کپرور» و «زاگرس» نیز با تغییر مالکیت در مجموع بیش از ۲ میلیارد تومان در میان اولویت‌های معامله‌گران عمده قرار گرفتند. بیشترین خرید این دسته از بازیگران به‌طور متوسط در سهام گروه فلزات رقم خورد که در نزدیکی مرز سه میلیارد تومان محاسبه شد. استخراج زغال سنگ و همچنین محصولات پتروشیمی نیز از جمله صنایعی بودند که خرید بالایی از سهامداران عمده را به خود اختصاص دادند که در مجموع حدود ۲ میلیارد تومان محاسبه شد. به این ترتیب، برای سومین روز متوالی در هفته جاری، بازار سهام فرابورس با جابه‌جا‌یی بیش از ۹ میلیون سهم و ارزش نزدیک به هفت میلیارد تومان با پشتیبانی فعالان حقوقی بازار مواجه شد.

  چه خبر از «تسه»؟

روز گذشته حدود ۹ میلیون برگه اوراق تسهیلات مسکن به ارزش نزدیک به پنج میلیارد تومان معامله شد. به‌رغم آنکه تعداد اوراق رشد یافته از منظر قیمتی از تعداد اوراقی که دچار افت شده بودند بیشتر بود، رصد قیمت‌ها حاکی از شدت بیشتر روند منفی قیمت بود. به این معنا که افزایش قیمت‌ها در سطوح بسیار محدودی رقم خورده بود، در حالی‌که شماری از اوراق تسهیلات مسکن با کاهش چشمگیری در قیمت روبه‌رو‌ شدند. امتیاز تسهیلات مسکن با سررسید خرداد ۹۶ با افت ۵/ ۲ درصدی قیمت زیان‌ده‌ترین اوراق بازار تسهیلات مسکن بود. در مقابل بیشترین رشد قیمت در سطح ۹/ ۰ درصد به امتیاز تسهیلات مسکن با سررسید فروردین ۹۶ اختصاص یافت. از سویی دامنه قیمت‌ها در بازه ۵۳ هزار و ۴۰۰ تومان تا ۵۴ هزار و ۸۰۰ تومان رقم خورد که حکایت از کوچک‌تر شدن این دامنه دارد.

10