مسیر پول‌رسانی به تولید در شرایط تحریم

نشست خبری فاینکس ۲۰۱۹ با توضیحات سعید فلاح‌پور، عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار همراه بود. وی دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه را مهم‌ترین‌ رویداد مالی کشور برشمرد و گفت: از آنجا که بازار سرمایه به لحاظ حجم و اندازه رشدهای قابل توجهی را تجربه کرده، سال جدید برای این رویداد بین‌المللی ویژه‌تر است.وی در ادامه افزود: در حال حاضر ارزش بورس‌های اوراق بهادار به ۹۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با سال گذشته، رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده است به‌طوری که در انتهای سال ۹۶ چهار بورس فعال در کشور یعنی بورس تهران، فرابورس، بورس انرژی و بورس کالای ایران در مجموع معاملاتی بالغ بر ۲۴۵ هزار میلیارد تومان داشتند که این رقم تا پایان بهمن‌ماه سال جاری به ۳۸۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.فلاح‌پور در ادامه به توسعه نهادهای مالی در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر ورود ابزارهای جدید مالی، رشد اندازه صندوق‌های سرمایه‌گذاری و انتشار اوراق نشان‌دهنده توسعه قابل توجه بازار سرمایه است.

  چرخش اقبال به سمت بورس

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه با اشاره به اینکه امسال دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه با رونق بیشتری همراه خواهد بود، به بررسی دلایل این اقبال پرداخت و گفت: در سال جاری شاهد اقبال زیادی از طرف فعالان اقتصادی چه از بخش دولتی و خصوصی به طرف بازار سرمایه بودیم. به‌طوری‌که حجم تقاضا برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه به شدت افزایش پیدا کرده است. بر این اساس باید گفت در شرایط کنونی سیاسی و اقتصادی کشور، مهم‌ترین راه برای تامین مالی و توسعه اقتصاد کشور، بازار سرمایه خواهد بود.فلاح‌پور افزود: در سال‌های گذشته همه می‌گفتند که نقش بازار سرمایه باید در تامین مالی بیشتر شود، اما امسال این تامین مالی از طریق بازار سرمایه، یک باید شده و به عمل تبدیل شده است. به این ترتیب مهم‌ترین‌ راه تامین مالی برای توسعه کشور بازار سرمایه شده است.

وی با بیان اینکه بانک‌ها و بیمه‌ها با ما در تعامل هستند که بتوانند تامین مالی خود را انجام دهند، گفت: در حال حاضر برای بیمه‌ها اوراق تامین مالی بیمه را طراحی کردیم که دستورالعمل این اوراق مالی در بورس تهران تصویب شده و باید در شورای عالی بورس هم تصویب شود. این اوراق مالی بیمه در دستور کار شورای عالی بورس است که در صورت تصویب شدن به سرعت اجرایی می‌شود، زیرا بیمه مرکزی به دنبال انتشار این اوراق است.فلاح‌پور گفت: باید دست به دست هم بدهیم تا به توسعه بازار سرمایه کمک کنیم و برای توسعه اقتصادی از طریق بازار سرمایه به فرهنگ‌سازی نیاز داریم؛ شناسایی ابزار‌ها در بازار سرمایه و آشنایی با قوانین بازار سرمایه اقدامات بسیار مهمی است که باید انجام شود زیرا در حال حاضر بسیاری از افراد فقط ابزار وام گرفتن از بانک‌ها را می‌شناسند.وی در ادامه تاکید کرد: فرهنگ‌سازی و بازاریابی در گسترش بازار بسیار اثرگذار هستند و این نکته که در حال حاضر بازار‌های رقیب شرایط مساعدی ندارند و اقبال به سمت بازار سرمایه بیشتر شده شاید درست باشد. در این‌‌صورت باید از این فرصت ایجاد شده به‌صورت هوشمندانه استفاده کنیم.

  نگاهی به جزئیات دوازدهمین نمایشگاه

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار سپس به ارائه آمار درخصوص تقاضاها برای حضور در فاینکس ۲۰۱۹ و ابعاد مختلف آن پرداخت و گفت: برای برگزاری نمایشگاه بورس، بانک و بیمه بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ متر مربع فضا تعبیه شده است. همچنین تا امروز ۱۱۵ شرکت از حوزه‌های مختلف اقتصادی، تقاضاهای خود را برای حضور در این رویداد بزرگ مالی به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کرده‌اند که این رقم با احتساب استارت‌آپ‌ها و روزنامه‌ها و رسانه‌های خبری به بیش از ۲۲۰ تقاضا می‌رسد.وی در ادامه افزود: همچنین در حال حاضر ۱۶ شرکت بیمه‌ای و ۸ بانک تقاضای خود را برای حضور در این نمایشگاه ارسال کرده‌اند.معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین درخصوص میزان تاثیر تحریم‌ها بر برگزاری فاینکس ۲۰۱۹ گفت: تحریم‌ها به هر صورت باعث عدم حضور شرکت‌های خارجی و بین‌المللی در این رویداد مهم نخواهد شد؛ کما اینکه عضویت سازمان بورس و اوراق بهادار در آیسکو با وجود تمام محدودیت‌ها انجام شد و این در نوع خود یک موفقیت بزرگ بین‌المللی محسوب می‌شود.فلاح‌پور ادامه داد: همچنین در داخل، شرکت‌های تولیدی با استفاده از پتانسیل‌های بازار سرمایه به ویژه در بخش ابزارهای نوین، تعامل خوبی با نهادهای مالی برقرار کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که مهم‌ترین و کارآمدترین بازار در شرایط فعلی برای تامین مالی، بازار سرمایه است.

  نگاهی به برنامه‌های فاینکس ۲۰۱۹

مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه پرقدرت‌تر و پرصلابت‌تر از دوره‌های قبلی در اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار خواهد شد، گفت: این نمایشگاه یکی از ابرپروژه‌ها و خاص‌ترین اهداف در سازمان بورس و همچنین شرکت اطلاع‌رسانی بورس است. به عبارت دقیق‌تر یک آوردگاهی برای حضور تمامی بازیگران صنعت مالی کشور خواهد بود.فلاح در ادامه با اشاره به سه ضلع اصلی بازارهای مالی کشور گفت: بازار پول، بازار بیمه و سرمایه به‌عنوان سه ضلع اصلی در بازارهای مالی کشور هستند. به این ترتیب با توجه به حضور این سه‌رکن اصلی اقتصاد، معتقدیم که نمایشگاه مزبور به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ محفل اقتصادی ایران خواهد بود.به گفته فلاح، چنانچه هر بنگاه اقتصادی قصد تامین مالی داشته باشد، از یکی از سه‌ضلع یادشده استفاده خواهد کرد. یا این تامین مالی از بستر ابزارهای مالی موجود در بورس است، یا با دریافت وام از نظام بانکی همراه بوده یا به نوعی از شرکت‌های بیمه‌ای خواهد بود. به‌این ترتیب به نوعی با یکی از این سه بازار یادشده در ارتباط خواهد بود.

وی ادامه داد: بر این اساس نمایشگاه بورس، بانک و بیمه توانسته طی ۱۱دوره گذشته، اثرگذاری بسیار بالایی داشته باشد. این تاثیر هم در راستای افزایش فرهنگ سرمایه‌گذاری، هم شناساندن مفاهیم مالی و هم ارتباط بیشتر بین بخش‌های مختلف اقتصادی بوده است.فلاح در ادامه با بیان این مطلب که تمامی فعالان اقتصادی باید این نمایشگاه را جدی‌تر از گذشته قلمداد کنند، گفت: نخستین نشست ویژه فعالان اقتصادی در سال ۹۸ با دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه آغاز خواهد شد. به عبارت دقیق‌تر بزرگ‌ترین‌ نشست اقتصادی با حضور ارکان اصلی بازارهای مالی کشور در سال آینده را در این نمایشگاه شاهد خواهیم بود.

  برنامه‌های ویژه برای نمایشگاه دوازدهم

مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس در ادامه به برنامه‌های ویژه تدارک دیده شده برای دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه اشاره کرد و گفت: کارگاه‌های ویژه و تخصصی آموزشی توسط افراد و کارشناسان خبره بین‌المللی برای نمایشگاه تدارک دیده شده است.فلاح ادامه داد: از سوی دیگر با چند فین‌تک خارجی وارد گفت‌وگو شده و آنها را برای حضور در نمایشگاه دعوت کرده‌ایم. در این میان یک فین‌تک بین‌المللی فعال در حوزه بانکی دعوت ما را پذیرفته و در نمایشگاه حضور خواهد داشت.وی در ادامه با بیان این مطلب که حضور چنین شرکت‌های بین‌المللی می‌تواند زمینه‌ساز استفاده از تجربیات آنها را فراهم کند، گفت: بر این اساس قادر خواهیم بود از تجربیات اروپایی‌ها در بازارهای مالی بین‌المللی و به‌ویژه حوزه دانش بنیان بهره‌مند شویم. همچنین با چند کشور نیز در حال رایزنی هستیم تا نمایندگانی برای حضور در نمایشگاه داشته باشند.فلاح در ادامه با اظهار این مطلب که از رئیس انجمن بین‌المللی روابط عمومی (IPRA) برای حضور در فاینکس ۲۰۱۹ دعوت به عمل آمده، گفت: مراحل نهایی این موضوع در حال پیگیری است که شاهد حضور این مقام بین‌المللی و استفاده از تجربیات وی باشیم.به گفته فلاح، برگزاری کارگاه‌های تخصصی در جهت افزایش دانش مالی، غرفه‌های ویژه برای دانش‌آموزان، استارت‌آپ‌های مخصوص برای دانش‌آموزان به‌عنوان فین‌تک دانش‌آموزی، طراحی بازی‌ حضوری با مشارکت هزار نفر نیز از دیگر برنامه‌های دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه خواهد بود.

  تلاش برای توسعه فرهنگ سهامداری

مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس در ادامه با اشاره به اینکه معتقدیم که برگزاری هر ساله نمایشگاه بورس، بانک و بیمه گامی در راستای ارائه ظرفیت‌های بازار سرمایه به مردم خواهد بود، گفت: یکی از مباحثی که باعث ضعف اطلاعاتی از بازار مالی شده، کم بودن ضریب نفوذ بازار سرمایه است. هر چند که نسبت کدهای معاملاتی بورسی نسبت به جمعیت کشور روندی رو به رشد دارد، اما امیدواریم در آینده نزدیک هر ایرانی یک کد سهامداری داشته باشد.فلاح در ادامه تاکید کرد: صنایع پولی و مالی، تنها در شرایطی به پویایی و تکامل می‌رسند که شاهد حضور و مشارکت مردم در این روند باشند. این به آن معناست که بدون حضور مردم، نه‌تنها تکاملی شکل نمی‌گیرد، بلکه صنایع توانایی تامین مالی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری را از دست می‌دهند.