آغاز ناهمگون بازار

همگام با گشایش بازار سهام در هفته جاری، بررسی پالرمو برای چهارمین‌بار در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت. نگرانی در رابطه با پیوستن ایران به FATF احتیاط سهامداران را همواره برانگیخته است و دیروز نیز تردید نسبت به تصویب این لوایح، معاملات را تحت‌تاثیر قرار داد و میل به فروش افزایش یافت. همچنین پس از گذر از هفته‌ای که غالب سهام رشد قیمت را تجربه کردند، شناسایی سود نیز انگیزه سهامداران را نسبت به عرضه تقویت کرد. در صورتی که انتظار می‌رفت افزایش قیمت فلزات پایه در بازار جهانی و نیز صعود نرخ ارز نیمایی و انعکاس آن در معاملات بورس کالا، سهامداران را بیش از پیش متوجه سهام صادرات‌محور بازار سازد. در این میان افت بهای نفت در شامگاه جمعه خود مزید بر علت شد تا گروه‌های وابسته به نفت شاهد تشدید عرضه‌ها باشند. به این ترتیب با توجه به تاثیراتی که یاد شد، شاخص کل فرابورس ایران با وجود شروع مثبت، در ادامه روز به روندی نزولی تغییر‌جهت داد که موجب افت محدود ۰۴/ ۰ درصدی آن به سطح ۲۰۹۹ واحدی شد. در حالی که روز گذشته «دماوند» رشد بیش از پنج واحدی شاخص کل را موجب شد، سهامی ذوب‌آهن اصفهان با فشار نزدیک به پنج واحدی، نماگر این بازار را به عقب‌نشینی وا‌داشت. در عین حال نماد معاملاتی پتروشیمی مارون نزدیک به سه واحد به آیفکس افزود اما نماد معاملاتی پتروشیمی زاگرس بیش از ۲ واحد از آن کاست.

  در بازار چه گذشت؟

روز گذشته در معاملات خرد بازار اول و دوم بیش از ۳۳۰ میلیون سهم به ارزش حدود ۱۰۰ میلیارد تومان دست به دست شد. مقصد بخش عمده این نقدینگی در معاملات محصولات پتروشیمی و نیز فلزات اساسی رقم خورد که نزدیک به ۴۳ میلیارد تومان بود. در مقابل صنعت تک‌سهمی سیمان کمترین ارزش معاملات روز را به خود اختصاص داد. بررسی صنایع از دریچه رشد متوسط قیمت‌ها نیز حاکی از صدرنشینی صنایع داخلی و کوچک‌تر نسبت به صنایع کالایی و بزرگ‌تر بازار بود. صنایع عرضه برق و گاز، سایر محصولات کانی غیرفلزی و نیز گروه تک‌نمادی تولید محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری به ترتیب مراتب اول تا سوم این دسته‌بندی را در اختیار گرفتند. در حالی‌که زیرمجموعه‌های استخراج کانه‌های فلزی، فلزات اساسی و نیز محصولات پالایشی با افتی نزدیک به حوالی یک درصدی، در جرگه صنایع منفی قرار گرفتند.

  همگام با بازیگران

شنبه هفته جاری، پنجمین روز معاملاتی پی در پی بود که بازار با مالکیت غالب سهامداران حقوقی به کار خود پایان داد. روز گذشته فرابورس ایران شاهد تغییر مالکیت بیش از ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم به ارزش ۱۸۳ میلیون تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی بازار به پرتفوی حقوقی‌ها بود. در این روز پتروشیمی غدیر و سپس پتروشیمی مارون با جابه‌جا‌یی در مجموع بیش از ۸ میلیون سهم با نقدینگی نزدیک به شش میلیارد، بیشترین خالص خرید سهامداران حقیقی را در معاملات خود رقم زدند، از این‌رو در میان صنایع نیز بیشترین متوسط خرید این دسته از بازیگران در صنعت محصولات پتروشیمی به گردش درآمده بود. در ادامه نیز صنعت‌های دیگری نظیر منسوجات و محصولات کاغذی با تغییر مالکیت کمتر از یک میلیارد تومان به نام سهامداران خرد ثبت شدند.در مقابل، تک‌نماد «مادیرا» در کانون تمرکز و حمایت سهامداران حقوقی قرار گرفت که با جابه‌جا‌یی بیش از یک میلیون سهم با ارزشی نزدیک به مرز یک میلیارد تومان به سبد بازیگران عمده بازار، معاملات خود را به‌سر رساند. نمادهای معاملاتی «ذوب»‌ و «غپاذر» نیز به‌عنوان ترجیحات دیگر معامله‌گران حقیقی شناخته شد. از این‌رو، صنایعی که بیشترین متوسط خرید این دسته از معامله‌گران را در خود رقم زدند، به ترتیب صنایع فلزات اساسی، تولید محصولات کامپیوتری و همچنین محصولات غذایی و آشامیدنی بودند.

  چه خبر از «اخزا» و «تسه»؟

روزی که گذشت، افزون بر ۶۸۷ میلیون برگه بهادار به ارزش نزدیک به ۳۶۲ میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس دست به دست شد که بخش عمده این نقدینگی در بازار اوراق با درآمد ثابت به گردش درآمد. بازار مزبور معاملات حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار ورقه به ارزش بیش از ۱۱۷ میلیارد تومان را در خود جریان داد. در این بین نیز تقریبا یک میلیون و ۲۰۰ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی به ارزش نزدیک به ۹۷ میلیارد تومان معامله شدند که اسناد خزانه به نماد معاملاتی «اخزا۷۰۹» بیشترین نقدینگی را رقم زد. با وجود رشد قیمت در قریب به اتفاق اوراق خزانه، میزان این افزایش در سطح محدودی رقم خورد. به این ترتیب متوسط نرخ بازدهی حاصل از اوراق یادشده با رشد ۱/ ۰ واحد درصدی، به سطح ۵/ ۲۱ درصد دست یافت.  از سویی با کاهش فشار فروش در بازار تسهیلات مسکن، تمام اوراق این بازار، صرف نظر از کاهش محدود قیمت تسهیلات مسکن با سررسید تیر ۹۶، در مدار مثبت معاملات به روز خود خاتمه دادند. با افزایش تقاضا در معاملات تسهیلات مسکن، متوسط قیمت این اوراق حدود ۵۴ هزار و ۵۰۰ تومان ثبت شد، که بیشترین قیمت با مقدار ۵۴ هزار و ۷۰۰ تومان، به اوراق تسهیلات مسکن با سررسید بهمن ۹۶ اختصاص داشت. کمترین قیمت نیز در معاملات «تسه۹۶۰۴» رقم خورد که حدود ۵۲ هزار و ۷۰۰ تومان بود.