بازار جهانی‌ هفته جاری در حالی بازگشایی شد که افزایش احتمال توافق تجاری بین چین و آمریکا بار دیگر محرک رشد بود و بر همین اساس شروع پررونقی در بازارهای آسیای شرق رقم خورد. احتمال برداشته شدن تعرفه‌های آمریکایی بر کالاهای چینی تقویت یافت و مقرر شد روسای جمهور دو کشور آمریکا و چین در انتهای مارس سال جاری برای امضای توافق‌نامه نهایی با یکدیگر دیدار کنند. سیگنال‌های مثبت این اخبار بر معاملات بازار کامودیتی منعکس شد و قیمت‌ها در مسیری صعودی پا به محدوده‌های فراتری گذاشتند. نفت نیز از این امر مستثنی نبود و شروع مثبتی را تجربه کرد. از سویی، تولید نفت اوپک نیز شتاب بیشتری به حرکت بهای نفت به سوی افزایش بخشید. با توجه به عرضه بیشتر نفت توسط آمریکا، کشورهای عضو اوپک مجبور به تنگ‌تر کردن مجرای عرضه به منظور جلوگیری از عقب‌نشینی هرچه بیشتر قیمت‌ها شدند. به‌طوری‌که تولید نفت اوپک در فوریه با ثبت افت ۵/ ۱میلیون بشکه‌ای نسبت به نوامبر سال قبل به کمترین میزان خود در چهار سال اخیر رسید.

از طرف دیگر، شرایط داخلی سهام نیز با توجه به گزارش‌های ماهانه و وضعیت فروش شرکت‌ها نسبتا مساعد گزارش می‌شود. با این حال، خرید و فروش‌های سهام بدون توجه به عوامل یادشده، روز گذشته نیز با تمایل بیشتری نسبت به فروش سپری شد. انتظار برای رکود به دنبال افت نرخ دلار آزاد و تصور نادرست درخصوص رابطه مستقیم آن با صادرات شرکت‌های بزرگ دلیل اصلی جریان پایین نقدینگی معاملات دیروز، به خصوص در معاملات سهام صنعت فلزات اساسی بود. این در حالی است که همان‌طور که بارها مورد تاکید قرار گرفته است، سودآوری شرکت‌های صادرکننده، با نرخ ارز ثبت شده در سامانه نیما تعیین می‌شود. چرا که صادرکنندگان به خصوص صادرکننده‌های بزرگ کشور مجبور به عرضه ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما هستند. با این حال، در حال حاضر افت‌و‌خیز نرخ دلار در بازار آزاد از دو مجرای تحریک نقدینگی در بازار سهام و نیز معاملات بورس کالا منجر به نوسان قیمت در این دست از نمادها شده است. از این رو، روز گذشته نیز همگام با افت نرخ دلار، تقاضا در سهام گروه‌های صادرات‌محور روند کاهشی در پیش گرفت. از سویی، استقبال خریداران از سهام کالایی در هفته نخست اسفند‌ماه، هم‌اکنون بازدهی مناسبی را برای معامله‌گران رقم زده که انگیزه فروش آنها را شدت می‌بخشد.

  در بازار چه گذشت؟

روز گذشته در معاملات خرد بازار اول و دوم بیش از ۲۷۸ میلیون سهم به ارزش حدود ۹۲ میلیارد تومان دست به دست شد. صنعت فلزات اساسی که غالب اوقات پیشتاز صنایع از منظر گردش نقدینگی بود، طی معاملات دیروز در رده دوم پس از صنعت زراعت قرار گرفت. در حالی که ارزش معاملات گروه فلزات در مرز ۱۵ میلیارد تومان قرار گرفت، سهامی ذوب‌آهن اصفهان حدود ۱۱ میلیارد تومان از این نقدینگی را رقم زد. «ذوب» که بیشترین تقاضا را از سوی سهامداران حقوقی داشت، با شروع معاملات تحت فشار سهامداران خرد قدم در سرازیری قیمت گذاشت. فولاد هرمزگان جنوب نیز که طی یک ماه گذشته در دامنه محدودی نوسان داشت، روز گذشته بیشترین کاهش را در میان نمادهای فلزی تجربه کرد. به گونه‌ای که به کمترین سطح قیمت خود در بازه یک ماه گذشته رسید. به همین ترتیب، بیشترین اثر کاهنده بر شاخص کل بازار سهام متاثر از معاملات «هرمز» بود که موجب عقب‌نشینی بیش از ۶ واحدی آن شد. در حالت کلی، بیشترین فشار بر آیفکس از جانب نمادهای فلزی بود. «میدکو»، «ذوب» و «ارفع» نیز در مجموع بیش از ۱۱ واحد دیگر از ارتفاع نماگر بازار کاستند. در مقابل، سهام «دماوند» که عنوان نماد با بیشترین اثر فزاینده را به خود اختصاص داده بود، بالغ بر ۲ واحد به شاخص کل افزود.  سه‌شنبه هفته جاری، نزدیک به ۲۳ میلیون سهم به ارزش حدود هشت میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از پرتفوی سهامداران حقیقی به سبد سهام حقوقی‌ها منتقل شد. سهامداران حقیقی در وهله نخست بیشترین خرید را در سهم سرمایه‌گذاری مسکن تهران رقم زدند. «ثتران» که در اطلاعیه‌ای در سامانه کدال در سیزدهم ماه جاری، از برگزاری مزایده فروش یکی از زمین‌های خود خبر داده بود، مبلغ مورد توافق را حدود ۸۵ میلیارد تومان اعلام کرد که نحوه تسویه ۳۰ درصد آن به‌صورت نقد بود. موضوعی که توجه بازیگران خرد نسبت به سهم مزبور را برانگیخت و «ثتران» را در مرتبه نخست ترجیحات این دسته از سهامداران قرار داد. تک‌نمادهای «کپرور» و «خدیزل» نیز در ادامه، از دیگر اولویت‌های سهامداران حقیقی شمرده شدند. خالص خرید سهامداران خرد در بازارهای اول و دوم در مجموع نزدیک به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برآورد شد، در حالی‌که خالص خرید مثبت سهامداران حقیقی در نزدیکی ۱۰ میلیارد تومان رقم خورد. همچنین بیشترین اقبال سهامداران عمده نسبت به تک‌نماد بانکی «دی» بود که در مرز یک میلیارد تومان محاسبه شد. به‌طور متوسط نیز صنایع فلزات اساسی و سپس محصولات پتروشیمی بالاترین تقاضای این دسته از معامله‌گران را به خود جلب کردند.

  چه خبر از سایر بازارها؟

روز گذشته، حدود ۷۶۳ میلیون برگه بهادار به ارزش نزدیک به ۶۴۰ میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس دست به دست شد که بخش عمده آن در بازار اوراق با درآمد ثابت به گردش درآمد. حدود چهار میلیون ورقه به ارزش بیش از ۳۴۳ میلیارد تومان در این بازار معامله شد که معاملات اسناد خزانه اسلامی نقش موثری در حصول این نقدینگی داشت. بدون احتساب خرید و فروش‌های بلوکی «اخزا۶۱۴»، «اخزا۶۰۸» و نیز «اخزا۶۰۴»‌، حدود ۲ میلیون ورقه «اخزا» به ارزش تقریبا ۱۷۰ میلیارد تومان داد و ستد شد و غالب اوراق با فشار فروش به مدار منفی قیمت‌ها وارد شدند. امری که در اثر کاهش تقاضا متوسط نرخ بهره موثر را با افت ۳/ ۰ واحد درصدی روبه‌رو‌ کرد و به سطح ۹/ ۲۱ درصدی رساند. شنبه پیش رو، این بازار میزبان اوراق خزانه اسلامی جدیدی با نماد معاملاتی «اخزا۷۱۰» خواهند بود که برای اولین بار پس از پذیرش در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران عرضه می‌شود.  همچنین روزی که گذشت، عقب‌نشینی تقاضا هرچه بیشتر متوجه اوراق تسهیلات مسکن شد و متوسط قیمت‌ها را با افت بیش از ۲/ ۱ درصدی مواجه ساخت. بیشترین فشار عرضه در اوراق تسهیلات مسکن با سررسید اسفند ۹۵ رقم خورد که منجر به افت بیش از ۸/ ۴درصدی قیمت‌ آن شد. سایر اوراق نیز با شدت کمتری به محدوده منفی قیمت‌ها خزیدند که با کاهش ارزش معاملات آنها نیز همراه بود. دیروز بیش از ۸۲ هزار برگه «تسه» به ارزش حدود چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان دست به دست شد که با کاهش ۲۶ درصدی نقدینگی نسبت به روز دوشنبه تثبیت شد.

Untitled-1