صنایع صادراتی به سوی صدرنشینی

روز گذشته معاملات در حالی آغاز شد که همچنان نشانه‌هایی از عدم حضور تقاضای موثر به چشم می‌خورد. اما در ادامه روز، الگوی خرید و فروش‌ها تغییر یافت و فشار فروش سهام مغلوب قدرت تقاضا شد. از این رو، شاخص کل با حرکت ممتد صعودی افزایش بیش از ۱۹ واحدی را تجربه کرد. معاملات سهام فلزی، با لیدری ذوب‌آهن اصفهان بیشترین اثر فزاینده را بر شاخص کل گذاشت و افزون بر هفت واحد به ارتفاع آن افزود. شرکت‌های پتروشیمی زاگرس و مارون نیز با تاثیر مثبت در مجموع چهار واحدی، پیشروی هرچه بیشتر آیفکس را موجب شدند.

 با این حال ارزش معاملات همچنان در سطوح پایینی رقم خورد و افزایش محدودی نسبت به شنبه جاری تجربه کرد. ارزش معاملات خرد در این روز با رد و بدل شدن بیش از ۳۳۱ میلیون سهم به نزدیکی سطح ۱۰۳ میلیارد تومانی رسید که حدود یک‌سوم آن در صنعت فلزات اساسی گردش یافت.  ارزش معاملات سهامی ذوب‌آهن اصفهان که بیش از ۷۵  درصد معاملات گروه فلزات را تشکیل می‌داد، عامل اساسی صدرنشینی گروه مزبور بود.

سهامی ذوب‌آهن اصفهان که در ابتدای معاملات به دنبال افزایش نسبی تقاضا گام در مسیر افزایش قیمت گذاشته بود، برای ساعتی در میانه معاملات به دلیل افشای اطلاعات بااهمیت متوقف شد. به همین دلیل «ذوب» اطلاعیه «انعقاد قرارداد مهم» خود در تاریخ سیزدهم ماه جاری را در سامانه کدال قرار داد که بر اساس آن، از قرارداد فروش ۱۵ هزار تن ریل ۶۰E۱ گرید  R۲۶۰ خود خبر داده بود. مبلغ قرارداد ۱۰۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تعیین شد که ۲۵ درصد آن به صورت پیش‌دریافت تسویه شد. مابقی مبلغ نیز به صورت ۷۰ درصد پس از تولید و دپو در کارخانه، ۲۰ درصد پس از بارگیری و ۱۰ درصد پس از تحویل در محل انبار خریدار دریافت می‌شود. نماد مزبور پس از بازگشایی با افزایش بیش از ۳ درصدی بها مواجه شد و در نهایت نیز در سقف روزانه قیمت خورد.

در وهله دوم نیز محصولات پتروشیمی پرمعامله‌ترین صنعت فرابورسی شناخته شد. روز گذشته، در میان صنایعی که بیشترین رشد شاخص روزانه را تجربه کردند، پس از عرضه برق و گاز و سپس محصولات غذایی و آشامیدنی، صنعت فلزات اساسی در جایگاه سوم قرار داشت که به رشد ۵۶/ ۱ درصدی متوسط قیمت سهام دست یافته بود. از سویی، محصولات پالایشی و پتروشیمی نیز در محدوده سبز معاملات، به روز خود پایان دادند و زیان‌ده‌ترین صنعت به نام خودرو و ساخت قطعات ثبت شد.

 بازگشت قدرت بازیگران حقیقی

دیروز، پس از ۱۰ روز معاملاتی بازارهای اول و دوم فرابورس با تغییر مالکیت غالب سهام به نفع معامله‌گران حقیقی پایان یافت. میزان خالص خرید این دسته از بازیگران بیش از ۱۱ میلیون سهم به ارزش حدود پنج میلیارد تومان ارزیابی شد. سهامداران خرد بیشترین خرید خود را در سهام تولید برق ماه‌تاب کهنوج به عمل آوردند که حدود سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بود. شرکت سهام مزبور، طی اطلاعیه‌ای در سامانه کدال اعلام کرد که مبنای نرخ ارز آن جهت محاسبه ضریب تعدیل نرخ خرید برق تضمینی نیروگاه سیکل ترکیبی شوباد، از ارز رسمی به نرخ ارز ثانویه موسوم به ETS تغییر می‌یابد. به این ترتیب، پس از اعمال تعدیل‌های جدید در صورت‌حساب‌های مالی شهریور تا دی ماه، درآمد فروش شرکت حدود ۵۰ میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند. «بکهنوج» در پایان اضافه کرد که هنوز این مبلغ از سوی شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی تایید و بررسی نشده است.

در ادامه، بازیگران حقیقی بیشترین توجه خود را نصیب پتروشیمی زاگرس و سرمایه‌گذاری سرچشمه کردند. در نهایت بیشترین خرید این دسته از فعالان به طور متوسط در صنعت عرضه برق و گاز و سپس فلزات اساسی رقم خورد. در مقابل، «کگهر» در صدر لیست خرید سهامداران حقوقی قرار گرفت که این لیست، با پتروشیمی غدیر و سپس پالایش نفت شیراز ادامه پیدا کرد که مجموع خالص خرید بازیگران عمده از سه سهم مزبور، کمتر از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیارد تومان محاسبه شد.

 چه خبر از سایر بازارها؟

در دومین روز هفته جاری، حدود پنج میلیون ورقه به ارزش بیش از ۳۹۵ میلیارد تومان در بازار اوراق با درآمد ثابت داد و ستد شد. حدود ۳۲۹ میلیارد تومان از این نقدینگی در معاملات اوراق اسناد خزانه اسلامی گردش یافت که بالغ بر ۱۷۷ میلیارد تومان آن مربوط به خرید و فروش‌های غیربلوکی بود. غالب اوراق مزبور با رشد اندک قیمت به روز خود پایان دادند. با این حال، متوسط نرخ بهره اسناد خزانه با رشد محدود ۱/ ۰ واحد درصدی مواجه شد و به سطح ۷/ ۲۲ واحدی رسید. نزدیک شدن موعد سررسید اوراق «سخاب۷» و افزایش نرخ سود موثر آن به سطح ۶/ ۳۲ درصد، رخدادی بود که به افزایش بیشتر متوسط نرخ‌های بهره‌ منتهی شد. از سوی دیگر، در بازار تسهیلات مسکن بیش از ۹۸ هزار برگه «تسه» به ارزش حدود پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان معامله شد. در حالی‌که رشد دسته‌جمعی قیمت‌ها به طور متوسط حدود ۵/ ۱ درصد بود، قیمت‌ها در بازه ۵۴ هزار و ۷۰۰ تومان تا ۵۶ هزار تومان رقم خوردند. در این بین، تسهیلات مسکن با سررسید فروردین ۹۷ از بیشترین استقبال برخوردار شد که رشد بیش از ۲/ ۲ درصدی قیمت آن را در بر داشت.