در این میان به نکته دیگری که اشاره می‌شود، رشد تابستانی بازار امسال بود که بسیاری از سهامی را که زیر ۱۰۰ تومان معامله می‌شدند به بالای قیمت اسمی رساند. گفته می‌شود دلایل تکنیکالی و بنیادی برای ایجاد رشد بازاری مشابه، در سال آینده وجود دارد. در هر صورت باید منتظر بازگشایی این نمادها در روزهای پایانی امسال یا ابتدای سال آینده بود تا معلوم شود که بازار چگونه با این سهم‌ها برخورد خواهد کرد. در این گزارش به وضعیت هفتگی افزایش سرمایه‌ها از مرحله صدور مجوز توسط سازمان بورس تا ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها پرداخته می‌شود. حرف «ح» پس از نمادهای بورسی به معنی «حق‌‌تقدم» و حرف «ج» به معنی «سهام جایزه» است.

چکاپا ج : «گروه صنایع کاغذ پارس» که به گفته سهامدار عمده حقیقی آن با هدف برند سازی در اردیبهشت ۱۳۹۵ وارد بورس شد، توانست رشد مناسبی را عاید سهامداران کند و به‌نظر می‌رسد آینده خوبی هم در انتظارش باشد. چکاپا از تفاله نیشکر مزارع خوزستان خمیر ویرجین (Virgin) تولید می‌کند که عمدتا در تولید کاغذ و دستمال کاغذی از آن استفاده می‌شود. بخشی از خمیر ویرجین تولیدی در کاغذ پارس صرف تولید کاغذهای باکیفیت می‌شود و بخشی هم صادر می‌شود. چکاپا مدتی است در صدد خرید یکی از تولید‌کنندگان دستمال کاغذی (شرکت حریر خوزستان) از تامین اجتماعی است تا ارزش افزوده بیشتری ایجاد کند. سهامدار عمده چکاپا به همین مقدار بسنده نکرده و با تاسیس یک شرکت فرعی، در حال ورود دستگاه‌های تولید ظروف یکبار مصرف کاملا گیاهی برای آن است تا از خمیر ویرجین تولیدی حداکثر ارزش افزوده را به نفع سهامدار رقم بزند. این ظروف گیاهی تجزیه‌شونده در کشورهای پیشرفته جایگزین ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، آلومینیومی و نیمه پلاستیکی شده است. در مجمع فوق‌العاده دوشنبه گذشته این شرکت، افزایش سرمایه حدود ۷۹ درصدی از سود انباشته تصویب شد تا ضمن استفاده از معافیت‌های مالیاتی سال ۱۳۹۷، منابع آن برای تکمیل طرح تولید ظروف کاملا گیاهی در شرکت فرعی «پارس طبیعت سلولز» صرف شود. 

غمینو ج : «صنایع غذایی مینو شرق» یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ غذایی «صنعتی مینو» (غصینو) است که در استان سیستان و بلوچستان به تولید برخی از محصولات گروه مینو مشغول است. افزایش سرمایه ۷۸ درصدی از سود انباشته غمینو در روز چهارشنبه گذشته به تصویب رسید و تا قبل از مجمع سالانه آتی به ثبت خواهد رسید.غفارس ج : «شیر پاستوریزه پگاه فارس» در مجمع فوق‌العاده خود که در شیراز برگزار کرد، سرمایه خود را از ۲۰ میلیارد تومان به بیش از ۲۴ میلیارد تومان (حدود ۲۲ درصد) از محل سود انباشته افزایش داد تا ساختار مالی خود را اصلاح کند. قیمت سهم غفارس از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پیش از مجمع مزبور حدود ۲۰۰ درصد افزایش داشت.

کگاز ج: «شیشه و گاز» از شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد مستضعفان است که با انتقال کارخانه خود از تهران به شهرک صنعتی حسن‌آباد، همزمان نوسازی خطوط تولید شیشه خود را انجام داد. کگاز همچنین اجرای طرح توسعه در کنار کارخانه فعلی را هم در نظر دارد. وضعیت تولید و فروش و صادرات کگاز در چند سال اخیر رو به بهبود بوده است. شیشه و گاز یکی از معدود شرکت‌های وابسته به بنیاد مستضعفان است که سود انباشته قابل توجهی داشت، زیرا این حقوقی بزرگ بازار در تمام مجامع شرکت‌های خود تقسیم سود حداکثری دارد و به مزاح مطرح می‌شود که پس از تقسیم سود تنها پاداش هیات‌مدیره و هزینه‌های ثبت صورت‌جلسه مجمع را در شرکت باقی می‌گذارد. کگاز چهارشنبه گذشته افزایش سرمایه ۸۰ درصدی از سود انباشته را به تصویب رساند و تا پایان سال آن‌را به ثبت می‌رساند تا از پرداخت مالیات آن معاف باشد. گزارش آخرین مجمع سالانه کگاز در سایت «دنیای بورس» قرار دارد. سازمان بورس در هفته گذشته ۱۱ مجوز افزایش سرمایه را صادر کرد که ۱۰ شرکت در بورس و فرابورس معامله می‌شوند و عبارتند از: «بانک تجارت» (وتجارت) حدود ۳۹۰ درصد از تجدید ارزیابی دارایی‌ها، «گروه مپنا» (رمپنا) حدود ۳۶ درصد از سود انباشته، «سیمان بهبهان» (سبهان) حدود ۲۶۴ درصد از مطالبات و آورده، «صنایع سرما آفرین ایران» (لسرما) حدود ۴۷ درصد از سود انباشته، «قند مرودشت» (قمرو) ۵/ ۲۳ درصد از سود انباشته، «سرمایه‌گذاری مس سرچشمه» (سرچشمه) حدود ۲۲ درصد از سود انباشته، «پتروشیمی فارابی» (شفارا) حدود ۱۶۵۴ درصد از تجدید ارزیابی دارایی‌ها، «صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان» (قشرین) حدود ۱۸۳۰درصد از تجدید ارزیابی دارایی‌ها، «مجتمع سیمان غرب آسیا» (سجام) ۳۳ درصد از آورده نقدی و «خدمات فنی فولاد یزد» (خفولا) از دو محل حدود ۳۹ درصد از مطالبات و آورده نقدی و حدود ۶۰ درصد از سود انباشته و اندوخته. یازدهمین شرکتی هم که مجوز افزایش سرمایه را از بورس گرفت، شرکتی وابسته به «ایران ترانسفو» (بترانس) بود که چند سال پیش برای ورود به فرابورس معارفه شد اما عرضه اولیه آن انجام نشد: «عایق‌های الکتریکی پارس» (بعایق) افزایش سرمایه ۲۸ درصدی از سود انباشته.  «البرز دارو» (دالبر) در اطلاعیه‌ای اصلاحی خالص حاصل از حراج را برای هر حق‌تقدم مبلغ ۲۸۶۵ ریال اعلام کرد. «تامین سرمایه امید» (امید) هم ۴۰۵ ریال برای پرداخت به دارندگان حق‌تقدم استفاده نشده آماده کرده تا به حساب دارندگان آن واریز کند. هفته گذشته ۳ شرکت «پتروشیمی مارون» (مارون)، «گلتاش» (شگل) و «ویتانا» (غویتا) خبر از ثبت افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از محل سود انباشته دادند. شرکت‌های «بیسکویت گرجی» (غگرجی) ۵/ ۲۲ درصد از سود انباشته، «نوسازی و ساختمان تهران» (ثنوسا) حدود ۲۵۱ درصد از تجدید ارزیابی، «داروسازی تهران شیمی» (شتهران) ۲۰۰ درصد از سود انباشته، «کارخانه‌های کابل سازی ایران» (بایکا) حدود ۱۲۳۵ درصد از تجدید ارزیابی دارایی‌ها و «اقتصادی و خودکفایی آزادگان» حدود ۶۲ درصد از سود انباشته هم در هفته گذشته اطلاعیه ثبت افزایش سرمایه خود را در کدال منتشر کردند. معاملات اولیه حق تقدم «نفت پارس» (شنفت) در هفته گذشته به پایان رسید.

10