نگاهی به روند بازار

روز گذشته شاخص کل فرابورس سقف معاملاتی پنج ماه اخیر را رقم زد. سهام سنگ‌‌آهن گوهر زمین، پتروشیمی زاگرس و نیز هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه از جمله نمادهایی بودند که به ترتیب بیشترین اثر فزاینده را بر شاخص کل سهام وارد کردند. سه نماد عنوان شده در مجموع بیش از ۱۳ واحد به ارتفاع آیفکس افزودند. در مقابل تولید نیروی برق دماوند و سهامی ذوب‌آهن اصفهان از پیشروی بیشتر نماگر بازار جلوگیری کردند و بالغ بر پنج واحد از آن کاستند.

آخرین هفته معاملات فرابورس ایران در حالی آغاز شد که سهام جدیدی در بازار دوم عرضه شد. در این روز، ۷۵ میلیون سهام شرکت بیمه معلم با نماد معاملاتی «ومعلم» عرضه شد که در پایان داد و ستدها نقدینگی بیش از ۲۰ میلیارد تومانی را کسب کرد. نماد مزبور در انتهای روز کاری، در قیمت ۲۷۰ تومان کشف شد.  بدون احتساب این عرضه اولیه، بیش از ۲۸۳ میلیون سهم به ارزش افزون بر ۱۰۳ میلیارد تومان در بازارهای اول و دوم دست به دست شد که حدود ۴۵ درصد آن در معاملات فلزات اساسی، محصولات پتروشیمی و سپس محصولات پالایشی رقم خورد. از منظر رشد روزانه نیز، صنعت تک‌سهمی محصولات کاغذی با رشد بیش از ۱۱ درصدی قیمت «چکاپا» صدرنشین شد. نماد مزبور که پس از معاملات ۱۸ اسفند متوقف بود، در میانه روز کاری گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای در سامانه کدال مبنی بر افزایش سرمایه تقریبا ۸۰ درصدی از محل سود انباشته، بازگشایی شد و مورد اقبال سهامداران خرد قرار گرفت. در جایگاه دوم از منظر رشد متوسط قیمت‌ها، صنعت تک‌سهمی دیگری تحت عنوان سیمان قرار گرفت. در ادامه افزایش دسته جمعی قیمت سهام پالایشی، صنعت فرآورده‌های نفتی را در رده سوم قرار داد.

همگام با بازیگران

روز گذشته بیش از ۱۸ میلیون سهم از پرتفوی سهامداران حقیقی به سبد سهام حقوقی‌ها جابه‌جا‌ شد که ارزش این تغییر مالکیت حدود ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان محاسبه شد. کانون تمرکز سهامداران عمده معطوف به سهام تولید نیروی برق دماوند بود که نزدیک به ۴ میلیارد تومان ارزیابی شد. در ادامه لیست خرید حقوقی‌ها، «کگهر» و «ذوب» قرار داشت که در مجموع تغییر مالکیت بیش از ۴ میلیارد تومانی را رقم زدند. از این رو به‌طور متوسط نیز بیشترین خرید بازیگران عمده به ترتیب در صنایع عرضه برق و گاز، استخراج کانه‌های فلزی و نیز فلزات اساسی صورت گرفت. در سوی مقابل نیز سهامداران خرد پتروشیمی زاگرس را در صدر خریدهای خود قرار دادند و در ادامه به سهم‌های «چکاپا» و «میدکو» توجه نشان دادند. در پایان معاملات صنعت تک‌نمادی محصولات کاغذی بیشترین خالص خرید سهامداران خرد را به خود اختصاص داد و پس از آن محصولات پتروشیمی قرار گرفت.

چه خبر از سایر بازارها؟

شنبه هفته جاری، آخرین روز پذیره‌‌نویسی اوراق منفعت شرکت توسعه نفت و گاز صبا اروند بود که در چهار نماد معاملاتی «اروند۰۸»، «اروند۰۹»، «اروند۱۰» و «اروند۱۱» با حجم ۲۰ میلیون ورقه‌ای، نقدینگی هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی را رقم زد.معاملات غیربلوکی اسناد خزانه اسلامی نیز با دست به دست شدن بیش از ۲ میلیون ورقه، به ارزش معاملات بالغ بر ۱۹۰ میلیارد تومان دست یافت. دیروز، دو عرضه اولیه جدید در بازار بدهی، به نمادهای معاملاتی «اخزا۷۱۶» و «اخزا۷۱۷» صورت گرفت. اوراق «اخزا۷۱۶» با سررسید هفتم تیر ماه سال ۱۴۰۰، در قیمت ۶۱ هزار و ۱۳۴ تومان قیمت خورد. اوراق «اخزا۷۱۷» نیز که سررسید آن ۱۷ بهمن سال ۹۸ است، در پایان معاملات قیمت ۸۳ هزار و ۴۵۰ تومان را به خود اختصاص داد.روز گذشته، صرف‌نظر از اوراق «اخزا۷۰۶» با سود موثر ۸/ ۲۲ درصدی، تمام اسناد خزانه اسلامی به بازدهی بیش از ۲۳ درصدی دست یافتند. در این میان، اوراق «اخزا۷۱۷» با نرخ سود ۸/ ۲۴ درصدی، بیشترین بازدهی را میان سایر اوراق خزانه کسب کرد. در نهایت، متوسط بازدهی بازار بدهی با رشد ۴/ ۰ واحد درصد، بر سطح ۳/ ۲۳ درصد و سقف زمستانی معاملات ایستاد. نرخ مزبور که از تاریخ ۲۴ آذر سال جاری، از کانال ۲۳ درصدی خارج شده بود، روز گذشته به این سطح بازگشت.

در جریان معاملات فرابورسی آخرین شنبه سال ۹۷، بازار تسهیلات مسکن داد و ستد کم‌تقاضایی را رقم زد که به‌طور متوسط، افت بیش از نیم درصدی قیمت‌ها را در پی داشت. اوراق تسهیلات مسکن با سررسید تیر ماه سال ۹۶، با کاهش بیش از ۲/ ۴ درصدی بیشترین زیان را متحمل شد و حدود ۵۳ هزار و ۲۵۰ تومان قیمت خورد.این در حالی است که اوراق تسهیلات مسکن با سررسید بهمن ۹۷، که حدود نیم درصد رشد یافت، در نزدیکی قیمت ۵۵ هزار تومان تثبیت شد. اوراق مزبور که بیشترین قیمت را به خود اختصاص داده بود، بخش عمده نقدینگی بازار تسهیلات مسکن را نیز در اختیار داشت.کم‌رمق شدن معاملات بازار مسکن از یکسو و عدم موافقت مجلس با افزایش سرمایه بانک مسکن از سوی دیگر، عقب‌نشینی هرچه بیشتر تقاضای اوراق «تسه» را در روزهای پایانی سال به همراه داشت. در شرایطی که تناسبی میان نرخ مسکن و قیمت‌ها در بازار وجود ندارد، افزایش سقف تسهیلات مسکن عاملی بود که می‌توانست به بهبود خرید و فروش اوراق مربوطه و جذاب‌تر شدن آنها بینجامد. اما این امر مستلزم موافقت درخصوص افزایش سرمایه بانک مسکن بود که در تصویب نهایی محقق نشد.