دیروز با توجه به پایان زمان قانونی دریافت وجه فروش سهام، معامله‌گران شاهد کاهش شمار فروشندگان در بازار بودند. همین امر نیز باعث شد تا بار دیگر شاخص کل بورس با مدد رشد نمادهای پتروشیمی خلیج‌فارس، جم و پارس و همچنین نمادهای ملی مس، گل گهر، چادرملو و فولاد مبارکه به رشد ۹۶/ ۱درصدی دست یابد. با این رشد عملا بازدهی بازار در سال ۹۷به مرز ۸۳ درصد رسید که رکوردی مناسب در سال جاری خواهد بود. در این شرایط دیروز شاخص کل با رشد ۳هزار و ۳۷۶واحدی در پایان معاملات به رقم ۱۷۵هزار و ۸۹۸واحد رسید.

شاخص کل هم ‌وزن نیز با افزایش ۴۰۲ واحدی عدد ۳۲ هزار و ۵۶۰ واحد را به نمایش گذاشت.در بازار دیروز در کنار فرارسیدن روزهای پایان سال، بازگشایی مثبت بازارهای جهانی نیز به کمک بازار بورس آمد و بهای نفت خام برنت در کانال ۶۷-۶۸دلار برای هر بشکه رشد کرد. بهای فلزات نیز دیروز عموما مثبت بود. در همین حال دیروز چهارمین عرضه اولیه پی در پی بازار با موفقیت انجام شد و دومین شرکت مجموعه اقتصادی کوثر به روی تابلو رفت؛ دیروز عرضه اولیه ۱۰ درصد شرکت تولید گوشت مرغ ماهان با نرخ ۴۰۰ تومان کشف قیمت شد. در این عرضه با محدوده قیمتی ۳۸۰ تا ۴۰۰تومانی هر سهم و سهمیه ۴۰۰ سهمی هر فرد حقیقی و حقوقی همراه بود که به دلیل استقبال متقاضیان، مقرر شد به هر کد ۱۲۱ سهم با نقدینگی ۴۸ هزار و ۴۰۰ تومانی تعلق گیرد. بنابراین با احتساب ۴۰ میلیون سهم عرضه شده و کاهش سهمیه، بیش از ۳۳۳ هزار نفر قادر به خرید سهام این شرکت بودند.

در گروه فلزی دیروز مدیرعامل ملی مس از فروش ۲۰۰ هزار تن کاتد با وجود تحریم‌ها خبر داد. مهندس «محمدرضا بنی‌اسدی‌راد» مدیرعامل شرکت مس گفت: در سال ۹۷ موفق شدیم با یک برنامه‌ریزی درست و با تمرکز بر استفاده از تمامی امکانات موجود نه‌تنها تولید ۲۴۶ هزار تنی را محقق کنیم بلکه بیش از ۱۰‌هزار میلیارد تومان فروش داشته باشیم.وی افزود: علاوه بر این در سال ۹۷ با تولید ۳۱۱ هزار تنی آند و تولید ۲۴۶ هزار تنی کاتد شاهد رشد ۵۴ و ۵۵‌درصدی تولید نسبت به سال گذشته بودیم که این میزان تولید در کل تاریخ شرکت بی‌سابقه بوده است.

در این گروه ذوب‌آهن دیروز از احتمال تعدیل مثبت به واسطه کاهش ۲۳۱ میلیارد تومانی هزینه‌ها خبر داد. براساس اعلام این شرکت با عنایت به افزایش سرمایه شرکت ذوب‌آهن در سال ۱۳۹۷، هزینه استهلاک دارایی‌های تجدید ارزیابی شده (در صورت ادامه استفاده از نرخ‌های ماده ۱۵۱ قانون مالیات‌های مستقیم) مبلغ ۴/ ۴۲۸ میلیارد تومان برآورد شده که با توجه به بازنگری در عمر مفید و نرخ‌های استهلاک این طبقه مطابق نرخ‌های ماده ۱۴۹ قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب پایان تیرماه ۹۴و با توجه به ماده ۱۹ بخش مقررات و ضوابط اجرایی دارایی‌های استهلاک پذیر، هزینه استهلاک مبلغ ۱۹۷میلیارد تومان برآورد می‌شود که بر این اساس هزینه‌های شرکت در سال ۱۳۹۷ مبلغ ۲۳۱میلیارد تومان کاهش می‌یابد.در گروه تجهیزات شرکت سرماآفرین زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه ۴۷ درصدی را اعلام کرد: بر این اساس، «لسرما» ساعت ۸ روز یکشنبه ۱۸ فروردین در خیابان خرمشهر، پلاک ۱۹۴ برای تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه ۴۷ درصدی از محل سود انباشته به این مجمع می‌رود.

در گروه بیمه‌ای نیز دیروز بیمه آسیا با اعلام برنامه افزایش سرمایه از محل سود انباشته، شاهد رشد قیمت و صف خرید شد. «آسیا» در نظر دارد سرمایه فعلی را از ۲۳۰ به ۲۶۰ میلیارد تومان برساند. این بیمه بورسی در صورت موافقت سازمان بورس، تامین مالی مذکور را برای بهبود ساختار مالی و از محل سود انباشته به انجام خواهد رساند. در گروه غذایی، قند شیرین اعلام کرد که در نظر دارد حق اعیانی یک قطعه زمین آستانه‌ای به متراژ ۱۸۲ متر‌مربع واقع در شهرک شیرین، تفکیک شده از اعیانی قطعه ۵۲۲ هکتاری جنب فرودگاه مشهد، متعلق به این شرکت را از طریق مزایده عمومی به فروش برساند.در این گروه روز گذشته اعلام شد که قند ارومیه مجوز افزایش سرمایه ۹۶۸ درصدی را دریافت کرد. بر این اساس سرمایه «قاروم» به میزان ۵/ ۱۵میلیارد تومان افزایش خواهد یافت که بیش از ۸میلیارد تومان از محل سود انباشته و ۴/ ۷میلیارد تومان دیگر نیز از محل طرح توسعه صورت خواهد گرفت. همچنین افزایش سرمایه مزبور برای جبران ‌مخارج ‌سرمایه‌گذاری ‌انجام‌شده‌ و‌اصلاح‌ ساختار‌ مالی صرف خواهد شد.

در گروه انفورماتیک، افرانت اعلام کرد شش دانگ از یک دستگاه آپارتمان به مساحت ۹۸/ ۲۱۱ متر مربع واقع در خیابان سهروردی شمالی را خریداری کرده است. آپارتمان مذکور در مجاورت و بین ساختمان‌های سهند و شاهین شرکت افرانت است که دو واحد باقیمانده از ملک مورد نظر در سنوات گذشته برای انجام طرح‌های توسعه‌ای شرکت افرانت خریداری شده بود. با خرید واحد فوق کل ملک در اختیار این شرکت قرار گرفته و امکان انجام عملیات توسعه‌ای شرکت در محل مذکور فراهم شده است. در گروه بانکی بانک صادرات با اعلام ثبت افزایش سرمایه برای بازگشایی نماد آماده شد. بانک صادرات اعلام کرد بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده در تاریخ ۲۱اسفند افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۵هزار و ۷۸۰میلیارد تومان به‌ مبلغ بیش از ۱۷هزار و ۵۰۰میلیارد تومان به ثبت رسیده است. افزایش سرمایه مزبور از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها خواهد بود.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۹۰۲میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۰۴۱میلیارد تومان رسید.