در این شرایط امیدواری بازار سرمایه در سال‌جاری افزایش بیشتری یافته است؛ تا در سایه انتظار برای عدم رشد جهشی ارزش دلار در برابر ریال، بازار سرمایه بتواند بازدهی خود را به بازدهی میانگین چندساله ارز و طلا نزدیک سازد. از این‌رو معامله‌گران در سال‌جاری امیدوار هستند به مدد افزایش قیمت‌ها در داخل و پتانسیل اصلاح ارزی و حذف ارز ۴هزار و ۲۰۰تومانی و همچنین کاهش فاصله ارز نیمایی تا بازار آزاد شاهد اوج‌گیری شاخص کل باشند.امری که در چند روز اول سال‌جاری تا حدودی محقق شده و معامله‌گران در سایه یک بازار نیمه‌تعطیل و حضور کم معامله‌گران حقوقی شاهد وضعیت رشدی در بازار باشند. هر‌چند این وضعیت روز یکشنبه آخرین روز کاری بازار سرمایه در تعطیلی نوروزی شاخص با افت مواجه شده و ۷۶واحد عقب‌نشینی کرد. افزایش مجدد مالیات خرید و فروش سهام (هر‌چند مسوولان بازار آن را موقتی و قابل‌اصلاح می‌دانند) شناسایی سود معامله‌گران کوتاه‌مدت و نگرانی از افزایش عرضه‌ها با بازگشت حقوقی‌ها از تعطیلات نوروزی دلایل این عقب‌نشینی عنوان می‌شود. یادآور می‌شود طبق اظهارات مطرح شده از سوی معاون نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، کاهش مالیات فروش سهام از ۵/ ۰ درصد به ۰۱/ ۰درصد، تنها برای سال ۹۷ لازم‌الاجرا بود و مالیات نقل و انتقال سهام در سال ۹۸مجددا همانند سال‌های گذشته اعمال می‌شود، مگر اینکه برای سال ۹۸ مجددا دستور‌العمل جدیدی از سوی دولت ابلاغ شود که در این‌صورت نیاز به مصوبه خواهد داشت.  در میان دیگر اخبار مهم، دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با «سنا» کاهش کارمزد صنعت کارگزاری، موضوع حد اعتباری و زمان تسویه معاملات(T+۲) را از مهم‌ترین اقدامات انجام شده دانست و گفت: مساله T+۲با هدف رعایت منافع سرمایه‌گذاران عملیاتی شد و کانون به سازمان T+۱ را نیز پیشنهاد داد. از نظر فنی T قابل‌اجرا نیست اما سپرده‌گذاری مشکلی برای T+۱ ندارد. به نظر من اگر سازمان صلاح بداند T+۱ قابل اجرا است.

روح الله میر‌صانعی افزود: پس از آنکه سازمان بورس کارمزد خود را کاهش داد از ما هم درخواست شد که این اقدام را انجام دهیم و عملا این اقدام انجام شده البته ممکن است درآمد برخی از کارگزاران کم شده باشد اما خیلی قابل‌توجه نیست. هر اقدامی که ارکان بازار سرمایه انجام دهند ما هم همراهی می‌کنیم. وی ادامه داد: موضوع مهم دیگر حد‌اعتباری بود. این اقدام برای کاهش ریسک صنعت کارگزاری انجام شد اما به نظر می‌رسد فرآیند حد اعتباری نیازمند یکسری اصلاحاتی باشد. در این شرایط نگاه معامله‌گران به معاملات روز شنبه (امروز) است؛ جایی که تلاقی پایان تعطیلات و شرایط بازارهای جهانی و شرایط داخلی کشور از جمله بروز برخی حوادث از جمله سیل گسترده بازار را شکل خواهد داد. در حوزه بازار جهانی معامله‌گران در روزهای تعطیل شاهد اوج‌گیری بازار نفت و رسیدن آن به مرز ۷۰دلار برای هر بشکه نفت برنت بودند. بهای سه فلز اساسی مس، روی و سرب نیز به ترتیب ۶هزار و ۴۴۸دلار،۲هزار و ۹۰۶دلار و دو هزار دلار در هر تن گزارش شده است. در دوره تعطیلات نوروزی همچنین انتشار گزارش‌های ماهانه اسفند ماه ۹۷شرکت‌ها بر جو بازار موثر بود؛ افزایش موثر فروش بیشتر شرکت‌ها امیدواری‌ها را برای رشد قیمت سهام افزایش داده است، به‌ویژه اینکه به‌زودی روند برگزاری مجامع و تقسیم سود نقدی نیز در بازار شروع خواهد شد. در بازار سهام در گروه مخابرات همراه اول با تحقق سود ۳هزار و ۵۶۵ریالی برای سال ۹۷در صورت‌های مالی حسابرسی نشده، اولین گزارش از سری گزارش‌های شرکت‌های مهم بازار را روانه کدال کرد. در این گروه با حکم دیوان عدالت اداری، آبونمان تلفن‌ثابت حذف شده است. در گروه خودرویی دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفت: تولید خودرو در آذرماه ۹۷ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۷۲ درصد افت کرد و پس از آن ۴۰۰ واحد از مجموع حدود۱۲۰۰ قطعه‌ساز،تعطیل یا نیمه‌تعطیل شد.

آرش محبی‌نژاد به «ایرنا» گفت: باید به اندازه کافی از صنعت خودروسازی حمایت شود. اگر گزینه انتقال بدون ارز برای قطعه‌سازان فعال شود، قادر به دور زدن تحریم‌ها و حل مشکلات صنعت خواهند بود، همچنین به دلیل وابستگی ۶۴ صنعت به خودروسازی این امر تحرک و رونق در اقتصاد ایجاد خواهد کرد. نیاز صنعت قطعه‌سازی بین یک تا ۲ میلیارد دلار ارز است و مطابق برآوردهای این انجمن نمی‌تواند تاثیر خاصی روی قیمت ارز داشته باشد. در گروه سیمانی اکثر نمادهای این گروه در ایام تعطیلی مورد توجه بازار بودند. این امر همزمان شده است با انتشار گزارش‌های مناسب عملکرد اسفندماه برخی از نمادها که انتظارات را از این گروه افزایش داده است. ارزش جایگزینی بالا و احتمال تقسیم سودهای نقدی قابل‌ملاحظه از جمله دلایل انتظار رشد برای این گروه است. در گروه سیمانی همچنین دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان گفت: صنعت سیمان در سال ۹۷ یک روال ثابتی را طی کرد و پیش‌بینی می‌شود این صنعت در سال ۹۸ رونق و توسعه یابد.

عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به اینکه صادرات سیمان نسبت به سال ۹۶ کاهش نیافته است، اظهار کرد: سیمان به ۱۷ کشور دنیا از جمله آسیای‌میانه، آفریقا، بنگلادش کشورهای حوزه خلیج فارس و غیره صادر می‌شود.در گروه شرکت‌های هلدینگی در انتصابی چالش برانگیز مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تغییر کرد؛ وزیر کار، مدیرعامل صندوق بازنشستگی را تغییر داد و مدیر رادیو قرآن و دانش‌آموخته رشته مهندسی هوا فضا از دانشگاه شریف را به این سمت برگزید. با مصوبه هیات امنای سازمان تامین‌اجتماعی و صندوق‌های تابعه و حکم محمد شریعتمداری، میعاد صالحی به‌عنوان مدیرعامل جدید صندوق بازنشستگی کشوری منصوب شد.این انتصاب انتقادات فراوانی را در مورد نحوه مدیریت این شرکت بزرگ ایجاد کرده است. در مجموع بازار دادو ستد سهام در ایام تعطیلی نوروز در ۵روز کاری با جریان رو به رشدی به لحاظ قیمتی مواجه بود که این جریان روز یکشنبه به معامله ۶۶۴میلیارد تومان سهام در بورس و ۳۶۱میلیارد تومان در فرابورس منجر شد.