شروع سبز سهام

رشد پیوسته شاخص کل فرابورس که از بیست‌ودوم اسفند آغاز شده بود عمدتا ریشه در زمینه‌های بنیادی سهام داشت. پیش از آن نیز کارشناسان بر جذابیت طیف گسترده‌ای از سهم‌ها پس از تخلیه آثار منفی ریسک‌ها اشاره کرده بودند و با توجه به یک دوره طولانی انتظار بازگشت سرمایه برای پیوستن به جریان سهام را داشتند. شرایطی که با وضعیت مساعد بازار جهانی دست به دست هم داد تا فرابورس ایران سال ۹۸ را در شرایطی متعادل آغاز و به حرکت صعودی خود ادامه دهد. علاوه بر حفظ وضع مطلوب قیمت جهانی کالاها، گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌های فرابورسی برای اسفند هم در تقویت زمینه‌های بنیادی سهم‌ها موثر واقع شد. وعده راه‌اندازی بازار متشکل ارزی و انتظار پرشدن شکاف بین نرخ ارز سامانه نیما و نرخ بازار آزاد هم عامل دیگری بود که موجب تداوم تقاضای پرقدرت در معاملات ابتدای سال، به‌ویژه در سهم‌های اصطلاحا دلاری شد. البته متناسب با شرایط نیمه‌تعطیل، تحرک معامله‌گران در تک‌سهم‌های غالبا کوچک هم بازدهی چشمگیری را نصیب دارندگان این گروه از سهم‌ها کرد. در مجموع، بررسی میزان افت و خیز قیمت در صنایع فرابورسی و مطالعه جریان ورود و خروج سرمایه از سوی معامله‌گران خرد تصویر دقیق‌تری از جغرافیای بازار در چند روز اخیر را فراروی ما می‌نهد.

 در صنایع فرابورسی چه گذشت؟

اگرچه شاخص کل فرابورس طی چند روز کاری ایام نوروز بازدهی ۵/ ۶ درصدی را به نمایش گذاشت اما مطالعه و بررسی روند قیمت در سهم‌ها و صنایع از بازدهی به مراتب بالاتری در مقایسه با متوسط بازار حکایت دارد. در بین سهام ۲۶ صنعت فرابورسی که قابلیت معامله داشتند، ۲۵ صنعت با افزایش متوسط قیمت به معاملات خود در این پنج روز پایان دادند. در این میان، دو گروه تک‌سهمی خرده‌فروشی و سیمان با رشد ۲۵ درصدی بیشترین بازدهی را در بین صنایع فرابورسی به ثبت رساندند. در بین گروه‌های کالایی نیز، صنعت پتروشیمی توانست بازدهی ۱۱ درصدی را به نمایش بگذارد و ۵/ ۹ درصد از کل گردش نقدینگی را در بازار به نام خود ثبت کند. سهام گروه فلزات هم ضمن کسب رتبه نخست ارزش معاملات خرد، با افزایش ۱/ ۴درصدی شاخص قیمت به معاملات خود در این پنج روز پایان دادند. در مجموع بیش از نیمی از جریان نقدینگی در چهار گروه فلزات اساسی، زراعت و شیمیایی و انبوه‌سازی به گردش درآمد. پالایشی‌های فرابورسی نیز با وجود رشد قابل توجه بهای جهانی نفت به بازدهی ۵/ ۲ درصدی بسنده کردند و در جذب نقدینگی در مقایسه با صنایع همتراز چندان کامیاب نبودند. گروه محصولات کامپیوتری با تک‌نماد «مادیرا» تنها گروهی بود که ضمن جذب حدود ۲ درصد از ارزش معاملات خرد با افت ارزش به کار خود پایان داد. شاخص این گروه در معاملات چند روز اخیر ابتدایی سال یک درصد کاهش یافت. بررسی روند تغییر مالکیت هم نشان‌دهنده ورود سرمایه‌های خرد به جریان معاملات سهام است. سهامداران خرد در پنج روز کاری اخیر مجموعا ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به ارزش سهام خود افزودند. اگرچه در اولین روز کاری سال این روند به نام معامله‌گران عمده رقم خورد اما پیوستن سهامداران خرد در روزهای بعد نه تنها جریان مالکیت را تغییر داد بلکه شاخص کل را بیش از ۱۰۰ واحد ارتقا بخشید. البته معامله‌گران حقیقی در آخرین روز کاری ایام نوروز، یعنی یازدهم فروردین غالبا در نقش فروشنده ظاهر شدند. جبهه‌گیری متفاوت فعالان سهام در این روز مالکیت ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از سهام را به نام معامله‌گران حقوقی رقم زد. ضمن اینکه شاخص کل نیز در این روز از اوج خود حدود ۱۰ واحد عقب نشست و به سطح ۲ هزار و ۴۰۵ واحد رسید. شاخص کل فرابورس در مهرماه توانسته بود قله۲۲۴۰ واحد را فتح کند. سپس در نزولی فرساینده از این اوج فاصله گرفت تا اینکه در روز پایانی سال گذشته این رکورد را جابه‌جا کرد و در ادامه، طی چهار جهش، حدود ۱۵۰ واحد بر ارتفاع خود افزود.

 کاهش ارتفاع سود در بازار بدهی

همزمان که بازار سهام روند رو به رشدی را پشت سر می‌گذاشت، اوراق بدهی نیز وضعیت متعادلی را تجربه می‌کرد. میانگین نرخ سود اسناد خزانه که در روز پایانی سال گذشته روی عدد ۲/ ۲۲ درصد قرار داشت، در جریان معاملات اوراق خزانه در پنج روز کاری ایام نوروز با افزایش قیمت‌ها تحت فشار قرار گرفت و به این ترتیب در آخرین معاملات روز یازدهم فروردین ضمن کاهش ۱/ ۱ واحد درصدی، به سطح ۱/ ۲۱ درصد رسید.