امیر هامونی درخصوص برگزاری سابقه حضور استارت‌آپ‌های فین‌تک در نمایشگاه فاینکس ۲۰۱۹ گفت: فین استارز سه سال است که همزمان با نمایشگاه بورس، بانک و بیمه با کمک سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار می‌شود. امسال نیز رویداد فین‌استارزپلاس را برگزار می‌کنیم تا در آن شاهد حضور استارت‌آپ‌های حوزه فین‌تک باشیم که بازار پول، بازار سرمایه و بازار بیمه را شامل می‌شود. وی با تاکید بر استقبال فرابورس ایران از حضور استارت‌آپ‌ها در فاینکس ۲۰۱۹ درخصوص نحوه حضور استارت‌آپ‌های فین‌تک در این نمایشگاه اظهار کرد: فراخوان حضور این استارت‌آپ‌ها از دو هفته قبل از پایان سال ۹۷ انجام شده و تا پایان فروردین‌ماه ۹۸ نیز ادامه دارد. در همین مدت تعداد زیادی ثبت نام کرده‌اند که نشان از وجود علاقه‌مندان و فعالان در این حوزه دارد. هامونی با اشاره به معرفی برخی زمینه‌های فعالیت برای سهولت حضور شرکت‌کنندگان در فین‌استارز پلاس خاطرنشان کرد: مشخص کردن حوزه‌های فعالیت می‌تواند به حضور موثرتر فین‌تک‌ها در این نمایشگاه کمک کند؛ بر همین اساس این زمینه‌ها را برای استارت‌آپ‌هایی که می‌خواهند در فین‌استارزپلاس حضور داشته باشند معرفی کرده‌ایم. مدیرعامل فرابورس در تشریح زمینه‌های استارت‌آپ‌ها در فاینکس ۲۰۱۹ خاطرنشان کرد: مهم‌ترین حوزه فعالیت در بحث‌های رگ تک است که همان Regulatory Technology است؛ این مساله حوزه بسیار خاصی در فین‌تک است و می‌تواند مخاطب و سرمایه‌گذار خاص خود را داشته باشد. حوزه بعدی اینشورتک یا تکنولوژی‌های مالی بیمه‌ای است که فین‌تک‌هایی در حوزه بیمه را شامل می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت رفع چالش‌های بازارهای پولی و مالی با تکیه بر ابزارهای نوین درباره حوزه دیگر فعالیت‌های استارت‌آپی در فین‌استارزپلاس گفت: یکی از زمینه‌های مهم و قابل توجه، استارت‌آپ‌های حوزه بلاک‌چین هستند که البته این حوزه ادعایی برای رفع چالش‌های بازار سرمایه، بازار پول یا بازار بیمه دارد و می‌تواند جذابیت‌های خاص خود را برای مخاطبان و سرمایه‌گذاران داشته باشد. هامونی با بیان اهمیت بحث احراز هویت الکترونیکی در شرایط فعلی در جهان تصریح کرد: یکی از چالش‌های مهم بین‌المللی چالش KYC یا همان احراز هویت الکترونیکی است که در این حوزه نیز زمینه حضور استارت‌آپ‌هایی که در حوزه امنیت و بحث‌های KYC و احراز هویت کار می‌کنند فراهم شده است. همچنین استارت‌آپ‌های فعال در حوزه امنیت دیتا و امنیت سایبری نیز می‌توانند در فین‌استارزپلاس شرکت کنند.

این مقام مسوول در فرابورس حوزه دیگر را حل چالش‌های بازار پول با حضور ارزهای دیجیتال یا cryptocurrency عنوان کرد و یادآور شد: اکنون در اغلب کشورها تلاش برای شناسایی ظرفیت‌های موجود در ارزهای دیجیتال وجود دارد و ما نیز نیازمند شناسایی این ظرفیت‌ها برای بهبود فرآیندهای پولی خود هستیم. ضمن اینکه نباید از سایر کشورها عقب بمانیم. از این رو حوزه دیگر برای حضور استارت‌آپ‌ها بحث ارزهای دیجیتال ‌ است و پیشنهادهایی نیز در این زمینه به دست ما رسیده است. هامونی با اشاره به اهمیت توجه به قوانین شرعی و فقهی در ابزارسازی در بورس گفت: حوزه بعدی شریعه تک یا همان تکنولوژی‌های مبتنی بر شریعت است که می‌تواند مصوبات کمیته فقهی سازمان بورس را دنبال کند.

مدیرعامل فرابورس ایران حوزه حسابداری را یکی دیگر از حوزه‌های جذاب سرمایه‌گذاری شرکت‌ها دانست و خاطرنشان کرد: فین‌تک‌هایی که در حوزه حسابداری و حسابرسی فعالیت می‌کنند می‌توانند در این رویداد حضور داشته باشند؛ چراکه این حوزه‌ها می‌توانند برای بازار سرمایه از جذابیت بالایی برخوردار باشند و سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها را به خود جذب کنند. وی با تاکید بر اهمیت شکل‌گیری شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری در کنار سرمایه‌گذاران بازار سرمایه یادآور شد: استارت‌آپ‌هایی که در حوزه مشاوره سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کنند می‌توانند حضور موثری در این رویداد داشته باشند؛ چراکه این نوع فین‌تک‌ها به سرمایه‌گذاران گزینه انتخاب می‌دهند و همچنین به کسانی که معاملات الگوریتمی انجام می‌دهند کمک می‌کنند. علاوه بر این استارت‌آپ‌های فعال در حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری و fund administration نیز می‌توانند ثبت‌نام کنند. امیر هامونی با تاکید بر ضرورت حفظ سلامت معاملات افزود: حوزه سامانه‌های معاملاتی، سامانه‌های قبل و پس از معاملات و سامانه‌های نظارت بر معاملات که بحث کشف تقلب در صورت‌های مالی و... در آن مطرح است نیز می‌تواند زمینه مناسبی برای حضور استارت‌آپ‌ها باشد.

مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به تبدیل برخی استارت‌آپ‌های شرکت‌کننده در فین‌استارز سال‌های گذشته به استارت‌آپ‌های موفق که مورد توجه شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌اند، گفت: در حوزه‌هایی همچون رگ تک و اینشورتک همواره یکی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاران، ارکان اجرایی بازار سرمایه بوده‌اند و اکنون نیز چنانچه استارت‌آپ قابل قبولی در این حوزه معرفی شود حاضر به سرمایه‌گذاری هستند. وی با بیان نمونه‌هایی از این داستان‌های موفقیت یا success stories در سال‌های گذشته افزود: چند اپلیکیشن‌ بیمه‌ای که اکنون معروف شده‌اند از ابتدا از طریق فین‌استارز فرابورس ایران معرفی شدند و توانستند با جذب سرمایه‌گذار رشد کرده و به اینجا برسند و اکنون به‌عنوان داستان‌های موفقیت فین‌استارز از آنها یاد شود. هامونی نمونه دیگر استارت‌های موفق سال‌های گذشته را ایجاد سامانه‌های مربوط به مجامع الکترونیکی عنوان و خاطرنشان کرد: این سامانه‌ها ابتدا توسط استارت‌آپ‌های فین‌تک در فین‌استارز معرفی شدند؛ البته امسال بورس و فرابورس نیز در این زمینه برنامه‌هایی خواهند داشت. وی در تشریح فعالیت این سامانه‌ها گفت: این سامانه‌ها با عنوان EAGM که همان مجامع الکترونیکی سالانه شرکت‌هاست به افرادی که به هر دلیلی به مجمع فیزیکی دسترسی ندارند امکان می‌دهد به‌صورت الکترونیکی وارد مجمع شوند و از حق رای خود استفاده کنند. البته این مجامع می‌تواند در کنار مجامع فیزیکی فعالیت کند چون این مجامع نمی‌تواند جمع و جایگزین شود و همواره ضرورت تشکیل هیات‌رئیسه وجود دارد که شامل سهامداران عمده شرکت‌هاست. مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه در فین‌استارزپلاس حوزه‌های جدیدی را معرفی کرده‌ایم و تنوع بیشتری در استارت‌آپ‌هایی که امکان حضور دارند، خواهیم داشت، گفت: در فین‌استارز طی سال‌های گذشته بیشتر استارت‌آپ‌ها در حوزه مباحث پولی و بیمه‌ای شرکت داشتند و خلأ یا حضور کمتر برخی استارت‌آپ‌ها از جمله استارت‌آپ‌های فضای بازار سرمایه را داشتیم؛ اما امسال با ثبت‌نامی که استارت‌آپ‌ها در حوزه‌های مختلف بازار سرمایه انجام داده‌اند، می‌توانیم شاهد حضور پررنگ‌تر و فعال‌تر آنها در فین استارزپلاس باشیم.