روز گذشته، بیش از ۸۲۰ میلیون برگه بهادار به ارزش حدود ۳۰۲ میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس دست‌به‌دست شد که بخش عمده آن در معاملات خرد رقم خورد. از سویی، اوراق اخزا با افزایش متوسط نرخ بهره و اوراق تسهیلات مسکن نیز با افزایش متوسط قیمت‌ها به روز خود پایان دادند. شاخص کل فرابورس ایران که از ۲۲ اسفند گذشته تا دهم فروردین ماه، به مدت ۹ روز کاری پیاپی رشد مستدامی را تجربه کرده بود، با شروع معاملات دیروز کاهش محدودی را به نمایش گذاشت. به نظر می‌رسد بیدار شدن انگیزه شناسایی سود به دنبال صعود دسته جمعی قیمت‌ها، مهم‌ترین‌ عامل عقب‌نشینی تقاضای سهامداران بود. با این حال، اخبار دیگری همچون کاهش قیمت فلزاتی همچون مس و آلومینیوم و از سویی تخفیف فروش تولیدکنندگان فولاد و برخی از محصولات پتروشیمی نیز در کاهش بیش از ۱۴ واحدی شاخص کل بی‌تاثیر نبودند. دیروز نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی مارون بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل فرابورس ایران تحمیل کرد و بالغ بر ۲۸ واحد از ارتفاع آن کاست. سهام فولاد هرمزگان جنوب نیز با اثر کاهنده نزدیک به سه واحد دیگر، در مرتبه بعدی قرار داشت. در مقابل معاملات نمادهای «کگهر»، «زاگرس» و «ذوب» که با افزایش کم عمق قیمت‌ها همراه بود، مانع از کاهش بیشتر ارتفاع آیفکس شد و بالغ بر هشت واحد به آن افزود.

رصد صنایع بازار

روز گذشته، نزدیک به ۴۱۵ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۲۴میلیارد تومان در معاملات خرد بازار اول و دوم دست به دست شد. در این میان صنعت فلزات اساسی با گردش حدود ۳۰ میلیارد تومان از این نقدینگی، با اختلاف آشکاری از سایر صنایع، بیشترین ارزش معاملات را رقم زده بود. در ادامه، صنعت انبوه‌سازی و املاک و مستغلات با پیشتازی ارزش معاملات سهام «ثتران»، به‌عنوان دومین صنعت پرمعامله دیروز شناخته شد. همچنین صنعت مزبور، پس از گروه تک‌نمادی پیمانکاری صنعتی، رشد بیش از ۴ درصدی شاخص روزانه را تجربه کرد که حاکی از استقبال قابل توجه خریداران حقیقی نسبت به سهام انبوه‌سازی بود. در مقابل محصولات پتروشیمی، تحت‌تاثیر ریزش نزدیک به ۵ درصدی قیمت بزرگ‌ترین‌ سهم خود یعنی «مارون»، با افت ۳ درصدی متوسط قیمت‌ها، به‌عنوان زیانده‌ترین صنعت معاملات روز شنبه شناخته شد.در مجموع بررسی روند معاملات در صنایع مختلف فرابورسی، نشانگر توجه عمده به گروه‌های کوچک‌تر بازار بود که روز مثبتی را برای غالب آنها رقم زد. در این میان، به دنبال افزایش قیمت جهانی نفت، محصولات پالایشی تنها صنعت صادرات‌محوری بود که با افزایش دسته جمعی نمادهای زیرمجموعه خود مواجه شد و نقش حمایتی در حفظ سطح شاخص کل ایفا کرد.

قدرت‌نمایی بازیگران حقیقی

پرونده معاملات فرابورس ایران در آخرین روز کاری سال گذشته، به نفع سهامداران حقوقی بسته شد. با این حال با شروع معاملات سال جاری، در پنج روز کاری گذشته بازار سهام، بیشترین خرید را از جانب سهامداران حقیقی تجربه کرد. روز گذشته نیز بیش از ۲۱ میلیون سهم به ارزش حدود ۳ میلیارد تومان از سبد سهامداران عمده به پرتفوی سهامداران خرد جابه‌جا‌ شد و بازار با حمایت این دسته از سهامداران به کار خود پایان داد. در مرکز توجهات بازیگران حقیقی، نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری مسکن تهران قرار داشت که حدود ۴ میلیارد تومان ارزیابی شد. در ادامه، «زاگرس» و «کرمان» نیز به‌عنوان ترجیحات دیگر این دسته از بازیگران معرفی شدند که ارزش خرید آنها در مجموع بیش از یک میلیارد تومان محاسبه شد. از این رو، صنعت انبوه‌سازی، املاک و مستغلات با تغییر مالکیت بیش از ۵ میلیارد تومان به نفع سهامداران حقیقی، در صدر حمایت آنها قرار داشت.در مقابل، بیشترین تقاضای سهامداران حقوقی متوجه سهامی ذوب‌آهن اصفهان شد. بیمه کوثر و نیز ریل پرداز سیر از دیگر نمادهای قابل توجه این دسته از فعالان بازار بود. به این ترتیب، صنعت فلزات اساسی، گروهی بود که بیشترین متوسط خالص خرید سهامداران خرد را به خود اختصاص داد.

چه خبر از سایر بازارها؟

در حالی‌که متوسط نرخ بهره اوراق خزانه در آخرین روزهای اسفند از کانال ۲۲ درصدی دورتر می‌شد، با شروع معاملات سال جدید در پی افت و خیزی اندک، در نهایت پا به محدوده ۲۱ درصدی گذاشت. در شرایطی که یازدهمین روز ماه جاری، متوسط بازدهی اوراق مزبور به کمترین مقدار بیش از یک ماه اخیر، یعنی سطح ۱/ ۲۱ درصدی رسیده بود، روز گذشته جهت دیگری در پیش گرفت که حاکی از کمرنگ شدن تقاضا در این بازار است. نرخ عنوان شده، در پایان معاملات دیروز اسناد خزانه اسلامی، با رشد نیم واحد درصدی در سطح ۶/ ۲۱درصدی متوقف شد. در این میان، اوراق «اخزا۷۱۷» با شدت بیشتری تحت فشار فروش قرار گرفت که موجب افت بیش از ۵/ ۱ درصدی قیمت آن شد. امری که بیشترین نرخ سود مؤثر را در سطح ۵/ ۲۳ برای این اوراق رقم زد. روز گذشته، حدود ۳۷۳ هزار برگه «اخزا» به ارزش نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان معامله شد که اوراق «اخزا۷۰۶» بخش عمده این نقدینگی را به گردش درآورد. بازار تسهیلات مسکن نیز از ابتدای سال جاری، با دست به دست شدن بیش از ۸۴ هزار برگه، ارزش معاملات افزون بر ۴ میلیارد تومانی را رقم زد. سقف نقدینگی این بازار که طی پنج روز معاملاتی اخیر از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تجاوز نکرده بود، روز گذشته با داد و ستد افزون بر ۴۱ هزار برگه، نزدیک به ۲ میلیارد تومان رقم خورد. به‌طور متوسط قیمت اوراق تسهیلات مسکن روند افزایشی را پیمود و بازه قیمت‌ها در دامنه حدود ۵۱ هزار تومان تا ۵۵ هزار تومان تثبیت شد که امتیار تسهیلات مسکن با سررسید بهمن ۹۷، بیشترین قیمت را داشت.