رصد بازار اول و دوم

همان‌طور که اشاره شد روز گذشته، شاخص کل فرابورس حرکت در مدار صعودی را از سر گرفت و به‌رغم اثرات کاهنده نمادهای «هرمز» و «کگهر» افزایش حدود ۲۰ واحدی را تجربه کرد. اصلی‌ترین عامل افزایش نماگر مزبور در گرو معاملات نماد معاملاتی شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان بود. در ادامه سهام پتروشیمی «مارون» و «زاگرس» نیز در مجموع موجب پیشروی بیش از سه واحدی شاخص کل شدند.سهامی ذوب‌آهن اصفهان که تا میانه معاملات، طولانی‌ترین صف خرید را به خود اختصاص داده بود، در هموار کردن مسیر صعودی آیفکس پیشتاز بود. با وجود کاهش استقبال خریداران «ذوب» در ادامه معاملات، نماد مزبور در صدر لیست نمادها با بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل باقی ماند و افزون بر هفت واحد به ارتفاع آیفکس افزود. شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان، طی سالی که گذشت موانع بسیاری همچون بحران آب، مشکلات تامین مواد اولیه و البته تحریم‌ها را تحمل کرد. با این حال، یکی از سه رکورد سالانه در تاریخ ذوب‌آهن اصفهان، پس از سال‌های ۸۹ و ۹۳ در سال ۹۷ رقم خورد. همچنین، به گفته مدیرعامل این شرکت، با اینکه میزان صادرات ذوب‌آهن در سالی که گذشت نسبت به سال ۹۶ کاهش مختصری را تجربه کرد، درآمد ارزی آن از محل صادرات افزایش یافت. تولید محصولات جدید و استراتژیک، افزایش سرمایه تقریبا ۱۰۰ درصدی و کاهش هزینه‌های مالی به میزان ۱۵۰ میلیارد تومان از جمله دستاوردهایی بود که مدیرعامل شرکت «ذوب» به آنها اشاره کرد.همچنین نماد عنوان شده، روز گذشته بیشترین ارزش معاملات را رقم زد که نزدیک به ۵۸ میلیارد تومان بود. امری که باعث صدرنشینی صنعت فلزات اساسی از حیث نقدینگی شد. بیش از ۷۵۷ میلیون سهم به ارزش افزون بر ۲۲۳ میلیارد تومان در بازارهای اول و دوم دست به دست شد، که صنعت فلزات اساسی حدود یک سوم این نقدینگی را جریان داد.روز گذشته، از میان ۲۷ صنعت فرابورسی، متوسط قیمت سهام ۲۱ گروه در محدوده سبز رقم خورد و صنایعی که افت شاخص روزانه را تجربه کردند از زیرمجموعه‌های تک‌سهمی فرابورس بودند. صنعت هتل و رستوران با رشد نزدیک به ۵ درصد صدرنشین صنایع از منظر رشد روزانه بود و در مقابل، صنعت سیمان با تحمل زیان ۳ درصدی «سبزوا» قعرنشین شد.

ثبات قدرت بازیگران حقیقی

روز گذشته، استقبال خریداران خرد از سهامی ذوب‌آهن اصفهان، به حمایت غالب بازار از جانب این دسته از سهامداران انجامید. حدود ۵۷ میلیون سهم «ذوب» به ارزش بیش از ۹ میلیارد تومان از سبد سهامداران حقوقی به پرتفوی سهامداران خرد منتقل شد. در ادامه، سرمایه‌گذاری مسکن تهران و نیز نفت پاسارگاد بخش دیگر توجهات بازیگران خرد را جلب کرد. مجموع خالص خرید فعالان حقیقی از دو نماد «ثتران» و «شپاس» حدود ۳ میلیارد تومان ارزیابی شد. در مقابل، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه بیشترین خرید سهامداران حقوقی را به خود اختصاص داد که بالغ بر ۲ میلیارد تومان محاسبه شد. «کگهر» و «شرانل» نیز از دیگر اولویت‌های حقوقی‌ها به شمار آمدند.به این ترتیب، صنعت فلزات اساسی و نیز انبوه‌سازی و املاک و مستغلات به ترتیب بیشترین حمایت سهامداران خرد را در اختیار گرفتند. صنعت تک‌سهمی استخراج کانه‌های فلزی نیز در صدر گروه‌های مورد توجه سهامداران عمده قرار گرفت. در نهایت، بیش از ۷۵ میلیون سهم به ارزش افزون بر ۸ میلیارد تومان از جانب بازیگران حقوقی به سوی فعالان خرد جابه‌جا‌ شد و دومین روز متوالی قدرت‌نمایی سهامداران حقیقی رقم خورد.

چه خبر از سایر بازارها؟

روز گذشته، افزون بر یک میلیون ورقه به ارزش نزدیک به ۱۲۸ میلیارد تومان در بازار اوراق با درآمد ثابت معامله شد. در این میان، ارزش معاملات اسناد خزانه اسلامی به بیش از ۴۱ میلیارد تومان رسید که نسبت به معاملات روز شنبه افزایش داشت. جریان بیشتر نقدینگی در این بازار البته با افزایش سطح تقاضا و رشد قیمت در شمار بسیاری از اوراق خزانه همراه بود. امری که منجر به عقب‌نشینی ۱/ ۰ واحد درصدی متوسط بازدهی موثر اوراق مزبور به سطح ۵/ ۲۱ درصد شد. بازه نرخ سود سالانه موثر ۲۶ مرتبه از اسناد خزانه اسلامی، در دامنه ۶/ ۲۰ درصد الی ۴/ ۲۳ درصد تعیین شد و به ترتیب کمترین و بیشترین این نرخ به اوراق «اخزا۷۰۸» و «اخزا۷۱۷» تعلق گرفت. افزایش جریان نقدینگی در بازار تسهیلات مسکن نیز به وقوع پیوست. بیش از ۵۹ هزار ورقه «تسه» به ارزش نزدیک به سه میلیارد تومان در بازار مربوطه دست به دست شد که نسبت به روز شنبه، نقدینگی ۳۰ درصد رشد داشت. همچنین در پی رشد دسته‌جمعی قیمت‌ها در معاملات ابتدای هفته جاری، از شدت تقاضا در سطوح جدید قیمت کاسته شد و اوراق مزبور به‌طور متوسط افت بیش از ۳ درصدی را تجربه کردند. در این میان، بیشترین فشار عرضه متوجه اوراق تسهیلات مسکن با سررسید اردیبهشت ۹۷ شد که موجب کاهش ۵درصدی قیمت آن شد.  بیشترین بهای این اوراق در محدوده ۵۳ هزار تومان به امتیاز تسهیلات مسکن با سررسید بهمن ۹۷ تعلق داشت. به‌رغم آنکه حدود ۸۰ درصد این ارزش معاملات در خرید و فروش ورقه «تسه۹۷۱۲» به گردش درآمد؛ اوراق نامبرده با افت بیش از ۷/ ۳ درصدی، معاملات خود را در کمترین سطح قیمت ۴۹هزار تومانی پایان داد.