در بازار دیروز معامله‌گران تحت‌تاثیر رشد اخیر قیمت‌ها و حضور معامله‌گران کوتاه مدت با عرضه‌های سنگینی در نمادهای عمده بازار مواجه شدند که همین امر نیز معاملات پر‌حجمی را در نمادهای مورد توجه بازار از جمله نمادهایی نظیر ذوب‌آهن اصفهان، ایران خودرو، گروه پتروشیمی ایرانیان، سایپا و بانک‌های ملت و پاسارگاد رقم زد . این معاملات پر حجم سبب شده است تا نگاه‌های معامله‌گران به روزهای آتی و میزان ورود نقدینگی تازه به بازار باشد. در صورت ورود نقدینگی تازه به بازار عرضه‌های دیروز می‌تواند زمینه‌ساز یک دوره رشد جدید پس از استراحت چند‌روزه قیمت‌ها باشد.در این شرایط دیروز شاخص کل با توجه به رشد قیمت نمادهایی نظیر فولاد مبارکه ، بانک‌های ملت و پاسارگاد، پالایشگاه بندرعباس و هلدینگ خلیج فارس با رشد ۸۳/ ۰درصدی معادل ۱۵۳۹واحد مواجه شد و به رقم ۱۸۸ هزار و ۷۵ واحد رسید. در این شرایط شاخص کل هم‌وزن با افزایش ۵۹۰ واحد به رقم ۳۶ هزار و ۶۱۸ واحد رسید.

در بازار دیروز در مهم‌ترین‌ خبرهای مرتبط با بازار سخنان وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی از اهمیت برخوردار بود؛ فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد در گردهمایی معاونان و مدیران وزارت اقتصاد برای تبیین برنامه‌ها و ماموریت‌های سال ۹۸ گفت: نقش بازار سرمایه در شرایط کنونی اقتصاد بسیار مهم است. باید سهم بورس در تامین مالی اقتصاد از ۱۵ درصد به ۴۰ درصد برسد؛ بازار سرمایه باید با یک برنامه عملیاتی و جامع، جای نظام بانکی را در تامین مالی بگیرد و افزایش حجم نقدینگی فرصت خوبی است تا با طرح‌های جدید بتوان این سرمایه‌ها را در جهت رونق تولید هدایت کرد.همچنین همتی رئیس کل بانک مرکزی دیروز عنوان کرد: برخی گفتند من گفته‌ام که اگر مردم ارز نخرند ارزان می‌شود، منظور من از خرید و فروش ارز این بود که مردم وارد دلالی ارز نشوند و خوشحالم که اکنون نیز وارد نمی‌شوند.

وی با اشاره به آمار خرید و فروش ارز در روز گذشته توسط صرافی‌های مجاز بانک مرکزی، گفت: در روز گذشته ۱۰ برابر میزان فروش ارز، خرید داشتیم و این ارز را به قیمت ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان خریدیم، این در حالی است که قیمت دلار در بازار ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام می‌شد، این آمار مشخص می‌کند که این قیمت‌ها واقعی نیست. رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه من به مردم نمی‌گویم این نرخ‌ها واقعی نیست، اظهار کرد: من نمی‌خواهم کسی بر اساس حرف من ارز نخرد و ضرر کند، اما می‌دانم که این نرخ‌ها واقعی نیست، اما هدف ما ثبات در بازار است، چراکه ثبات از قیمت برای ما مهم‌تر است.

همچنین در گروه بانکی دیروز یک مقام مسوول‌ در بانک ملت درباره زمزمه موافقت رئیس کل بانک مرکزی با تسعیر ارز ۸۷۰۰ تومانی بانک‌ها که منجر به رشد قیمت سهام و صف خرید بانک‌ها شده به بورس پرس گفت : این موضوع به طور غیر رسمی درست است و همتی در جریان دیدار نوروزی با مدیران عامل بانک‌ها به طور شفاهی از موافقت با تسعیر ارز دلار بانک‌ها با نرخ نیمایی خبر داد.وی افزود: براین اساس، متوسط نرخ نیمایی دلار در شش ماه دوم سال گذشته و با کاهش میانگین ۱۰ درصدی نسبت به آخرین روز کاری، نرخ تسعیر ارز بانک‌ها برای سال گذشته ۸ هزار و ۶۹۷ تومان محاسبه شده که ممکن است برای بانکی دیگر رقمی متفاوت اما در همین حدود باشد. این مقام مسوول‌ تاکید کرد: با این همه، چنین موارد غیرقطعی و مبهمی برای مرجع ناظری مانند سازمان حسابرسی قابل اتکا نبوده و همچنان باید منتظر نامه رسمی بانک مرکزی بود.همچنین دیروز مدیرعامل بانک صادرات گفت: با بازگشایی نماد بانک پس از عملی شدن افزایش سرمایه، روند عادی معاملات سهام بانک از سرگرفته می‌شود.

صیدی افزایش سرمایه ٢٠٣ درصدی بانک را از جمله اتفاقات خوب در سال ٩٧ برشمرد و ضمن تشکر از تلاش همه کارکنان بانک و همکاری‌های صورت‌گرفته از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط، ابراز کرد: این افزایش سرمایه ثبت شده و مراحل نهایی آن نیز تا پایان سال ٩٧ به اتمام رسیده است. در نهایت نیز سعید محمد علیزاده، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس درباره زمان بازگشایی نماد دو بانک صادرات و تجارت، بعداز افزایش سرمایه در این راستا توضیح داد: طبق مصوبه آبان سال گذشته هیات مدیره سازمان بورس، بازگشایی نماد ناشرانی که اقدام به افزایش سرمایه بیش از ۲۰۰ درصدی از محل جایزه کرده باشند و در مجمع تصویب شود، منوط به ثبت افزایش سرمایه و قابل معامله بودن سهام جدید است. وی ادامه داد: بنابراین بازگشت این دو بانک و شرکت‌ها به تابلوی بورس، بعد از طی مراحل قانونی لازم انجام خواهد شد و انتظار می‌رود طی روزهای آینده با نهایی شدن ثبت افزایش سرمایه در سپرده گذاری مرکزی و آماده شدن سهام جدید ، رخ دهد.

از سوی دیگر در میان اخبار گروه بانکی، می‌توان به صدور اطلاعیه شرکت فرابورس ایران در خصوص خرید سهام شرکت‌های بانک حکمت ایرانیان، بانک مهر اقتصاد، بانک قوامین و موسسه اعتباری کوثر مرکزی اشاره کرد؛ در این اطلاعیه شیوه ثبت تقاضای فروش سهام بانک‌های ادغامی از سوی سهامداران منتشر شده است . بر این اساس، کار جمع آوری سهام خرد چند بانک و یک موسسه وابسته به نیروهای مسلح از صبح روز گذشته(یکشنبه ۱۸فروردین‌ماه) آغاز شد تا زمینه برای ادغام آنها در بانک سپه فراهم شود. همچنین روز گذشته در گروه واسطه‌گری مالی، صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها، آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سالانه خود را منتشر کرد. به این ترتیب سهامداران این شرکت روز چهارشنبه ۲۸فروردین‌ماه مجمع خود را برگزار می‌کنند. در گروه کامپیوتری دیروز همکاران‌سیستم در شفاف‌سازی از فروش نرم‌افزاری خود به شرکت زیر‌مجموعه به قیمت ۱۸میلیارد و ۴۵۰میلیون تومان خبر داد.در گروه شیمیایی نیز نیروکلر در شفاف‌سازی از تصمیم این شرکت برای فروش دارایی‌های مازاد خبر داد.در گروه فولادی شرکت فولاد آلیاژی ایران برای تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده را اعلام کرد؛ بر این اساس «فولاژ»  ساعت ۱۱ روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت در محل شرکت واقع در یزد جهت تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه ۱۰ درصدی از محل سود انباشته به این مجمع می‌رود.

این شرکت بورسی با موافقت سهامداران، سرمایه فعلی را از ۴۹۹ به ۵۵۱ میلیارد تومان می‌رساند تا قادر به اصلاح ساختار مالی شود. همچنین مجمع فوق‌العاده می‌تواند با انجام افزایش سرمایه از ۵۵۱ به ۶۹۹ میلیارد تومان معادل ۳۰ درصد از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی،موافقت و اختیار عملی کردن آن را به مدت دو سال به هیات‌مدیره تفویض کند تا پس از اخذ مجوز سازمان بورس، نسبت به عملی شدن آن اقدام شود. از دیگر اخبار مهم روز گذشته، صحبت‌های مدیرنظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در خصوص جذابیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری بود. محمد‌رضا معتمد در این رابطه گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری دربورس با مدیریت حرفه‌ای و بازدهی بالا میزبان مناسبی برای جذب نقدینگی‌های خرد درسال ۹۸  محسوب می‌شوند. همچنین از آنجا که پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۸  حجم  نقدینگی دردست مردم نسبت به سال ۹۷ افزایش یابد، درنتیجه  صندوق‌های بورسی می‌توانند محل مناسبی برای جذب این نقدینگی‌های سرگردان باشند.

وی در ادامه افزود: صندوق‌های بورسی به دلیل داشتن مدیریت حرفه‌ای امکان اداره سرمایه‌های خرد را با بازدهی بالاتر نسبت به دیگر بازارهای رقیب فراهم می‌کنند. همچنین درحال‌حاضر انواعی دیگر از صندوق‌ها مانند املاک و مستغلات، خطر‌پذیر و .... در بازار فعال هستند و می‌توانند مقصد مناسبی برای جذب نقدینگی‌ها باشند. معتمد با تاکید براینکه سازمان بورس بر عملکرد صندوق‌های بورسی نظارت کامل دارد، بر نقش نهادهای مالی در عملیاتی کردن انواع صندوق‌ها به عنوان ابزارهای جدید بازار تاکید کرد و افزود:  رسالت سازمان بورس طراحی ابزارهای نو است تا به دست مدیران نهادهای مالی برسد و آنها بر حسب نیاز و تقاضا نسبت به عملیاتی کردن این ابزارها اقدام کنند. از سوی دیگر ثبت‌نام در برنامه جذب سرمایه و شبکه‌سازی فعالان فین‌تک آغاز شد؛ فرابورس ایران از فعالان حوزه نوآوری و کارآفرینی، استارت‌آپ‌ها، کسب‌وکارهای نوپا و به‌طور کلی تمامی سرمایه‌پذیران و فعالان حوزه فین‌تک دعوت می‌کند در جدیدترین برنامه فین‌استارز‌پلاس یعنی «آپ‌استارز» به منظور جذب سرمایه و شبکه‌سازی نام‌نویسی کنند. به این ترتیب از روز گذشته تیم‌های خلاق، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های تازه‌تاسیس می‌توانند برای حضور در برنامه «آپ‌استارز» برای ارتباط با شبکه وسیع سرمایه‌گذاران، مشاورهای مالی، فنی، حقوقی و بازاریابی و نیز مربیان و متخصصان از طریق ثبت‌نام در وب‌سایت  http:/ / finstars.ir اقدام کنند. بر این اساس متقاضیان ثبت‌نام در آپ‌استارز با مراجعه به لینک ثبت‌نام در وب‌سایت فین‌استارز باید حوزه‌های فعالیت‌شان را اعلام و ایده‌ محوری خود را بیان کنند تا پس از بررسی رزومه و تایید آن، از خدمات جذب سرمایه و فرصت شبکه‌سازی و گسترش دایره ارتباطی فین‌استارز بهره‌مند شوند. به این ترتیب پس از بررسی مدل کسب‌وکار ثبت‌نام‌کنندگان در «آپ‌استارز»، برای آنها جلسات خصوصی با کارآفرینان، سرمایه‌گذاران، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه  (VC)، نهادهای مالی، سامانه‌های تامین‌مالی جمعی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی به منظور جذب سرمایه و شبکه‌سازی برگزار خواهد شد. شایان ذکر است، فین‌استارز پلاس به عنوان یکی از رویدادهای ‌تخصصی فین‌استارز ۲۰۱۹ همزمان با دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه از تاریخ دوم تا پنجم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود. همچنین روز گذشته شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، اسامی بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی و فرابورسی را از نظر تعداد سهامدار در پایان سال۹۷ معرفی کرد.

براساس این گزارش سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران با ۲۳۷ هزار و ۷۵ سهامدار در پایان سال ۹۷ ، در صدر بزرگ‌ترین شرکت بورسی از نظر تعداد سهامدار ایستاد و تامین سرمایه نوین با ۱۷۷ هزار و ۹۷۲ سهامدار و ایران‌خودرو  با ۱۳۹ هزار و ۲۳۲ سهامدار در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری نور‌کوثر ایرانیان، توسعه معادن روی ایران، سایپا، سرمایه‌گذاری صنعت نفت، بانک انصار، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی و توسعه صنایع بهشهر در مکان‌های سوم تا دهم بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی از نظر تعداد سهامدار هستند. بر اساس این گزارش، موسسه اعتباری کوثر مرکزی با ۴۸۵ هزار و ۱۰۷ سهامدار در صدر بزرگ‌ترین شرکت‌های فرابورسی از نظر تعداد سهامدار قرار دارد و تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس کوثر با ۳۳۲هزار و ۵۰۷ سهامدار و بانک سرمایه با ۳۰۱ هزار و ۹۷۳ سهامدار در رده‌های بعدی قرار دارند. بیمه معلم، بانک حکمت ایرانیان، بانک مهر اقتصاد، بانک دی، بانک قوامین، بیمه حکمت صبا نیز درمکان‌های سوم تا دهم فهرست برترین شرکت‌های فرابورسی از لحاظ تعداد سهامدار ایستادند.  در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۹۸۸میلیارد تومان و در فرابورس به ۵۱۹میلیارد تومان بالغ شد.