بررسی روند تغییر و تحولات در عملکرد سال گذشته صندوق‌های سرمایه‌گذاری اعم از صندوق‌های سهامی، بادرآمد ثابت، مختلط و قابل معامله نشان از آن دارد که برترین صندوق‌ها در هر کدام از این گروه‌ها توانستند به بازدهی بیشتری از شاخص کل بورس دست یابند. به این ترتیب در سالی که گذشت از مجموع ۱۵۶ صندوق فعال در بازار سرمایه در حوزه‌های یادشده، ۴۴صندوق با بازدهی‌های به مراتب بیشتر از عملکرد شاخص بورس، از این نماگر سبقت گرفتند. افزون بر این در این دوره هیچ صندوق زیان‌دهی نداشتیم و حدود ۸۶درصد بازدهی مثبت داشته و مابقی نیز یعنی ۲۲صندوق با عملکردی خنثی مواجه شدند. بررسی بازدهی کسب شده توسط صندوق‌های برتر نشان از آن دارد که بیشترین سود به دست آمده در صندوق‌های سهامی به حدود ۱۷۰درصد رسید. البته در این میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل‌معامله مبتنی بر طلا نیز بازدهی قابل‌توجهی داشتند. به‌طوری‌که صندوق پشتوانه طلای لوتوس توانست ۱۷۴درصد سود نصیب سرمایه‌گذاران کند.

نگاهی دقیق‌تر به عملکرد صندوق‌های سهامی

بررسی عملکرد صندوق‌های سهامی نشان از آن دارد که این نهادهای مالی در سال ۹۷ توانستند همگامی بیشتری در مقایسه با دیگر صندوق‌ها با روند حرکتی شاخص بورس داشته باشند. البته در این میان برخی نوسانات مثبت قابل‌توجهی را در برخی از این صندوق‌ها شاهد بودیم. به‌طوری‌که صندوق مشترک دماسنج توانست به‌عنوان برترین صندوق در این گروه شناخته شود. صندوق مزبور بازدهی بیش از ۱۶۹ درصدی را در سال ۹۷ به ثبت رساند. این صندوق در تمام دوره‌های سال قبل نیز با سوددهی قابل‌توجهی همراه بود؛ به‌طوری‌که سوددهی ۱۱درصدی در اسفندماه، بیش از ۳۰درصدی در دوره ۳ماهه و ۳۵درصدی را نیز در ۶ماهه به ثبت رساند. این صندوق بیش از ۸۳درصد از پرتفوی خود را به سرمایه‌گذاری در سهام اختصاص داده و بقیه نیز به سایر دارایی‌ها اختصاص دارد. در میان سهم صنایع در سبد دارایی‌های صندوق مشترک دماسنج نیز مشاهده می‌شود که این صندوق بیشترین میزان سرمایه‌گذاری‌های خود را به خرید سهام ساخت محصولات فلزی، بانک‌ها، لاستیک و پلاستیک و فلزات اساسی اختصاص داده است. در ادامه نیز صندوق سهم آشنا توانست با ثبت بازدهی بیش از ۱۴۲درصدی رتبه‌ دوم برترین صندوق‌های سهامی در سال ۹۷را به خود اختصاص دهد. صندوق مزبور نیز بیش از ۸۷درصد از پرتفوی خود را به خرید سهام اختصاص داده و ۱۱درصد از سبد آن نیز در اختیار سپرده بانکی است. بررسی سهم صنایع در پرتفوی صندوق سهم آشنا نیز نشان از آن دارد که حدود ۲۷درصد از دارایی بورسی آن به خرید سهام محصولات شیمیایی تعلق دارد. همچنین ۵/ ۲۰ درصد نیز به خرید سهام فلزات اساسی اختصاص دارد. سهام گروه‌های معدنی و پالایشی نیز از دیگر صنایع موجود در پرتفوی این صندوق هستند.  

رصد فعالیت صندوق‌های بادرآمد ثابت

بررسی روند فعالیت صندوق‌های بادرآمد ثابت در سال گذشته نیز نشان از آن دارد که بیشترین بازدهی به ثبت رسیده در این نوع از صندوق‌ها مربوط به صندوق بادرآمد ثابت فیروزه آسیا بود که توانست سودی در محدوده ۳۰ درصد را به همراه داشته باشد. همچنین صندوق گنجینه آینده روشن نیز با اختلافی اندک، در رتبه دوم قرار گرفت. بازدهی این صندوق به بیش از ۲۹درصد رسید.در ادامه نیز صندوق‌های سپهرخبرگان نفت، ارمغان ایرانیان و ارزش آفرین گلرنگ قرار گرفتند. این سه صندوق نیز به ترتیب بازدهی ۴/ ۲۸، ۱/ ۲۴ و ۲۴درصدی را به ثبت رساندند. این در حالی است که ضعیف‌ترین صندوق‌های بادرآمد ثابت در سال گذشته، بازدهی ۱۶درصدی داشتند.

صندوق‌های مختلط از دریچه آمار

بررسی روند عملکردی صندوق‌های مختلط در سال ۹۷ نشان از آن دارد که در این نهادهای مالی گوهر نفیس تمدن با ثبت بازدهی ۴/ ۹۸ درصدی در فهرست برترین صندوق قرار گرفته است. در ادامه صندوق توسعه ممتاز با بازدهی ۷/ ۷۷درصدی، صندوق کارگزاری بانک تجارت با ثبت بازدهی ۷۶درصدی و صندوق آرمان سپهر آشنا نیز با بازدهی ۳/ ۷۵ درصدی همراه شدند. همچنین صندوق مشترک آسمان خاورمیانه نیز توانست بازدهی بیش از ۷۴درصدی را در سال گذشته به نمایش گذارد. همچنین در این نوع از صندوق‌ها کمترین بازدهی به صندوق مشترک سپهر آتی تعلق گرفت که با سود بیش از ۲۲درصدی همراه بود.

نگاهی به ETFها

در این میان صندوق‌های قابل معامله نیز توانستند عملکرد مناسبی در سال گذشته بر‌جا گذارند. بر این اساس صندوق آرمان آتیه درخشان مس به‌عنوان برترین صندوق در این حوزه شناخته شد که بازدهی بیش از ۱۰۷ درصدی را تجربه کرد. دو صندوق سپهر کاریزما و قابل معامله هستی‌بخش آگاه نیز هر کدام به ترتیب با ثبت بازدهی بیش از ۹۶درصدی و ۹۴درصد در فهرست برترین صندوق‌ها قرار گرفتند.بررسی صندوق‌های قابل معامله کالایی نیز نشان از آن دارد که این نهادهای مالی به دنبال جو مثبت حاکم در بازار سکه و طلا که در سال گذشته ایجاد شد، با مسیری صعودی همراه شدند. در حالی بازدهی سکه در سال ۹۷ به ۱۸۵درصد رسید که بازدهی صندوق‌های مرتبط با این موضوع نیز در همین محدوده قرار گرفت. به این ترتیب پشتوانه طلای لوتوس توانست سود ۱۷۴درصدی را در سال گذشته کسب کند  و محدوده ۱۴درصد را نصیب سرمایه‌گذاران کند. این صندوق در ۳ماه اخیر بازدهی بیش از ۸۴درصدی و در دوره ۶ماهه نیز سود قابل توجه ۱۴۶درصدی را به همراه داشته است. همچنین صندوق در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلای کیان نیز در سال گذشته به سود بیش از ۱۴۶درصدی دست یافت. صندوق با پشتوانه سکه طلای زرافشان امید ایرانیان نیز دیگر صندوق فعال در این حوزه بود که بازدهی ۱۲۷درصدی را به نمایش گذاشت.

10-01